Gépismertető: MSX számítógépek

2013. június 14.

Ebben a gépismertetőben a keleti (japán) illetőségű MSX számítógépcsaládról lesz szó. Ezen belül végighaladunk az MSX gépek (MSX 1983, MSX2 1986, MSX2+ 1988, MSX TurboR 1990) fejlődésén, történelmén, technikai jellemzőin.

Az MSX igazából egy szabványosított számítógéparchitektúra, amelyet 1983 nyarán jelentettek be Microsoft (Japan) vezetők (az ASCII Microsoft, amely japán terjesztője volt a Microsoftnak), és a cél egy egyesített rendszer volt a gyártók között, hogy ne legyenek inkompatibilisek egymással. Több japán gyártó (de pl. a más országbeli Goldstar vagy a Philips is) kezdte el gyártani az MSX logóval ellátott gépeket, ahol biztos volt, hogy a termék, kiegészítő gond nélkül használható a másik hasonló jelöléssel ellátott termékkel.

Az MSX-ből kb. 20 cég gyártott (saját névvel) MSX-szabvány gépeket, az MSX2-ből kb. 12-15, az MSX2+ géphez 3, a TurboR masinához pedig csak 1 gyártó létezett.

Maga a név jelentése máig nem teljesen egyértelmű; egyes infók szerint MicroSoft eXtended, vagy Machines with Software eXchangeability, vagy akár a LGM-118A Peacekeeper interkontinentális ballisztikus rakéta (MX rakéta) után is kaphatta a nevét...

sv-328.jpgEzen rendszer alapját a Spectravideo SV-328 számítógép adta, amelynek alkatrészei nagyrészt olyanok lettek, amelyek több más gépben is fellelhetőek voltak.
Ide tartozik a rendszer alapját képező Z80 processzor, a Texas Instruments grafikai chipje, a General Instrument hangvezérlője, illetve az Intel perifériavezérlője. Ezeket fellelhetjük SG-1000, Spectrum, Colecovision gépekben is.


A gyártási költséget egyedi MSX-Engine chippel csökkentették, amely ezeket szinte mind tartalmazta beépített formában. A rendszert az MSX Basic segítségével lehetett kezelni, amely a Microsoft Basic 4.5 verziójának javított változata volt. Bár hivatalosan szuper-kompatibilisnek állították be (még a hivatalos MSX kiadása előtt), számos MSX játék nem működött rajta.
Ekkor jelentek meg a converter crackerek, akik az SV-328 platformra "portolták" át az MSX játékokat. Ez a megoldás a későbbi SV-728 esetében okafogyottá vált, hiszen az már kompatibilitási gondokkal nem küzdött.

Spectravideo SV-328 (1983)

CPU: Zilog Z80 3,6 Mhz
ROM: 32 kB (16/16 BIOS/BASIC)
RAM: 64 kB
Video: Texas Instruments TMS9918 (16kB RAM, 256x192 felbontás, 16 szín, 32 db 1 színű sprite)
Hang: General Instrument AY-3-8910
Egyéb: Intel 8255 periféria vezérlő

Az MSX alapú gépek elsősorban Japánban (összesen 5 millió körül) voltak népszerűek, de a Szovjetunióban (kb. 1 millió), a Közel-Keleten (több, mint 1 millió), Brazíliában, illetve főleg a Philips és a Sony útján néhány európai országban volt még valamennyire elterjedt.
Franciaország, Belgium, Svájc, Olaszország, Hollandia, Egyesült Királyság, Spanyolország; kb. 1987-ig, az MSX és MSX2 gépekből kb. 750 ezer gép került eladásra

physwar.jpg
Az USA piacán csak a Spectravideo MSX gépe és az egyik Yamaha változat volt elérhető (ez utóbbi is a MIDI eszközökkel való kompatibilitása miatt).
Mire ott megjelentek volna igazán az első 8 bites MSX rendszerrel 1985 elején (ami csak később kapott lemezkezelést az MSX-DOS jóvoltából), megjelentek az első 16 bites Atari ST, C128 modellek is.

 
A késés a helyi mentalitásból (nem óhajtottak beszállni egy kiélezett amerikai versenybe a profit esetleges hiánya miatt) fakadt.

Bár az MSX II és az MSX2+ fejlettebb gépek voltak, az ASCII Microsoft együttműködés vége, az 1990-ben történt Sony-kilépés után a megmaradó Panasonic és Sanyo konzorciumban maradása miatt az MSX2+ és a MSX TurboR (csak Panasonic) hivatalosan csak Japánban került kiadásra.

 

MSX (MSX1) technikai adatok

Processzor: A máshol is alkalmazott Zilog Z80A 8 bites processzora, amely 3,58 Mhz-en üzemelt. A működést a 32 kByte ROM támogatta (amelyből 16 volt a BIOS, 16 pedig az MSX-BASIC 1.0 részére volt fenntartva).

Memória: Minimum 8 kByte memóriával rendelkezett, de több gép 32,64 (vagy 128 kByte) kByte támogatással rendelkezett (legtöbb változatnál 64)

Videó: Texas Instruments TMS-9918/TMS-9928/TMS-9929 (9918-as család), amely 16 kByte memóriával működött. Grafikus felbontása 256x192 pixel volt (16 szín, amiből 2 szín fekete - ebből az egyik áttetsző)

Hang: General Instruments AY-3-8910 programozható 8 oktávos 3 csatornás hanggenerátor

Portok, aljzatok: Minimum egy cartridge aljzat, de gyártóktól függően volt egy márkaspecifikus plusz bővítőaljzat is a gépeken. Ezen kívül volt legalább egy perifériás (joystick, egér...), illetve egy 14 tűs Centronics párhuzamos aljzat is.
Mindezek mellett volt még egy hely a szalagos felvevőnek is, amely komoly 1200/2400 baud átviteli sebességet produkált alaphelyzetben.

Egyes változatokat lemezes egységgel árulták (általában 3,5" méretű, de előfordult 5,25" is) egy oldalas 360 kByte méretű lemezekhez. Illetve létezett a Mitsumi Quick disk 3" méretű lemez, amelyet bizonyos MSX gépekhez (illetve Nintendo Famicom lemezes rendszeréhez, egyéb samplerekhez, szekvencerekhez is) használtak.

msxgames1.JPGA programok leginkább tehát szalagos és lemezes formátumban kerültek kiadásra, de léteztek ROM cartridge alapú, illetve "soft cards" néven ismert, bankkártyákhoz hasonlatos kártyák, amelyeket az Electric Software gyártott főként saját programjainak (Angliában, Franciaországban és Hollandiában).

Ehhez hasonló volt a Hudsonsoft által készített Beepack és Beecard formula is (a Hudsonsoft jelképe a méhecske- Bee).

 

msxram.jpgNéhány MSX számítógép-változat gyártója (a hivatalos változatok közül). Már-már úgy tűnik, mintha egy elektronikai cég ki-kicsoda lenne, de tényleg szinte minden cég gyártott MSX gépet a távol-keleti világban :D

Spectravideo, Philips, Sony, Sanyo, Mitsubishi, Toshiba, Hitachi, Panasonic, Canon, Casio, Pioneer, Yamaha, JVC, GoldStar, Samsung, Daewoo...

 

 

 

Svi728.jpg GoldstarFC-200.jpg
Spectravideo 728 Goldstar FC-200
hitachimbh3.jpg mitsubishiMLF80_1.jpg
Hitachi MB H3 Mitsubishi ML-F80
PhilipsVG-8020.jpg sanyompc100.jpg
Philips VG-8020 Sanyo MPC-100
sonyhb501f.jpg toshibahx10.jpg
Sony HB-501F Toshiba HX-10

 

MSX2 technikai adatok

Processzor: Az előddel azonos Z80A processzor, azonban itt már 48 kByte volt a ROM (amelyből 32 a bővített BIOS, 16 az MSX Basic 2 volt).

Memória: Minimum 64 kByte memória, de általában ennél több volt elérhető: Európában 128, Japánban 64 volt az általános. Léteztek 512 kByte memóriával gyártott verziók, sőt a Memory Mapper nevezetű kiegészítővel 4 MB is elérhető volt darabonként.

Videó: A korábbi chipet lecserélő Yamaha V9938 (MSX-Video) az előd képességein felül több mindenre képes volt. Bár a videómemória minimuma 64 kByte, leginkább 128 kByte volt a mérete (illetve 192-re volt bővíthető: itt 64 volt valódi kiegészítés, a maradék memória egyes bitmap módú megjelenítések háttérmemóriájaként működött).
Több felbontási móddal rendelkezett (felbontás/szín kombinációk), amelyeket néhány program és játék (rajz és videóprogramok, stb.) hasznosított. Grafikus felbontása a 16 színű 512x212 felbontást is tudott, de ez nem volt általánosan jellemző. Váltott soros interlacing segítségével a bitmap módokban a függőleges felbontás duplázása is megoldható volt.

Hang: Yamaha YM2149 (SSG chip, a korábbi kicsit változtatott, egyik fejlettebb változata)

Ezeken kívül már beépítésre került egy belső RTC, (valós idejű óra chip) (Ricoh RP5C01) újratölthető akkumulátorral. Az egyéb technikai adatokban, perifériákban az MSX2 az elődhöz hasonló felszereltségű (bővítők, aljzatok). A legtöbb MSX2 változat legalább egy lemezes meghajtót tartalmazott (3,5" floppy, 360 vagy 720 kByte kapacitással).

Néhány MSX2 változat képe, amelyből az elődhöz képest már csak kb. egy tucat gyártó készített működő hardvert. Ezek közül az ismertebbek: Philips, Sony, Sanyo, Samsung, Mitsubishi, Panasonic, Canon, Yamaha, Daewoo...

És íme néhány példa az MSX2 gépekből...

PanasonicFSA1.jpg Sony_HB-F1XD.JPG
Panasonic FS-A1 Sony H(it)B(it)-F1XD
mitsubishi Ml-g1.jpg phnms8245.JPG
Mitsubishi ML-G1 Philips NMS 8245

 

MSX2+ technikai adatok

Az első olyan MSX családtag, amelyet csak Japánban (Panasonic, Sony, Sanyo a hivatalos gyártók) gyártottak; európai példányok csak a japán importból származtak, vagy a korábbi hardver (MSX2 vagy akár MSX gép) fejlesztésével - belső, vagy külső átalakító (Brazíliában) segítségével.

f1spirit3d-back.JPG bastard-back.JPG

 

Eleinte tervbe volt véve az esetleges holland bázisú európai gyártás is, de nem lett belőle semmi.

Processzor: Az elődökkel azonos Z80 processzor 3,58 Mhz sebességgel (bár a Panasonic márkájú gépeken volt egy szoftveres mód arra, hogy 5,37 Mhz-en futassuk). A 32 kByte ROM mellett az elődhöz képest az MSX BASIC 3.0 (16kByte) verziót tartalmazta, illetve olykor 16 kByte Kun-Basic, illetve Kanji (japán írás) ROM is járult hozzá egyes gépeknél.

Memória: Minimum, és általában is 64 kByte méretű.

Videó: Yamaha V9958 (az MSX-Video, az előd fejlesztett változata). A minimális videómemória itt már 128 kByte volt (amely akár 192 is lehetett), de az MSX2 képességein kívül még más újdonságokkal is rendelkezett.
3 új felbontási módja lehetővé tette a 256x212 pixel méretű, akár 19268 színes YJK (a YUV rendszerhez hasonló), illetve 12499 színes YJK+RGB kevert módú megjelenítést. Mindezek mellett lehetőség kínálkozott 16 színben "pompázó" Kanji japán írásjeles (a Kanji a legkomplexebb írásmódnak tekinthető) képernyő megjelenítésére (lásd Kanji ROM).

Hang: Bár az alaphardver a korábbi Yamaha chip, de nagyon gyakori volt a segédchip is, amely egy másik Yamaha (YM2413) volt, egyszerűsítve MSX-Music. Ez lényegében egy 9 csatornás FM-szintézer 16 kByte ROM memóriával.

dragonknight.JPG

druid-back.JPG

 

Számos változat rendelkezett még további kiegészítőkkel (bár nem mindegyik):
- Beépített 720kByte-as 3,5" floppy meghajtó
- Kétféle videókimenet (RGB vagy kompozit videó-RFmodulátoros is, európai használathoz is)
- Ren-Sha Turbo: beépített automatikus "fire": Az ismétlés gyorsaságát állítani lehet egy LEDes visszajelzés segítségével
- Speed controller: A gép sebességének manuális lelassítására szolgál

Az utóbbi két kiegészítő egyes gépeken egyszerre, de esetenként csak az egyik volt jelen; sőt számos gépen egy hardveres pause gomb is rendelkezésre állt, amellyel teljesen megállítható volt a processzor futása.

Íme pár MSX2+ gép a hivatalos kínálatból:

pana-FS-A1WX.jpg sony_HB F1XV.jpg
Panasonic FS-A1WX Sony HB-F1XV
sanyowavy70FD.jpg
Sanyo WAVY PHC-70FD

 


MSX TurboR technikai adatok

Egyetlen gyártó, a Panasonic adott ki két típust (egyértelműen csak Japánban) az MSX TurboR gépből.

Processzor: A rendszer alapját egy egyedi ASCII R800-as processzor (7,16 Mhz-es) adta, amely a Z80 utasításkészletét hasznosította a lehető leggyorsabb sebességgel. Ehhez volt kiegészítőként alkalmazva egy Z80A, beágyazva a rendszerbe, egyfajta buszvezérlőként, az eredeti sebességen futtatva - a szoftverek kompatibilitása érdekében. Ezeket 96 kByte ROM támogatta (48 a BIOS, 16 a 4.0 BASIC, 16 a DiskROM, 16 Kun-BASIC és Kanji ROM).

Memória: A Panasonic FS-A1ST (Standard Turbo) változat 256 kByte, míg az FS-A1GT (GUI Turbo) 512 kByte memóriával rendelkezett. Ezeket további 16 illetve 32 kByte külön tápellátású SRAM bővítéssel lehetett megnövelni.

Videó: Bár tervbe volt véve a jövő gépeihez tervezett videóprocesszor, amely az elődnél jóval fejlettebb lett volna (akár 768 pixel vízszintes felbontás, 32000 szín, stb.), de ez nem valósult meg. A chip gyártója a szóbeszéd szerint nem készült el a gép gyártásához vele, így került bele az MSX2+ képességeit gyorsabban prezentáló egyesített rendszer. Tehát videóképességeit tekintve az elődjével jellemezhető.

Hang: A korábbi alap és az MSX-Music chip mellett volt egy PCM chip is (8 bites egy csatornás, digitális), illetve az FS-A1GT tartalmazott egy MIDI chipet, amely az ott található MIDI aljzatokba helyezett eszközök kezeléséért felelt. A korábbi FS-A1ST ezt a MIDI képességet a nagyon ritka  μ.Pack kiegészítő segédletével érhette el.

És íme a két Panasonic MSX TurboR...

panasonicfsa1st.jpg panasonicfsa1gt.jpg
Panasonic FS-A1ST Panasonic FS-A1GT

 

 

És ami még kimaradt...

- Az MSX szoftverek interneten történő árusításával is foglalkozó D4 Enterprise 2006 nyarán bejelentett One chip MSX, avagy 1chipMSX néven egy MSX2 kompatiblis gépet, amelyet az ESE Artists' Factory álmodott meg. Ez az eredetileg  ESE MSX System 3 néven ismert gép egy Altera Cyclone (EP1C12Q240C8) FPGA lap volt, amelyre a memória (32 MB SDRAM) kivételével a többi hardverelemeket elhelyezték.

1chipmsx.jpgA gép egy áttetsző kék műanyag házban foglalt helyet, amelyre szabvány monitor vagy TV volt csatlakoztatható. A beviteli eszköz egy ugyanígy ráköthető normál billentyűzet volt; a gép két MSX cartridge fogadásán kívül támogatta az MSX-MUSIC illetve az SCC (egyedi hangchip) kiegészítőket is.
A lemezmeghajtót (illetve a háttértárat) egy SD/MMC flashmemória szolgáltatta, amelyről az MSX-DOS betöltése is zajlott (a floppydrive-emulálás). A VHDL (hardverleíró nyelv) segítségével új hardverelemek voltak hozzáadhatók egy konfigurációs program segítségével.

 
Összességében a gép rendelkezett többféle videó (kompozit, s-video, d-sub), két hangkimenettel, két joystickporttal, illetve 2 USB aljzat is használható volt némi konfigurálás után. Külön konfigurálás nélkül a gép simán egy 1 MB memóriával rendelkező MSX2 gép volt MSX-MUSIC képességgel, MSX-DOS2 rendszer alatt.
Ezt különböző kapcsolókkal lehetett állítani, hogy más processzorsebességet (4,1-8,06 Mhz), videokimenetet, billentyűzetkiosztást, memóriakártyahasználatot, memóriakihasználást válasszunk, stb.

Nos ez a gép is főleg Japánban volt elérhető, ugyanis az európai szabályozások miatt később kerülhetett volna piacra. De közben viszont az MSX jogok és egyebek körüli kavarások is bonyolították a helyzetet: az MSX hivatalos európai képviselete hol ide, hol mások szerint oda került, a holland Bazix (amely a gép európai forgalmazásáért felelt volna) végül elállt a dologtól, és megszűnt. Az MSX 2008-ban még azt is bejelentette, hogy a D4 Enterprise nem akart jogdíjat fizetni sem a neten kínált játékokért, sem a 1chipMSX hardver vonatkozásaiért, így illegálisnak minősítik őket.


- A másik, ennél frissebb MSX nem más, mint egy csináld-magad MSX... 2011-ben az AGE Labs bejelentette a GR8BIT nevű projektet (MSX licenc-engedéllyel is rendelkezik), amely egy 500 dolláros csomag.
Ez minden alkatrészt tartalmaz ahhoz, hogy egy MSX2/MSX2+ kompatibilis alaplapot (tehát tápegység, háttértár, monitor és beviteli periféria nélkül), 8 bites gépcsodát építsünk magunknak, és úgy komponáljuk össze, ahogy a moduláris kialakítás engedi. Mindezt a segítőkész közösség, illetve a több, mint 220 oldalas részletes leírás is segíti... (képes bemutató: link)

A rendszer blokkokból épül fel (különféle belső és külső csatlakozók és aljzatok segítik a moduláris építést), saját hardverelemet is képes fogadni a rendszerbuszon keresztül. A processzor lehet gyári Z80, kompatiblis processzor vagy emulált, sőt több processzor fogadására is alkalmas. Az 1 MByte memória 4 megára (sőt más modullal 4 gigára is) bővíthető. A háttértár sima 1,44MB floppy vagy IDE merevlemez lehet pl.

- Az MSX szabványt jól/rosszul másoló klónokról és engedély nélküli gyártmányokról, illetve a dél-amerikai és közel-keleti változatokról, pl. a Daewoo MSX klónkonzoljairól a majd eljövendő Klónsereg posztban lesz alkalomadtán szó...

 

MSX hardverkiegészítők

Bár az MSX gépek több típusa elég választékos kiegészítőkkel van felszerelve, az idők során számos kiegészítő készült az MSX-család tagjaihoz. Ezek főbb típusai a következők... (nem mindegyik a hivatalos gyártó által létrehozott hardver (link), előfordultak az utóbbi években hozzáértő rajongók által készítettek is)
Csak témakörökre osztva felsorolás szintjén, hiszen mivel nem egy gép, nem egy gyártó termékei, sőt ugye számítógép és nem konzol, így a kiegészítőkből rengeteg van.

- Háttértárolók

msxflash.jpgA régebbi gépeknél még egyáltalán nem volt alaptartozék a floppy-meghajtó (leginkább MSX változatoknál), így ezt külön perifériaként lehetett beszerezni (vagy a korábban már leírt quickdisk meghajtókat).
Az újabb rendszerek már "igényelték" a merevlemezeket is, ezeket a különféle IDE csatolókkal lehetett a gépekhez kötni (egyes változatok a SCSI csatolóval készültek).

Mindezeken kívül a legújabb megoldások már a memóriakártyák (SD/MMC) alkalmazását is lehetővé teszik. Előfordultak még szalagos adatrögzítő megoldások is a korai időszakban.

- Egyéb csatolók

Ezen egyéb csatolók az MSX gépek I/O eszköztárát bővítették: léteznek USB, RS232 (soros) csatolású hardverek, vagy PS/2 billentyűzetek alkalmazásához

- Zenei és videóeszközök

Videófeliratozók (videókazettákhoz), videódigitalizálók / genlock, MSX-Music cartridge, MIDI kártyák, PSG kártyák, illetve a korábban írt SCC vagy μ.Pack kártyák.

msxvideo.jpg

- Fejlesztő, upgrade elemek

Általában memóriabővítők (memory mapper), illetve a Japánon kívül alkalmazott (lásd pl. MSX2+) upgrade csatolók, MSX-DOS cartridge, stb.

 

 

- Nyomtatók, modemek, telexek

philmsxmodem.jpgAz MSX számítógépekhez elérhetőek voltak a pontmátrixos, az írógéphez hasonló (daisy wheel), hőnyomtatós, színes plotter, stb. megoldással üzemelő nyomtatók, szóval kb. mindenféle olyan megoldás, amely az adott korszakban elérhető volt.

Előfordult még szkenner, vonalkód-olvasó is. A telefonos kapcsolattartást telex-interfész, telexterminál-emulálás, illetve a különféle modemeszközök tették lehetővé.

 

msxmidi.jpg- Aljzatbővítők

A kiegészítők azon csoportja, amely az MSX gépek elérhető aljzataiba helyezve (mint pl. egy USB-hub) a normális esetben önmagukban használható kiegészítők (helyhiány) egyszerre (maximum 4) történő alkalmazását tették lehetővé.

- Beviteli eszközök

Joystick, egér, fényceruza, rajztábla, különálló billentyűzet...

 
Média szekció

Most a poszt végére pedig jöjjön néhány videó az MSX történelméből, programjairól, stb.

Lentebb  a Daewoo MSX hosszabb reklámja látható, majd a számoljuk meg, hány MSX gép létezik videó első része (mivel 2-3 mp egy kép, és 10 perc az első rész... a második rész itt: link)

Most lássunk pár meghatározó MSX játékot (elsőként 20), esetleg egy bővebb 10 perces áttekintést (100 játékkal: link), vagy pedig Konami játékokat MSX platformon (link).

A lista végét pedig zárjuk a szokásos zenei egyveleggel; egy 82 elemből álló lejátszási lista, amely MSX játékhoz kötödő zenéket tartalmaz, egy-két feldolgozással egyetemben (link).

Az itt található információk fő forrásai az MSX.org, a Generation-MSX oldalak és a Wikipedia vonatkozó szócikkei.

A bejegyzés trackback címe:

http://retemu.blog.hu/api/trackback/id/tr55075991

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2013.06.14. 21:35:17

dragon knight? ehe ehe ehehe.
a három megvolt dos-on? knights of xentar néven versenyzett.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2013.06.14. 22:17:20

@manson karcsi: Soha nem volt csak DOS rendszerű PC-m. Win 98-al kezdtem, én ilyen későn érő vagyok.D

Lazarbibi 2015.10.04. 13:47:36

A Goldstar meg a Philips az biztos japán gyártó?

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2015.10.04. 14:53:58

@Lazarbibi: Igazad van, javítottam a szövegen. Annyiszor írtam le a japán szót hogy belebolondulhattam :D
Még jó hogy a Daewoo meg a Samsung nem került oda a lentebbi felsorolásból, a Spectravideo mellett talán még azok, amik NEM japánok :D