HÍrek 2017. június 20.

2017. június 20.

A mai hírcsokor ismét magyar vonatkozású hírekkel és információkkal jelentkezik.

- A Vakondok 4- Végigjátszás magyar nyelvű dokumentumfilm immáron már online is megnézhetővé vált (a tavaszi mozitermes filmvetítések után).

Azok, akik valamilyen okból nem tudnák, miről is van szó: a nyolcvanas-kilencvenes évek magyar játékfejlesztőiről (és a velük kapcsolatban álló kiadókról, emberekről) szól, akik történetekkel, kulisszatitkokkal és beszámolókkal emlékeznek meg arról a korszakról, amikor a hazai játékfejlesztők/programozók számos játékot hoztak létre a külföldi kiadóknak, többször olyan megoldásokkal, amelyekre akkor még nem gondolt senki más.

A 100 perces dokumentumfilm megtekinthető a Vakondok 4 oldalán (link)

 

- Az IDDQD blog Checkpoint podcastjában a múlt évi ajánlásunk (kicsit lemaradtunk:) óta több, ide kapcsolódó adás is volt, ezeknek a listája itt taláható:

Checkpoint 2x10: Magyar játékfejlesztés a szocializmusban (link)
Checkpoint 2x12: Digital Reality, Imperium Galactica (link)
Checkpoint 2x13: Számítógépes szerepjátékok (link)
Checkpoint 2x14: Rátkai átkai (link)
Checkpoint 2x15: Játékfejlesztés a szocializmusban II. (link)
Checkpoint 2x18: Régi játékzenék nagy komponistái (link)
Checkpoint 3x05: A Philos-sztori (link)
Checkpoint 3x07: Mérő László játékai (link)
Checkpoint 3x09: Amiga (link)


- Korábban volt már itt a blogon néhány (három) posztban szó a magyar játékokról (legalábbis felsorolás szinten), bár a negyedik már jó ideje váratott magára. Mivel azonban egy lelkes rajongó (nem a blog látogatói közül) elhatározta, hogy összegyűjti a lehető legtöbb magyar nyelven (kiadott) megjelent játékot a nyolcvanas évektől egészen napjainkig, rendszerbe rendezi és rövid ismertetővel látja el őket. Ez már pár hónapja folyik - történt az oldalak között bannercsere is - de most úgy éreztem, írok is pár sort erről az oldalról.

Aki nem ismeri még, kukkantson el az oldalra; hungame.blog (link)

Így egyértelművé vált, hogy az említett minirovat nem kap negyedik (és sokadik részt), ha egyszer összeszedettebb formában lehet megismerni, szélesebb merítéssel a magyar fejlesztők játékait.

Gépismertető- A keleti blokk- Csehszlovákia III.

Lehet, hogy a csehszlovák gépekből nem csak négy rész lesz, hanem öt, ez majd kiderül. De először persze most még a harmadik részhez érkeztünk el, csapjunk is bele.

ZVT PP sorozat

pp01smep.jpgA ZVT (Zavody automatizace a vypocetni techniky) által készített számítógépcsalád, amelynek első változata 1985-86 körül jelent meg.

A ZVT (SMEP) PP-01 a kezdetekben az egyesített számítógéprendszer, a JSEP (a szocialista országok egyesített számítógéprendszer programjának csehszlovák rendszere) kiegészítője volt SMEP (magyarul kis méretű elektronikus számítógéprendszer) néven.

Több féle kiépítésben készült el (a legyártott mennyiség nem ismert), a moduláris kialakításának is köszönhetően. Az alap PP-01 egy 2 Mhz-es MHB8080A (8080-klón) processzorra épült, 16/32 kByte ROM és 64 kByte RAM társaságában (de akár 1 MByte memóriát is képes volt megcímezni a rendszer). A grafikai képességei 8 szín megjelenítésére tették képessé, 256x256 pixel (32x32 karakter) felbontással. A videómemória 24 kByte-ja (ami a 64-ből jött le) három darab 8 kByte-os részre (vörös, zöld, kék színek), illetve azok további 2-2 4 kByte-os lapokra.
A gép TV-modulátorán fekete-fehér képet adott, míg a komponens RGB kimeneten lehetett a színeket is "igénybe venni", megfelelő képernyő használatával.

A PP-01, PP-02 és PP-03 8 bites processzorral (8080A) volt ellátva, a PP-02 fejlettebb, a PP-03 pedig gyengébb képességekkel rendelkezett (96, illetve 48 kByte RAM).

Tovább

Évkönyv- Videóévkönyv 1980 I.

Körülbelül egy éve készítettem egy videót, amelyet nem osztottam meg itt a blogon, csak Facebook-csoportokban. A pár éve elkezdett Évkönyv rovat újragondolásának szántam, kompaktabb, rövidebb, ugyanakkor valamivel látványosabb információmegosztásnak. Ezt a videót most itt is megosztom, véleményezzétek nyugodtan, jó-e az irány. Megéri nagy képernyőre rakni, nem nagy betűkkel van telerakva :)

"Zenés kalendárium, 1980-ból: mind a bemutatott konzol ekkor került nyilvános eladásra, mind a hallható zenék ekkor jelentek meg. A főcím alatti muzsikát leszámítva, az lehet, hogy 1982-es :)"

Zenei tippeket (ismert slágerek bizonyos évekből) és hardvertippeket is várok, a bőség olykor zavaró tud lenni, tippekre könnyebb reagálni.

Hírek 2017. május 5.

Hírcsokrunk következik...

Elsőként: talán még nem késő hírt adni olyan májusi rendezvényekről, amelyek a blog témájához kapcsolódnak.

- 2017. május 06-07. ReGameX kiállítás (Retro video- és kvarcjáték kiállítás) a Csokiban, 9. alkalommal (link)
Ezen a kiállításon voltam 2012-ben, 2013-ban (link), illetve később is, csak abból nem volt poszt:)

2012-es videókörkép

- 2017. május 13-14. 8. Szegedi retro számítógép, video - és quartzjáték kiállítás (link)
A kiállítás két napján 2-2 alkalommal levetítésre kerül a Vakondok 4 dokumentumfilm (link)

- 2017. május 12-14. 3. qbparty Sülysápon, a Wass Albert művházban (link)
Ez inkább egy demoscene-party, de szívesen várnak érdeklődőket is.

 

Egy rövid hír a hardverek világából..

- Az új ZX Spectrum, a ZX Spectrum Next Kickstarter kampánya mondhatni célegyenesbe érkezett (link)
Remélhetőleg nem lesz olyan zűrös a pénzgyűjtési kampány és az utána következő dolgok, mint a kézikonzol ZX Spectrum Vega Plus esetében...


És egy elmaradt infó, korábbról, miszerint a blog március végén lett 5 éves :)

Névjegy- Videójátékok tévében és mozivásznon II.

Újra itt vagyunk, folytassuk hát a videójátékok alapján készült televíziós műsorok és filmek felsorolását, ezúttal a múltkori résszel ellentétben eltávolodva a verekedős játékoktól.

 

Wing Commander Academy

wingcomm.jpgAz 1990-ben útjára indult Wing Commander franchise első ide illő darabja az 1996-ban bemutatásra került Wing Commander Academy rajzfilmsorozat.

Szeptember és december között 13 darab, egyenként 22 perces rész került bemutatásra, lazán kapcsolódva a Wing Commander sorozathoz, előzménynek volt tekinthető.

A karakterek szinkronhangját többek között az eredeti Wing Commander III és IV részekben szereplő Mark Hamill, vagy Malcolm McDowell, Thomas F. Wilson adta.

 

 Lejátszási lista (link)

Tovább

Névjegy- Videójátékok tévében és mozivásznon I.

Az új Névjegy-sorozat a címéből adódóan olyan televíziós műsorokról és mozifilmekről emlékezik meg, amelyek alapját számítógépes játékok adták, ezekből készültek animációs és/vagy élőszereplős tévésorozatok.

Több sorozat vagy film ismerős lehet egyesek számára, de szinte garantált, hogy találkozni fogtok olyan példákkal, amelyekről még soha még csak nem is hallottatok :)

Kezdetnek jöjjön néhány verekedős (kompetitív vagy beat'em up) játékból készült feldolgozás/átirat, de most még nem a teljes felsorolás, csak ízelítőnek :)

 

Mortal Kombat

mortalkombat.jpgAz 1992-ben indult Mortal Kombat-franchise több, mint húsz játékot tudhat magáénak. A két élőszereplős mozifilm többeknek ismerős lehet (Mortal Kombat, 1995-ből és a Mortal Kombat 2: A második menet 1997-ből), de a többi talán már nem annyira.

Mortal Kombat trailer (link)
Mortal Kombat 2 trailer (link)

A filmek (vagyis az első rész) előtt jelent meg egy direct-to-video (csak otthoni kiadásra) animációs rövidfilm is, a film előzetes történéseit elmesélendő, 1995-ben.


Ennek a címe az volt, hogy Mortal Kombat: The journey begins. Bár nem tekinthető tévé- vagy mozifilmnek, de a felsorolás részévé tesszük.

Tovább

Gépismertető- A keleti blokk- Csehszlovákia II.

A csehszlovák gépek terén ebben a részben az első néhány "ismertebb" gép után most két még kevésbé ismert típust és változatot veszünk sorra (a következő részben ismertetett hasonló volumenű gépek előtt).

ZBA Consul 2717

Bővebb nevén a Zbrojovka Brno Consul 2717, ahol a ZBA a brno-i lőfegyver, autó- és traktorgyárt jelenti, amely még 1916-ban alakult, és a háború után pl. egyéb szerszámokat, illetve írógépeket és az itt tárgyalt számítógépet is gyártotta.

A nagyon rövid ideig gyártott (1989-1990) számítógép, amelyet kizárólag iskolai felhasználásra hoztak létre, a Tesla PMD 85.2 klónja volt (link).
A gép alapját egy 2 Mhz-es Tesla MHB 8080A processzor alkotta, 16 kByte ROM / 64 kByte (lapozható) RAM társaságában. Grafikai képességei terén két üzemmód volt elérhető; az alapértelmezett 288x256 (25x48 karakter) monokróm grafikás (fekete háttéren 4 választható szín) üzemmód, illetve a speciális grafikus mód, ahol a 384x256 méretű felbontás érdekében semmilyen plusz színattribútum (vagy villogás/fényerő) nem volt megadható.
Ezen kívül volt egy speciális memóriamódja, ahol a videómemória 16 bites blokkjaiból lecsípett szabad memóriát áthelyezte egy másik memóriaterületre, amellyel így 4 kByte plusz lett elérhető bizonyos üzemmódoknál.

consul2717fd.jpgAlaphelyzetben a beépített BASIC-G parancsértelmező működött (vagy a beépített rendszermonitor) a kazettás háttértárral együttműködve.
Ezt lehetett a bővítőin keresztül külső ROM segítségével megváltoztatni (gyakran nyomtatók vagy külső 5,25" lemezmeghajtó csatlakoztatásával), például lemezmeghajtóval összekapcsolva használható/betölthető lett a CP/M operációs rendszer is.


Külső ROM modul helyett volt lehetőség számítógéphálózatról is rendszert tölteni (illetve belépni rá), hogy a lemezműveletekre képes BASIC, a központi tár (általában egy Consul 2715, 8" meghajtóval) vagy a központi nyomtató elérhetővé váljon a gépen. Ennek segítségével voltak létrehozva a helyi számítógéplaborok.

Tovább

Gépismertető- A keleti blokk- Csehszlovákia I.

Ismét folytatódik a korabeli keleti blokk országainak számítógépeit ismertető sorozat, a magyar, a lengyel, a bolgár, a jugoszláv után most a csehszlovák gyártmányok következnek.

Tesla gépek

Elsőként jöjjön a csehszlovák Tesla állami cég, amely állami monopóliummal rendelkezett ez elektronikai termékek gyártásában. 1946. augusztus 10-én alakult, mint új állami konglomerátum (pl. Tesla Piešťany, Tesla Bratislava, Tesla Hloubětín, Tesla Strašnice, stb..) 16 független cég és hazai leányvállalat államosításával.
A pár évvel korábban elhunyt nagyhírű horvát nemzetiségű Nikola Tesla nevét felvevő vállalat a szláv nemzetek közötti közeledés egy együttműködés jegyében augusztusban kezdte meg a Mikrofona Strasnice gyárában. Bár az 1946 januárban alakult Jugoszlávia több vezető politikusa is részt vett a megnyitón, de az 1948-as Sztálin - Tito szakítás után az ötvenes években ez az elnevezés eléggé kegyvesztett lett.
Így kijelentették/elterjesztették, hogy a TESLA elnevezés a TEchnika SLAboproudá rövidítése (gyengeáramú technológiák)...

PMD-85 sorozat

Az első, eredeti PMD-85 változatot (mert több volt belőle) Roman Kišš és Štefan Tóth tervezte a Tesla Pieštany (Pöstyén) fejlesztésében, iskolai és ipari gépnek. Ez a változat prototípusnak tekinthető (a fehér színű eredeti változat), pontos darabszáma nem ismert. Ezt a gépet elsőként az 1983-as Automatizálási és számítógépes kiállításon mutatták be a nagyközönségnek.

Elvileg létezett a PMD-85 gépnek elődje is, méghozzá a hasonló elnevezésű PMD-81, amelynek túl magas volt az ára, ráadásul gyenge volt a szoftverellátottsága. Utána jött a PMD-83, amelynek szintén nem sikerült a szoftvereinek számát növelnie, ráadásul gyenge volt, plusz a billentyűzet is telefongomboknál használt anyagból készült. Ez a billentyűzet még a PMD-85 első változatán is használatban volt.

pmd-85-1.jpgA második változatot tekintik sokan a PMD-85 gépnek (néhol mint PMD-85-1 említik), amelynek a tömeggyártását már a Tesla Bratislava (Pozsony) gyárában kezdték el (és a többi változatot is itt gyártották).
Főbb külső ismertetőjele a szürke ház, és a kemény billentyűzet.
Ez volt az első széria, hírhedt volt még a kazettás meghajtó töltésének hibájáról is.
A PMD-85-2 (hogy a sort folytassuk) már feljettebb BASIC értelmezővel, beviteli programrutinnal rendelkezett (így nem is volt teljesen kompatibilis a korábbi változattal), valamint gumírozott billentyűzetet alkalmaztak.

A kazettás háttértárolóval való kommunikációt is fejlesztették, illetve terminál mód is elérhető volt.

Tovább

Visszatekintés- Év végi ünnepek

Itt van újra az év vége, itt van újra a karácsony és a szilveszter. Mi más lehetne most a visszatekintési posztunk lényege, mint az ebben a két témában korábban írt írásunk?

A különféle karácsonyi témájú demók, reklámok és üdvözlések kisebb rövid válogatását a múlt év végéről itt találhatod lentebb, a linkre kattintva!

Névjegy- Karácsonyi hangulat (link)


Másodjára pedig egy kis visszatekintés négy évvel ezelőttre, amikor egy rövid posztban megemlékeztünk egy tüzijáték-üdvözlőkártya-programról, amire rásüthetjük a szilveszteri jelzőt :)

Tüzijátékos retró (link)

 

christmasradiosh.jpgBékés, boldog, retró játékokban gazdag karácsonyt és boldog új évet
kíván a Retemu blog minden olvasójának, látogatójának!

Gépismertető- Korai generációk III.

Még a múlt éven kezdett minirovatunk folytatása következik, vagyis az 1985 előtti tv-játékok és konzolok közül válogatunk (a kismillió klón zárójelbe tételével).

 

Fairchild Channel F

fairchildf.jpgAz érdekes nevű konzol még 1976 végén jelent meg Észak-Amerikában (1977-ben Japánban is) - ez volt az első azon a téren, hogy mikroprocesszor (a Fairchild F8) volt benne, és nem csak kizárólag digitális áramkörökből épült ki a vezérlés.

Abban az is az első volt, hogy itt használtak először ROM cartridge alapú programokat egy konzolhoz (a korábbi Odyssey esetén pl. a kártyák nem tartalmaztak programot, csak a vezérlést és a megjelenő jeleket módosították).

Eredetileg a neve Video Entertainment System (VES) volt, de az Atari 2600 (eredeti nevén Video Computer System) megjelenésekor megváltoztatták.

Tovább

Visszatekintés- A Star Trek játékok 50 éve

A fentebbi rovatcímmel rendelkező posztokban a blogon megjelent korábbi írások újbóli "felidézését" tesszük meg, mindig a poszt tartalmának megfelelő időpontban, vagyis a lehetőségek szerint napra pontosan.

tospromo.jpg

Első alkalommal a Star Trek 50 éves évfordulójának apropóján az egy évvel ezelőtti írásunkat ajánljuk, illetve a második részt pár hónappal későbbről.

Star Trek játékretró I. rész (link)

Star Trek játékretró II. rész (link)

Gépismertető- A keleti blokk- Jugoszlávia III.

Következzék a jugoszláv gépismertető harmadik, befejező része, ahol a korábbiaknál még ritkább, egyedibb és célorientáltabb gépekkel találkozhatunk.

Montex Ivangrad Misedo 85 (montenegrói)

misedo85cb.JPGAz amerikai Radio Shack TRS-80 Color computer (Tandy Color Computer, CoCo) 1980-as megjelenése után három generációjában több, mint 10 évig volt gyártásban, ugyanakkor számos klónváltozatban is létezett, a számtalan brazil, mexikói, távol-keleti változatig.

És hogy ez az információ hogy kerül ide?

A Montex Ivangrad nevű cég (Berane, Montenegro) 1985 szeptemberében megjelentetett egy Color Computer 2 (1983-1986) klónt, Misedo 85 néven, iskolai alkalmazásra (iskolaszámítógép, itt egy link is az egyik iskolából, ahol a 88/89-es tanévben használatban volt).


A processzora természetesen az eredetit tükrözte, hiszen a Motorola 6809E (0,895 Mhz / 1,79Mhz-en, de nem állandóan, hanem a ROM használat esetén) processzora volt ebben a hardverben is.
8 szín megjelenítésére 64x32 pixel felbontáson volt maximum képes (maximum felbontása 256x192, 2 szín használatával). ROM memóriával 16 kByte méretben (Extended Color Basic) rendelkezett, míg RAM terén 4 kByte (vagy 16?) volt használható. A megjelenítést általában a Niš városbeli elektronikai gyár minitelevíziója szolgáltatta.

Tovább

Vendégposzt- A VHS játékokról

Korábbi VHS-játékokról szóló írásomat a lentebbi apropóból újraformálva és kiegészítve (új hardverekkel) most a lazarbibi.blog.hu tudomány/technika témakörű blogon jelentettem meg, egyfajta vendégírásként (a korábbi vendégírások teljesen önálló dolgok voltak).

Mint azt már néhány helyen olvashattuk, az utolsó cég (a japán Funai) - amely még foglalkozott vele - is abbahagyta a VHS lejátszók (videó-magnók) gyártását. A hetvenes évek második felében útjára indult VHS formátum a következő két évtizedben élte a virágkorát, de nem csak az otthoni filmnézés terén, hanem különös fúziók is létrejöttek a VHS és a videójátékok kapcsolatából. Ebben az ismertetőben ezekre a megoldásokról emlékezünk meg.

VHS alapú videójátékok (link)

Gépismertő- Keleti számítógépek II.

A múltkor elkezdett japán számítógépek ismertetőjét folytatva ismét a NEC gépekkel kezdjük/folytatjuk. Az első részben a NEC PC-8000 és a NEC PC-6000 sorozat gépeivel ismerkedtünk meg, most pedig a fejlettebb szériák kerülnek terítékre.

A PC-8800-as sorozat

A röviden PC-88 néven is hívott gépeknek számos (mondhatni rengeteg) típusa volt, amelyek memóriában, hangrendszerekben, processzorokban és perifériákban különböztek elsősorban. 

8801.jpgAz első változat 1981-ben, az utolsó pedig 1989-ben jelent meg. Gyors áttekintésként álljon itt egy összefoglalás a PC-8800 sorozat gépeivel.

PC-8801 (1981. november)

A PC-8800 az előd (PC-8000) alapjain épült gép, így képességei is hasonlóak voltak.
NEC µPD780 4 MHz, 64kByte RAM, 48 kByte VRAM, rendszerhangszóró, 640 × 200 (8 szín), illetve 640 × 400
(2 szín) max. grafika (plusz az előddel kompatibilis gyengébb felbontások)

PC-8801mkII (model 10, 20, 30) (1983. november)

Az első verzióval azonos képességekkel bíró (de már nagyrészt olcsóbb) változatok, ahol a model 10 még nem rendelkezett floppy-meghajtóval, a model 20 azonban egy, a model 30 pedig két darab 5,25" méretű (kétoldalas lemezeket használó) meghajtót kapott.

PC-8801mkII SR (model 10, 20, 30) (1985. január)

Processzor és memóriák terén (valamint a modellek floppy-meghajtói terén) nincs eltérés az elődtől, azonban mind a grafika (640 × 200 8 szín, 640 × 400 2 szín az 512 színű palettából), mind a hangzás (Yamaha YM2203, ami 3 csatornás mono hangzást tett lehetővé) tekintetében.

Tovább

Névjegy- Labdarúgás a videójátékokban

Ezzel a kis videóválogatással emlékezünk meg a kezdődő EB alkalmából a focijátékokról, amelyek már a hetvenes évek végén felütötték a fejüket a korabeli konzolokon. Több foci-menedzser és asztalifoci-szimulátor, illetve focis ügyességi játék készült, de az alábbi videók természetesen a normál labdarúgásra koncentrálnak.

A Névjegy rovat általában hosszabb írásokkal szokott operálni, de ez most ilyen nevesített alkalom, plusz olyan túl sokat nem is lehetne írni a korabeli focis játékokról, "beszéljenek" inkább a képek/videók!

Először is egy jól összeszedett összefoglaló, majdnem 60 játék felvillanás-szerű zenés bemutatásával, az 1978-2013 közötti időszakból.

Tovább