Hardvermorzsa- Prototípusok, nem megjelent és fejlesztői hardverek II.

2015. október 11.

Újabb részhez érkezett a nyáron már megkezdett történet...

Konix Multi-System

Megjelenés, bemutatás ideje: 1989

konixms.jpgA Konix brit cég a nyolcvanas években különféle joystick és kontroller-kiegészítők terén volt ismert. Az elhalt konzol története még 1988-ban kezdődött, amikor a cég egy újfajta kontrolleren kezdett dolgozni, a Slipstream nevezetűn.

Ez egy botkormány, kormánykerék vagy motor-kormány beállításra is formálható vezérlő volt - a tervezője, Wyn Holloway azonban már ekkor is úgy gondolta, hogy a formavilág, és az "Arcade System" néven becézett kütyü többre hivatott.
Így nem sokkal később már egy hardvertervező céghez fordultak, hogy tervezzenek "belsőt" a konzolnak.


Nem sokkal később azonban Holloway talált egy újságcikket (1988 nyara), amelyben a Flare Technology csapatról olvasott, akik a Sinclair cégtől eljött emberekből (is) álltak.

A Flare célja a Sinclair által korábban sutba dobott Loki projekt folytatása volt, hogy létrehozzák a Flare One elnevezésű gépüket. Ez a gép bár Z80-alapú volt (8 bites), 4 egyedi chippel volt megerősítve; 256 szín egyidejű megjelenítését, 8 csatornás hangot, 1 MByte memóriát (768 rendszermemória + 128 videómemória + 128 ROM) ígért. A rendszert egyértelműen a játékosok számára tervezték, elérhető áron, de a konkurens Atari, Amiga, Acorn gépek egyes tulajdonságainál jobb, gyorsabb kivitelben.

Nos a Konix őket kereste meg az ötlettel, hogy ötvözzék a hardvertudást a vezérlővel- az együttműködés még '88 nyarán létrejött, a fejlesztés elkezdődhetett. A Konix leváltotta az eredeti Z80 processzort 8086-os processzorra, a négy egyedi segédchipet egy nagyba integráltatta, a színpalettát 4096-ra növeltette meg. A költségcsökkentés érdekében a tárolást floppylemezekkel (3,5") oldották meg cartridge-tárolás helyett (olcsóbb gyártás, fejlesztés).

Az egybegyúrt prototípust 1989 februárjában mutatták be, ahol megszellőztettek új kiegészítőket is; visszarúgást imitáló fényfegyverek, játéktermi fülkékhez hasonlatos hidraulikus kisegítésű motorizált ülések (pl. versenyekhez). A megjelenés az év augusztusában volt esedékes az alábbi képességekkel:

16 bites Intel 8086 processzor (6 MHz), ASIC segédprocesszor (12 MHz), 4096-os színpalettából akár 256 színű megjelenítés (256x200), vagy 16 színű jobb felbontás (512x200), illetve blitter, egyedi hangvezérlő/jelfeldolgozó 25 csatornás sztereó kimenettel, 256-512 kByte RAM és 128 kByte videómemória. A médiaformátum 880 kByte kapacitású 3,5" lemez.

A fejlesztés alatt 24 prototípus, fejlesztői változatú játék készült, többek között Konix-átiratok, de fejlesztők voltak a Electronic Arts, Psygnosis, Ocean, U.S. Gold is. (link). Pl. Last Ninja 2, Vendetta, Hammerfist, Mutant Camels...

Az elsőnek beharangozott kiadási dátum hamarosan őszre, majd a következő évre csúszott át- a cégnél pénzügyi gondok jelentkeztek, még a joystick-üzletágukat is eladni kényszerültek a Spectravideonak (a Quickshot gyártójának), nem is beszélve egyéb személyes vagyontárgyakról. Mindent megtettek, hogy 1990 őszére valójában megjelenhessen a hardver - de sajnos kifogytak a pénzből, és nem lett belőle semmi. A vezetőség még a nagy bajok idején sem volt hajlandó megválni a projekttől, eladni nagy befektetőnek (pl. a Lucasfilmnek)

Nagy lehetőség volt a konzolban, igazi európai konzol válhatott volna belőle, amennyiben nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy alakultak... a képességek megvoltak hozzá.

 

Red Jade

Megjelenés, bemutatás ideje: 2001

redjade.jpgA kézikonzolt fejlesztő csapat (Fredrik Liliegren, Michael Staskin és RJ Mical vezetése alatt) nagy lehetőséget látott a hardver megjelenésében, nagyformátumú új elképzeléseikkel több nagy céget megkerestek, pl. Sony, Sega.
Ezek a gyártók nem voltak érdekeltek a mobil-konzolok gyártásában, de a svéd Ericsson már jó ötletnek tartotta, kezdésnek is 7-10 millió dollárral támogatta a projektet.


Ugyanakkor a kialakításban, fejlesztésben/tervezésben, marketingben és gyártásban, üzemeltetésben is részt vett volna, több száz millió dolláros "értékben".

A Red Jade fantázianevű (igazából csak fejlesztési név, kiadáskor valószínűleg más lett volna) konzol 2001 végén/2002 elején jelent volna meg, de az eladásainak csökkenése és pénzügyi mérlege arra kényszerítette az Ericssont, hogy visszavonja a gyártást 2001 áprilisában, amely ekkor még el sem kezdődött. Sőt még 22 ezer dolgozóját is elbocsátotta, hogy minimalizálja a veszteségeket (persze nem minden vesztesége keletkezett a Red Jade-projekt miatt). És hogy mit tudott volna ez a rendszer, amelyet 150 dollár áron akartak piacra dobni?

A hírek, ismertetők és információk szerint egy 64 bites processzor adta volna a konzol lelkét, amely 3D grafika megjelenítésével (65536 színű, háttérvilágítás nélküli TFT kijelzőn, valószínűleg egyedi 3D chipsettel, minimum N64 szintű futtatás), sztereó hanggal, valamint lítium-ion akkumulátorral felszerelve.
A konzol képes lett volna játékok letöltésére (biztonságos, hozzáféréses szerverekről), valamint vezeték nélküli kapcsolatra is 900 vagy 2400 MHz-es frekvencián illetve Bluetooth segítségével - vezeték nélküli adatmegosztás, multiplayer céljára.

Elkészült prototípusokról, vagy bemutató programokról azóta se tudni, hogy készültek-e. A feltüntetett kép is talán az egyetlen a neten - az esetleges szoftverfejlesztők sem valószínű, hogy sok működő példányt láttak volna.

 

Atari Panther

Megjelenés, bemutatás éve: 1991

apanthercon.gifAz Atari 1988 körül két különálló új generációs projekten kezdett el dolgozni, a 32 bites Panther és a 64 bites Jaguar konzolokon- azonban a Jaguar hamarabb elkészült, így a Panther fejlesztése félbemaradt.
A tervek szerint a Panther 32 bites rendszerét két évvel később követte volna a 64 bites Jaguar. De mivel a sorrend megfordult, az ötletnek is annyi lett- végeredménye csak néhány prototípus lett (nem tudni többről, mint 5 db).

Illetve három játék, amely a későbbi Atari Jaguar konzolra került átírásra, és a Jaguar konzol egyedi kontrollere, amely elsőnek ehhez a rendszerhez készült.

A rendszer lelkét egy 16 MHz sebességű Motorola 68000 processzor (olyan, mint a Megadrive és a SNES konzolokban, csak magasabb sebességen) adta volna a grafikai 'Panther' (32 Mhz) és az audió-felelős Ensoniq 'Otis' segédprocesszor segítségével, ugyanakkor 64 kByte ROM és 32 kByte SRAM memóriával rendelkezett.

pantherdev.jpgA grafikai képességeket a következő számok jellemezték: 320x200 (nem váltottsoros) felbontás, akár 7860 egyszerre megjeleníthető szín a 262.144 színű palettából.
A hangchip 25 csatornás, csatornafüggetlen-hangerővel és egyedi szűrökkel felvértezett digitális jelprocesszor volt, amelyet 8 kByte kizárólag hangoknak fenntartott memória segített ki.


A rendszer annyira félkész állapotban került visszavonásra, hogy inkább alfa állapotnak és fejlesztői rendszernek, nem prototípusnak nevezhető. A tervezett gép formája csak tervrajzokon létezik, ebből készítették a fentebbi koncepciórajzot is.


Atari Jaguar Duo

Megjelenés, bemutatás éve: 1995

jagduo.JPGAz Atari Jaguar legismertebb kiegészítője az Atari Jaguar CD volt 1995-ből, amely nevéből adódóan egy CD-lemezes kiegészítő volt.

Ezt a Philips gyártotta; az egyedi méretű 790 MB-os lemezeken tárolt játékokból a kiegészítő (illetve az alapgép) élettartama alatt kb. egy tucat jelent meg.

 

Már ez a kiegészítő sem volt igazán elterjedt (egyes információk szerint az első legyártott/eladott 20 ezer példány után nem került piacra több), de az Atari már ekkor elkezdett egy új egységet promózni...

Ez pedig az Atari Jaguar Duo volt, amely lényegében egy  Atari Jaguar és egy Jaguar CD egy konzolba építése volt - az eredeti, két részletből álló kompozíció 400 dolláros ára alá akarták pozicionálni 300 dollár környékére, hogy ellenfele lehessen az ekkor már megjelent Sony Playstation konzolnak (kb. ugyanennyiért).

Végül csak az 1995-ös nyári CES kiálításon mutatták be, illetve egy magazinban jelent meg róla információ - ugyanis visszavonták a fejlesztést/gyártást, előre látva a csúfos végét, amennyiben megjelenik. Az itt látható egység egy összeépített bemutatóegység, vagyis elektronikai részek nélküli héj.


Atari Jaguar 2

Megjelenés, bemutatás éve: 1995

Az 1992 és 1995 között fejlesztett Atari Jaguar 2 (vagy a fejlesztői nevén Midsummer - Szent Iván-éj) az Atari Jaguar utódjának szánt rendszer volt. Végül azonban csak pár prototípus alaplap és néhány fejlesztői (ún. Cobweb) lap került elkészítésre (ráadásul ezek még az alaprendszer béta, nem végleges változatára történő fejlesztést tették "lehetővé".

jagmidsummpro.pngA Motorola által gyártott chipset tartalmazta a (összesen 7 chip, megfelelő programozással párhuzamosan futtathaóan) processzort (33 Mhz ?) és az új segédchipeket is (a korábbi Jaguar-béli grafikus 'Tom' és audió 'Jerry' chipeket lecserélték volna Oberon és Puck nevűekre; lásd a Szentivánéji álom történetét). A rendszert 8 megabyte memória (DRAM) szolgálta volna ki

A rendszer teljes Jaguar és Jaguar-kiegészítő kompatibilitással rendelkezett volna, de természetesen annál erősebb gép lett volna a cél, hangfeldolgozás, nagyobb számítási műveleti és poligon-renderelési sebesség, stb.

 

Ezen képességek miatt a nagy méretű grafikus Oberon chip (amelyben 5 egység kapott helyet, pl. a 63.9 Mhz-es fő egységgel egyetemben pl. még blitter, textúrázó, stb.) még külön hűtőbordát is kapott.

A rendszer képességei közé tartozott volna az akár 1600x600 pixel felbontás, a 16 millió szín egyidejű használata, vagy a sztereó CD-minőségű hangok.

Az Atari Corp. név 1996-os megszűnéséig/egybeolvadásáig már nem készült más hardver, vagy akár csak tervezet, de korábban is voltak náluk azért próbálkozások újításokra, illetve példák megborult ötletekre. Ezeket majd a következő részben ismertetjük.

A bejegyzés trackback címe:

https://retemu.blog.hu/api/trackback/id/tr617685464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adsr 2015.10.13. 20:24:51

Ismét remek cikk! Gratulálok!

Ez a Konix, meg az Atari cuccok, nem semmi gépek lettek volna.
Arra kíváncsi lennék, hogy amikor ezek az Atari gépek a kísérleti laborban voltak, akkor vajon még Tramiel volt-e a tulaj...

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2015.10.13. 21:30:18

@Adsr: Jack Tramiel a nyolcvanas évek végén átadta a fiának, Samnek a vezetést.
Van olyan kép a Jaguar Duo-ról valami bemutatón vagy ilyesmi, ahol Sam Tramiel kezében van a "prototípus".

Az egy dolog, hogy ugyanekkortájt, 1995-ben Sam szívrohamot kapott, így az öreg Jack átvette újra az ügyintézést- ő "vezényelte" le a merevlemezgyártó JTS-el való egybeolvadást 1996 februárjában. Némi termékfrissítéssel stb.-vel akarták fenntartani az Atarit (amelynek két éven belül jött volna a fullcsőd), de ennek ellenére júliusban már rakás Atarist kirúgtak, mentek a cuccok a felszámolóknak. A JTS a fúzióval nem járt jobban (nem volt pénze amúgy se), 1998-ban már az Atari szellemi tulajdonát kényszerült eladni a Hasbronak 5 millióért.
Aztán ő maga is ment a süllyesztőbe következő év elején.
Mondjuk a Hasbro megvétele után a Jaguar public domain, nyílt rendszerré vált, eljött a homebrew szoftverek világa:)

Amúgy nem elég, hogy komoly problémák voltak pl. a szoftverellátottsággal, piszok rossz időben jött ki a Jaguar. A SNES még simán tartotta magát pl., de megjelent a Saturn és a Playstation is. Még ha nem is lettek volna hibák, akkor is elsöpörték volna a Jaguart a fenébe..
süti beállítások módosítása