Gépismertető- TurboGrafx-16, avagy PC Engine

2014. január 12.

Ebben a gépismertetőben a 16 bites konzolok időszakának egy kevésbé ismert (a Megadrive és a SNES mellett úgymond eltörpülő) konzoljáról emlékezünk meg, a korszak első konzoljáról - 1987-ben jelent meg Japánban PC Engine néven. A konzolnak 1995-ig számos különféle hivatalos és nem hivatalos változata jelent meg, ezek kisebb-nagyobb mértékben eltértek (általában fejlesztések és külső megjelenés terén) az eredeti változattól.

pcengine.jpg
A konzolt a Hudson Soft és a NEC cég hozta létre, ugyanis a Nintendo nem vette meg a Hudson Soft technikai megvalósítását, nem érdeklődött utána - így a NEC felé fordultak a hardverötletükkel- amely végeredményben több processzor/segédprocesszor együttes megoldása volt.

A japán kiadás után a NEC megpróbálkozott az amerikai (illetve európai országokban is megjelent, Angliában annyira nem nagy hírveréssel, de Franciaországban hivatalos importtal, forgalmazókkal, egyedi kiegészítőkkel, fordításokkal is próbálkoztak) piaccal, de 4-5 év alatt ott nem tudott jelentősebb eladásokat elérni - részben a konzol hiányosságai, vagy az ára, vagy a már erősen jelenlévő versenytársak miatt)

Így végül kivonulásra kényszerült néhány fejlesztett hardver megjelentetése után; a konzolnak több változata és alváltozata van (régiótól függően is), ezeket egymás után felsoroljuk az alapvető technikai információkat követően.

Az alapváltozat technikai adatai a következőek:

Processzor: Egy saját fejlesztésű (egy másik módosítása megszakításvezérlővel, memóriamenedzseléssel, stb.), 8 bites processzor, a HUC6280, amely 1.79 MHz vagy 7.16 MHz sebességgel működhetett (szoftveresen volt ez kapcsolható).

Videó
: HuC6260 Video Color Encoder \ HuC26270A Video Display Controller 16-16 bites duálprocesszoros megoldás; 256x224-es felbontástól egészen 565x242-es felbontásig volt képes az 512 színű palettából egyszerre akár 482 színt megjeleníteni. 32 paletta működhetett (16 a sprite-ok, 16 a háttér megjelenítéséhez), amelyek 15-16 színt használhatott. Egyik fő hátránya a rendszernek az volt, hogy csak egy sprite réteg létezett, így azokat csak a háttér elé vagy mögé (esetleg áttetszővé téve) lehetett manipulálni.

Hang
: a processzor által vezérelt 6 programozható hullámformákkal működő csatorna, 3,58Mhz-es, 5 bites hangokhoz - az első két csatorna alacsony frekvenciás (a második modulálta az elsőt), az utolsó kettő pedig fehérzaj módú lejátszásra alkalmazták. Két csatornánként "kötve" lehetett alkalmazni a minőség javítására is, sőt a CD kiegészítővel (lásd ott) képes volt CD-DA módú lejátszásra, a 64 kByte memóriája hangmintatárolásra, a hozzáadott ADPCM csatornáról nem is beszélve.

Memória: A gépben 8 kByte rendszer- és 64 kByte videómemória (RAM) volt. Minden más memória a hardverekben és a kiegészítőkben.

Egyéb: 14 cm×14 cm×3.8 cm méretével az eddig megjelent egyik legkisebb videójáték konzol a világon, sőt az első olyan konzol, amelyhez CD kiegészítő jelent meg. A konzol alap kontrollere, és minden újabb változat beépített gyorsító (turbó) gombbal rendelkezett a két akciógombhoz (I és II).


A konzol különféle variációi időrendben a következők:

PC Engine / TurboGrafx-16 (1987 és 1989)

Az alapváltozatok, az ismertetett képességekkel.

pcengine.jpg turbografx.jpg
PC Engine TurboGrafx-16

 


PC Engine CD-ROM2 / TurboGrafX-CD
(1988 és 1990)

pcenginecdromflyer.jpgA PC Engine volt az első konzol, amelyhez jelent meg CD kiegészítő (SCSI-I interfész, 1x sebesség, 150 kB/s),

A CD-ROM2 hardverhez további fejlesztések jöttek: a Super CD-ROM2 (+192 kByte RAM), valamint az Arcade CD-ROM2 (és a hozzávaló Arcade Cards, a Pro és a Duo kb. +2 MByte RAM) változatok- ezek külön rendszerkártyákkal működtek (lásd lentebb).

A CD egység közösítője 64 kByte belső memóriával rendelkezett adatbetöltésekhez

 

 


cdrom2pceifu.jpg turbografxcd.jpg
PC Engine CD-ROM2 beépítővel TurboGrafX-CD összekapcsolva

 


PC Engine Shuttle
(1989)

pcengineshuttle.jpgAz eredeti PC Engine fejlesztett változata, bár inkább csak megjelenésében és a videójel kimenetben különbözik.

Valószínűleg a fiatalabb közönséget akarták megcélozni az űrhajóra hasonlító kinézettel (a kontrollernél is), ami talán nem is lett volna baj, de a videókimenet mellett a bővítőaljzat is megváltozott, a kárára- hiszen immáron nem tudta fogadta a PC Engine CD-ROM kiegészítőjét. Hogy miért cseréltek meg lábkiosztásokat és hagyták így ki a fejlesztés lehetőségét, nem tudni.

 

 

 

PC Engine SuperGrafx (SuperGrafX) (1989)

Az eredeti PC Engine fejlesztett (kezdetben PC Engine 2 néven emlegetett) változata. Eredetileg jóval több javítást és fejlesztést kívántak eszközölni, de a megjelentetést több hónappal korábbra hozták előre, így csak kisebb változások kerültek bele. Négyszer több memória és kétszer több videómemória állt rendelkezésre (32/128), ezt azonban csak kb. 5 játék (illetve egy, fejlettebb grafikával) használta ki, vagyis csak ezen a platformon futottak.

supergrafx.jpg

 

PC Engine CoreGrafx / PC Engine CoreGrafX II (1989/91)

Az alap változattól elsősorban a videójel kimenetben ( az eredeti RF kimenetet cserélték le kompozit RCA kimenetre), valamint a két CoreGrafX kinézetben különbözött az eredetitől és egymástól (színben, kék és sárga).

coregrafx12.jpg

 

PC Engine GT - PC Engine LT / TurboExpress (1990/91 és 1990)

Az első olyan kézikonzol, amely 16 bites grafikára volt képes; a GT változat (avagy Amerikában TurboExpress) volt a kisrádióhoz hasonlító méretű, míg az LT változat volt a 'laptop' változat, amely nagyobb, jobb képernyővel rendelkezett, hozzá lehetett kötni pl. a CD kiegészítőt is.
A Japánban használt televíziókra is képes volt a beépített tunerével jelet küldeni, vagy pedig egyéb eszközökre a kompozit csatlakozójával. Mivel alapból kicsi méretű volt a konzol, ezért elsőként tudott teljes értékű kézikonzolként megjelenni a konzolpiacon (vagyis nem egy lebutított hardver volt).

pcenginegt.jpg pcenginelt.jpg
PC Engine GT PC Engine LT

 

 

PC Engine Duo, Duo R, Duo RX / TurboDuo (1991/93/94 és 1992)

Az alapgép és a CD-ROM (PC Engine CD-ROM2 / TurboGrafX-CD) kiegészítő egy gépbe való integrálása fejlesztett BIOS és további 192 kByte memória használata mellett.

Az eredeti PC Engine Duo konzoltól a Duo-R költségcsökkentés miatti változtatásokban különbözött, akárcsak a későbbi végleges Duo RX változat (azóta kiderült, hogy a kezdeti modellnek voltak kisebb-nagyobb problémái, így a fejlesztett változatok "érik meg" jobban).

A Duo R szimplán más színű, amelyről elhagyták a fülhallgató aljzatot; a Duo RX ugyanilyen, csak a 2 gombos joypad helyett 6 gombos joypaddal jelent meg. Az amerikai piacon TurboDuo néven ismert, de ez csak az alapváltozat, a PC Engine Duo.

pcengineduo.jpg turboduo.jpg
PC-Engine Duo (Japán) TurboDuo (USA)
pcengineduor.jpg pcengineduorx.jpg
PC Engine Duo-R PC Engine Duo-RX

 

 

Egyéb + klónok:

Bár hivatalosan nem jelent meg a PC Engine Európában de Franciaországban és Németországban import gépeket árusítottak PAL/SECAM/RGB változatú kábelekkel, csatlakozókkal (ugye a japán standard cserélésére).

sharpx1twin.jpg PC-KD863G.jpg

Sharp X1 Twin (1987, Japán)

Hibrid komputeres módszer, beépített HuCard technológiával.

A Sharp  X1 sorozatú otthoni számítógépek (1982-1987 közötti Z80 alapú rendszer) utolsó változata.

PC-KD863G (1988, Japán)

Valószínűleg a legdrágábban megjelent PC Engine hardver- hiszen nem mást csináltak, mint egy RGB monitorba (két szélén hangszóróval) beépítetettek egy PC Engine konzolt.

Érdekessége, hogy az egyetlen olyan hivatalos PCE, amely valós RGB kimenettel rendelkezik, vagyis a legtökéletesebb képminőséggel.

 

Pioneer Laseractive PC Engine kiegészítő, amelyről már a Pioneer Laseractive gépismertetőjében is szó volt.

A Jamiko PC boy (az egyik PC Engine Shuttle klónváltozat) és a UFO Super Boy, PowerPlay Galaxy kínai klónváltozatok, de más klónok is készültek, főleg persze Ázsiában.

Vistar-16 koreai klón változat(Bár a koreai terjesztést a Daewoo végezte, de lehetséges hogy ez félhivatalos módon a koreai Haitai cég klónja, leginkább az amerikai változatból, amerikai HuCard játékokkal)

PAC-N10.jpg pcboy_1.jpg vistar.jpg
PAC N-10, a LaserActive kiegészítő Jamiko PC boy Vistar-16

 

 

 Játékformátumok, adapterek, rendszerkártyák

Mint fentebb is olvasható, számos típusú formátum, konzol és kártya létezett, ezek közül az alapváltozatok csak kiegészítőkkel tudták (vagy nem) használni a fejlettebb programokat.

A PC Engine alapvető formátuma a HuCard (minden konzol kezeli), amely a fejlesztő Hudson sajátja, ezekből van a játékváltozatok mellett japán és amerikai verzió is a rendszerkártyák terén a CD kiegészítők használatára.

systemcard2.jpgJapán változatoknál a PC Engine CD hardverének vezérlőkártyái (PC Engine CD-ROM2 System Card) alapváltozatban (1.0, 2.0, 2.1), illetve fejlettebb változatban léteznek (PC Engine Super System Card 3.0) a Super CD-ROM2 rendszerhez.

Az Arcade CD-ROM2 (Arcade Card Pro és Duo) formátumhoz tartozó rendszerkártyák további memóriát biztosítottak - itt a Pro változat 2304 kByte pluszt, míg a Duo változat 2048 kByte pluszt adott.



(systemcard.jpgA Duo kártya a Duo/Duo-R/Duo-RX gépekhez készült, amiben már megvan az a bizonyos +256 kByte. Sőt a korábbi, Super CD-ROM2 ezeken a gépeken kiegészítő kártyát sem igényelt a fejlettebb BIOS és plusz memória miatt).

Amerikai változatnál csak 2.0 és 3.0 Super Card volt használatban, de ha HuCard konvertert is igénybe vettünk, lehetett használni az Arcade CD-ROM2 lemezeket is (ugyanis az amerikai konzolok nem fogadták konverter nélkül a japán HuCard kártyákat).

A CD lemez formátum esetében három változat jelent meg: az alap CD-ROM2, a fejlett Super CD-ROM2, és a legvégső Arcade CD-ROM2 változat. A megfelelő hardverekkel és kiegészítőkkel, közösítőkkel majdnem minden gépen használhatóak voltak ezek a lemezes formátumok (kivéve a PC Engine Shuttle és a PC Engine GT/TurboExpress kézikonzolokat).

coregrafxIIcdrom2.jpgLéteztek adapterek, amelyekkel a japán konzolváltozatokat is össze lehetett illeszteni a CD-ROM2 kiegészítők különféle változataival;
Volt a SuperGrafX-hez, a PC Engine LT-hez, illetve a CoreGrafX rendszerekhez készült Super CD egység (az egységre lehetett kötni az LT-t, a SuperGrafX vagy a CoreGrafX rendszereket), illetve a RAU-30 adapter, a SuperGrafx konzol sima CD-ROM2 egységhez csatlakozásához.

Ha ezeket a kiegészítőket a megfelelő rendszerkártyával is elláttuk, működött az Arcade CD-ROM2 is.

A képen a Super CD-ROM2 egységre egy CoreGrafX-II van kötve.


Régiókorlátozások

- HuCard kártyák esetében az amerikai konzolokon különféle utólag gyártott konvertereket (ugyanis a lábkiosztása más volt a japán kártyáknak) vetettek be a japán kártyákhoz, míg a japán konzolokon hardveresen voltak letiltva az amerikai változatok (bár ha az egyik chip 29-es lábát leföldeli a hozzáértő, ez is megkerülhető).

- A HuCard japán elnevezés, az amerikai kártyákat Turbo-Chip módon nevezték.

- A kevés SuperGrafX HuCard csak célhardveren használható.

- A nem licenszelt Games Express (Hacker International) játékokhoz speciális rendszerkártya kellett, illetve a Duo rendszer plusz memóriája.

CD játékok esetében nem voltak ilyen korlátozások, ha megvoltak a rendszerkártyák (japán rendszerkártyáknál konverterrel együtt), nem volt akadály.


Kiegészítők

A már tárgyalt konverterek, közösítők kivételével is volt néhány kiegészítő a konzolhoz, egyesek elsőként.

turbostick.jpg turbotap_1.jpg

TurboStick

A NES Advantage árkádkontrollerhez hasonlító megoldás..

TurboTap

A világ első multi-tap kiegészítője, amellyel a TurboGrafx konzolhoz 5 játékos is csatlakozhat a közös játékhoz.

 
NEC Avenue Pad 3 / NEC Avenue Pad 6

A 3 gombos változat a Super CD-ROM2 Forgotten Worlds játékához készült, ahol 2 gombos kontrollerrel az egyik funkciógombot kellett volna használni- ugyanis igényelte a 3 gombos irányítást a játék. A 6 gombos változat a Street Fighter II PC Engine változatához készült kontroller 1993-ból.

avenue3.jpg avenue6.jpg
NEC Avenue Pad 3 NEC Avenue Pad 6

 
TurboBooster / TurboBooster Plus / AV Booster

A konzol kimenetére csatlakoztatható kiegészítő, amely az audió/videó jel kimenetet alakítja át kompozit A/V (RCA, szteró hang) jellé, csatlakozókkal együtt. A TurboBooster Plus változat az eddigiek mellett 100 blokk méretű mentési területtel is rendelkezik, pontszámok és játékmentések tárolására.
Az AV Booster ugyanennek a PC Engine-hez tartozó japán változata.

turbobooster.jpg avbooster.jpg
TurboBooster AV Booster

 
Tennokoe Bank / Tennokoe 2 / Backup Booster / MemoryBase 128

Memóriakártyák, memóriakiegészítők  A konzol mentéseit (CD, Duo változatok) lehet kibővíteni, átmásolni a kártyára. A Tennokoe Bank egy HuCard kártya, a Tennokoe 2 egy hardverkiegészítő. A Backup Booster (és II) ugyanilyen kiegészítő, csak van A/V kimenet is rajta (így két kiegészítő úgymond egyben). A MemoryBase 128 egy a gép és a kontroller közé csatlakoztatható változat.

tennokoe2.jpg backupbooster.JPG
Tennokoe 2 Backup Booster

 

Tervben volt még a fejlesztés alatt más kiegészítők kiadása is: fejlesztettek egy modemet is a konzolhoz, de nem került kiadásra, A Duo CD-ROM egységéhez használható SCSI csatolóval is csak prototípusig jutottak - ezzel egy PC-hez lehetett volna kötni a meghajtót.

 

Játékok, videók

Most térjünk rá arra, hogy mit is tudott grafikailag és hangban ez a gépcsalád - vagyis a média szekció következik, először különféle hirdetésekkel.

PC Engine reklámok (a videó oldalán folytatása is van)

TurboGrafX promóciós videó

TurboDuo hirdetések (link), PC Engine CD-ROM információs/promóciós videó a CD-ROM technológiáról (link)
100 PC Engine játék 10 percben (link), 20 játékvideó 2 percben (link)

PC Engine játékok zenéi (lejátszási lista) (link)

turboduoadvert.jpg turbocdsticktapadvert_1.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://retemu.blog.hu/api/trackback/id/tr485708202

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2014.01.12. 15:48:00

hihetetlen, mennyire kimaradt ez az életemből. cocom listán volt valószínűleg, ezért max csak commodore-okat, és csak később láthattunk.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2014.01.12. 17:31:04

@manson karcsi: Azért talán mert japán és amcsi területen kívül csak kicsit volt európában, főleg a SODIPENG francia cég 90-91 környékén - akkor sem igazi nagypályás forgalmazásként.
A COCOM-ról meg elsőnek kerültünk le akkortájt (92), de ez a hardver szerintem közelében sem volt a listának (a C64 is 1986-ban már kikerült onnan).

A korszak nagy 16-bitesei lehettek az ok szerintem, mekkora ugrás volt a kilencvenes évek első felében, ahogy bejöttek a különféle konzolok...

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2014.01.12. 17:38:06

A Sodipengről (Société de Distribution de la PC Engine) annyira nem írtam (pl. a saját modjaikról), de lényeg, hogy PC engine gépek voltak és nem amcsi változatok.
Angliában pedig az amcsi TurboGrafx változat jutott be nagyon kis számban.

Tehát egyik sem volt hivatalosan PAL verzió.
süti beállítások módosítása