Gépismertető- Keleti számítógépek IV.

2017. december 07.

Az előző részben a Sharp 8 bites számítógépeinek ismertetője volt soron, most továbblépünk a fejlettebb rendszerű Sharp számítógépek felé, vagyis először a Sharp x68000 sorozata következik.

 

Sharp X68000

Az X68000 sorozatba tartozó számítógépek 1987 és 1993 között jelentek meg, a nevet pedig az alapváltozat processzoráról, a Motorola 68000 chipről kapták (noha a kezdeti változatokban egy 68000-klón, a későbbi változatokban pedig már nem pont ez a processzor dolgozott).

Az alapgép fejlesztését még 1986-ban kezdték el (ugye ekkor még a Sharp X1 Turbo Z sorozatú gépei még épp megjelenés alatt/után voltak), de hivatalosan 1987 márciusában jelent meg.


sharpx68k-01.jpgA kezdeti "érdektelenséget", ami a '86 őszén prezentált gépet övezte, kellő marketinggel sikerült javítani, így az új számítógépcsalád jobb indulást tudott elérni.

Az 1991-ig megjelent X68000 típusok processzora egy 10 Mhz-es Hitachi HD68HC000 volt (a Motorola 68000 licenszelt klónja), amelyet eleinte
- 1 MByte ROM (128 kByte BIOS, 768 kByte karaktergenerátor),
- 1 MByte (12-ig bővíthető) RAM,
- valamint1056 kByte VRAM (ebből 512-512 grafika és szöveg, valamint 32 sprite),
- illetve még 16 kByte SRAM tett teljessé.

 

65535 színű palettáját 512x512 felbontásban használhatta ki teljesen, míg ez maximális felbontásban (1024x1024) 16 színre redukálódott.

68xhumank.jpgHang terén nemcsak az X1 sorozatban megismert Yamaha 2151 8 csatornás FM-chip, hanem a kiegészítőként használt OKI MSM6258V 4 mono csatornás ADPCM is rendelkezésre állt.

A Hudson Soft által fejlesztett Humansoft68 nevű operációs rendszer kezdetben parancssoros volt, amelyre épült több féle GUI/operációs (pl. SX-WIndows) rendszer is, sőt a későbbi változatok tudtak NetBSD vagy OS-9 rendszert is használni.

 

200 x68000 zene válogatása (link)

x68kexpert.JPG

Tovább

Gépismertető- Keleti számítógépek III.

Bő egy évvel ezelőtt elkezdett alrovat folytatása következik. A japán (koreai) hardverekről (mind konzolokról, mind számítógépekről) volt szó már a blogon, most a névből is kitalálható, hogy ismét számítógépekről lesz szó.

Míg a szintén korábban külön tárgyalt MSX (link) számítógépek (ahová a kisebb cégek tömörültek, saját MSX változatukat piacra dobva) és a korábbi ismertetőkben vázolt NEC számítógépek (lásd a korábbi részekben) valamilyen szinten megjelentek a szigetország határain kívül is (az MSX Európában és Dél-Amerikában vált még ismertté, míg a NEC korai gépeit valamilyen szinten a tengeren túlon is ismerhették). Azonban volt két cég, amely bár készített MSX-alapú gépeket is, saját hardverrel is jelentkeztek.
A következőkben ezekről lesz szó, vagyis a Fujitsu és a Sharp cégekről. Mindkét cégnél előfordultak az ismertetésre kerülő hardvereken kívül más számítógépek is, de megpróbálunk a legelterjedtebb változatokra fókuszálni.

Sharp 8 bites számítógépek

Sharp X1

mz40kad.jpgMielőtt rátérnénk az X1 változatra, érdemes visszatekinteni oda, ahonnan kifejlődött, vagyis a Sharp MZ-sorozatú számítógépeire.

A Sharp MZ sorozata 1978-ban kezdődött az MZ-40K géppel, ami egy 4 bites processzorra (1,8 Mhz sebességű Fujitsu MB8843)  épített számítógépkit volt (vagyis szereld-magad). Más kitekkel ellentétben ehhez gyárilag tartozott egy ház és egy tartóegység is (bár a ház nem volt ilyen átlátszó, mint a képen).


1 kByte processzorba épített ROM, 32 byte belső memória (a processzoradatoknak), illetve 512 byte programozásra használható memória jellemezte. 4 karakteres 7 szegmeneses kijelzővel, 22 gombos (hexadecimális) billentyűvel volt ellátva, a hangképzést a beépített hangszóró szolgáltatta.
Hét beépített programmal (óra, stopperóra, zenelejátszás, beírt adatok visszajátszása, stb.) rendelkezett, két féle kiegészítőt lehetett kapcsolni hozzá. Az egyik egy Sensor néven ismert vezérlő, amelyet folyamatvezérelt lejátszásra, illetve egy orgonabillentyűzet, melódiák lejátszására. A hardver képességeit figyelme véve szórakoztató elektronikai eszköznek / játéknak volt tekinthető (a gyártó szerint is). (link)

Tovább

HÍrek 2017. június 20.

A mai hírcsokor ismét magyar vonatkozású hírekkel és információkkal jelentkezik.

- A Vakondok 4- Végigjátszás magyar nyelvű dokumentumfilm immáron már online is megnézhetővé vált (a tavaszi mozitermes filmvetítések után).

Azok, akik valamilyen okból nem tudnák, miről is van szó: a nyolcvanas-kilencvenes évek magyar játékfejlesztőiről (és a velük kapcsolatban álló kiadókról, emberekről) szól, akik történetekkel, kulisszatitkokkal és beszámolókkal emlékeznek meg arról a korszakról, amikor a hazai játékfejlesztők/programozók számos játékot hoztak létre a külföldi kiadóknak, többször olyan megoldásokkal, amelyekre akkor még nem gondolt senki más.

A 100 perces dokumentumfilm megtekinthető a Vakondok 4 oldalán (link)

 

- Az IDDQD blog Checkpoint podcastjában a múlt évi ajánlásunk (kicsit lemaradtunk:) óta több, ide kapcsolódó adás is volt, ezeknek a listája itt taláható:

Checkpoint 2x10: Magyar játékfejlesztés a szocializmusban (link)
Checkpoint 2x12: Digital Reality, Imperium Galactica (link)
Checkpoint 2x13: Számítógépes szerepjátékok (link)
Checkpoint 2x14: Rátkai átkai (link)
Checkpoint 2x15: Játékfejlesztés a szocializmusban II. (link)
Checkpoint 2x18: Régi játékzenék nagy komponistái (link)
Checkpoint 3x05: A Philos-sztori (link)
Checkpoint 3x07: Mérő László játékai (link)
Checkpoint 3x09: Amiga (link)


- Korábban volt már itt a blogon néhány (három) posztban szó a magyar játékokról (legalábbis felsorolás szinten), bár a negyedik már jó ideje váratott magára. Mivel azonban egy lelkes rajongó (nem a blog látogatói közül) elhatározta, hogy összegyűjti a lehető legtöbb magyar nyelven (kiadott) megjelent játékot a nyolcvanas évektől egészen napjainkig, rendszerbe rendezi és rövid ismertetővel látja el őket. Ez már pár hónapja folyik - történt az oldalak között bannercsere is - de most úgy éreztem, írok is pár sort erről az oldalról.

Aki nem ismeri még, kukkantson el az oldalra; hungame.blog (link)

Így egyértelművé vált, hogy az említett minirovat nem kap negyedik (és sokadik részt), ha egyszer összeszedettebb formában lehet megismerni, szélesebb merítéssel a magyar fejlesztők játékait.

Gépismertető- A keleti blokk- Csehszlovákia III.

Lehet, hogy a csehszlovák gépekből nem csak négy rész lesz, hanem öt, ez majd kiderül. De először persze most még a harmadik részhez érkeztünk el, csapjunk is bele.

ZVT PP sorozat

pp01smep.jpgA ZVT (Zavody automatizace a vypocetni techniky) által készített számítógépcsalád, amelynek első változata 1985-86 körül jelent meg.

A ZVT (SMEP) PP-01 a kezdetekben az egyesített számítógéprendszer, a JSEP (a szocialista országok egyesített számítógéprendszer programjának csehszlovák rendszere) kiegészítője volt SMEP (magyarul kis méretű elektronikus számítógéprendszer) néven.

Több féle kiépítésben készült el (a legyártott mennyiség nem ismert), a moduláris kialakításának is köszönhetően. Az alap PP-01 egy 2 Mhz-es MHB8080A (8080-klón) processzorra épült, 16/32 kByte ROM és 64 kByte RAM társaságában (de akár 1 MByte memóriát is képes volt megcímezni a rendszer). A grafikai képességei 8 szín megjelenítésére tették képessé, 256x256 pixel (32x32 karakter) felbontással. A videómemória 24 kByte-ja (ami a 64-ből jött le) három darab 8 kByte-os részre (vörös, zöld, kék színek), illetve azok további 2-2 4 kByte-os lapokra.
A gép TV-modulátorán fekete-fehér képet adott, míg a komponens RGB kimeneten lehetett a színeket is "igénybe venni", megfelelő képernyő használatával.

A PP-01, PP-02 és PP-03 8 bites processzorral (8080A) volt ellátva, a PP-02 fejlettebb, a PP-03 pedig gyengébb képességekkel rendelkezett (96, illetve 48 kByte RAM).

Tovább

Évkönyv- Videóévkönyv 1980 I.

Körülbelül egy éve készítettem egy videót, amelyet nem osztottam meg itt a blogon, csak Facebook-csoportokban. A pár éve elkezdett Évkönyv rovat újragondolásának szántam, kompaktabb, rövidebb, ugyanakkor valamivel látványosabb információmegosztásnak. Ezt a videót most itt is megosztom, véleményezzétek nyugodtan, jó-e az irány. Megéri nagy képernyőre rakni, nem nagy betűkkel van telerakva :)

"Zenés kalendárium, 1980-ból: mind a bemutatott konzol ekkor került nyilvános eladásra, mind a hallható zenék ekkor jelentek meg. A főcím alatti muzsikát leszámítva, az lehet, hogy 1982-es :)"

Zenei tippeket (ismert slágerek bizonyos évekből) és hardvertippeket is várok, a bőség olykor zavaró tud lenni, tippekre könnyebb reagálni.

Hírek 2017. május 5.

Hírcsokrunk következik...

Elsőként: talán még nem késő hírt adni olyan májusi rendezvényekről, amelyek a blog témájához kapcsolódnak.

- 2017. május 06-07. ReGameX kiállítás (Retro video- és kvarcjáték kiállítás) a Csokiban, 9. alkalommal (link)
Ezen a kiállításon voltam 2012-ben, 2013-ban (link), illetve később is, csak abból nem volt poszt:)

2012-es videókörkép

- 2017. május 13-14. 8. Szegedi retro számítógép, video - és quartzjáték kiállítás (link)
A kiállítás két napján 2-2 alkalommal levetítésre kerül a Vakondok 4 dokumentumfilm (link)

- 2017. május 12-14. 3. qbparty Sülysápon, a Wass Albert művházban (link)
Ez inkább egy demoscene-party, de szívesen várnak érdeklődőket is.

 

Egy rövid hír a hardverek világából..

- Az új ZX Spectrum, a ZX Spectrum Next Kickstarter kampánya mondhatni célegyenesbe érkezett (link)
Remélhetőleg nem lesz olyan zűrös a pénzgyűjtési kampány és az utána következő dolgok, mint a kézikonzol ZX Spectrum Vega Plus esetében...


És egy elmaradt infó, korábbról, miszerint a blog március végén lett 5 éves :)

Névjegy- Videójátékok tévében és mozivásznon II.

Újra itt vagyunk, folytassuk hát a videójátékok alapján készült televíziós műsorok és filmek felsorolását, ezúttal a múltkori résszel ellentétben eltávolodva a verekedős játékoktól.

 

Wing Commander Academy

wingcomm.jpgAz 1990-ben útjára indult Wing Commander franchise első ide illő darabja az 1996-ban bemutatásra került Wing Commander Academy rajzfilmsorozat.

Szeptember és december között 13 darab, egyenként 22 perces rész került bemutatásra, lazán kapcsolódva a Wing Commander sorozathoz, előzménynek volt tekinthető.

A karakterek szinkronhangját többek között az eredeti Wing Commander III és IV részekben szereplő Mark Hamill, vagy Malcolm McDowell, Thomas F. Wilson adta.

 

 Lejátszási lista (link)

Tovább

Névjegy- Videójátékok tévében és mozivásznon I.

Az új Névjegy-sorozat a címéből adódóan olyan televíziós műsorokról és mozifilmekről emlékezik meg, amelyek alapját számítógépes játékok adták, ezekből készültek animációs és/vagy élőszereplős tévésorozatok.

Több sorozat vagy film ismerős lehet egyesek számára, de szinte garantált, hogy találkozni fogtok olyan példákkal, amelyekről még soha még csak nem is hallottatok :)

Kezdetnek jöjjön néhány verekedős (kompetitív vagy beat'em up) játékból készült feldolgozás/átirat, de most még nem a teljes felsorolás, csak ízelítőnek :)

 

Mortal Kombat

mortalkombat.jpgAz 1992-ben indult Mortal Kombat-franchise több, mint húsz játékot tudhat magáénak. A két élőszereplős mozifilm többeknek ismerős lehet (Mortal Kombat, 1995-ből és a Mortal Kombat 2: A második menet 1997-ből), de a többi talán már nem annyira.

Mortal Kombat trailer (link)
Mortal Kombat 2 trailer (link)

A filmek (vagyis az első rész) előtt jelent meg egy direct-to-video (csak otthoni kiadásra) animációs rövidfilm is, a film előzetes történéseit elmesélendő, 1995-ben.


Ennek a címe az volt, hogy Mortal Kombat: The journey begins. Bár nem tekinthető tévé- vagy mozifilmnek, de a felsorolás részévé tesszük.

Tovább

Gépismertető- A keleti blokk- Csehszlovákia II.

A csehszlovák gépek terén ebben a részben az első néhány "ismertebb" gép után most két még kevésbé ismert típust és változatot veszünk sorra (a következő részben ismertetett hasonló volumenű gépek előtt).

ZBA Consul 2717

Bővebb nevén a Zbrojovka Brno Consul 2717, ahol a ZBA a brno-i lőfegyver, autó- és traktorgyárt jelenti, amely még 1916-ban alakult, és a háború után pl. egyéb szerszámokat, illetve írógépeket és az itt tárgyalt számítógépet is gyártotta.

A nagyon rövid ideig gyártott (1989-1990) számítógép, amelyet kizárólag iskolai felhasználásra hoztak létre, a Tesla PMD 85.2 klónja volt (link).
A gép alapját egy 2 Mhz-es Tesla MHB 8080A processzor alkotta, 16 kByte ROM / 64 kByte (lapozható) RAM társaságában. Grafikai képességei terén két üzemmód volt elérhető; az alapértelmezett 288x256 (25x48 karakter) monokróm grafikás (fekete háttéren 4 választható szín) üzemmód, illetve a speciális grafikus mód, ahol a 384x256 méretű felbontás érdekében semmilyen plusz színattribútum (vagy villogás/fényerő) nem volt megadható.
Ezen kívül volt egy speciális memóriamódja, ahol a videómemória 16 bites blokkjaiból lecsípett szabad memóriát áthelyezte egy másik memóriaterületre, amellyel így 4 kByte plusz lett elérhető bizonyos üzemmódoknál.

consul2717fd.jpgAlaphelyzetben a beépített BASIC-G parancsértelmező működött (vagy a beépített rendszermonitor) a kazettás háttértárral együttműködve.
Ezt lehetett a bővítőin keresztül külső ROM segítségével megváltoztatni (gyakran nyomtatók vagy külső 5,25" lemezmeghajtó csatlakoztatásával), például lemezmeghajtóval összekapcsolva használható/betölthető lett a CP/M operációs rendszer is.


Külső ROM modul helyett volt lehetőség számítógéphálózatról is rendszert tölteni (illetve belépni rá), hogy a lemezműveletekre képes BASIC, a központi tár (általában egy Consul 2715, 8" meghajtóval) vagy a központi nyomtató elérhetővé váljon a gépen. Ennek segítségével voltak létrehozva a helyi számítógéplaborok.

Tovább

Gépismertető- A keleti blokk- Csehszlovákia I.

Ismét folytatódik a korabeli keleti blokk országainak számítógépeit ismertető sorozat, a magyar, a lengyel, a bolgár, a jugoszláv után most a csehszlovák gyártmányok következnek.

Tesla gépek

Elsőként jöjjön a csehszlovák Tesla állami cég, amely állami monopóliummal rendelkezett ez elektronikai termékek gyártásában. 1946. augusztus 10-én alakult, mint új állami konglomerátum (pl. Tesla Piešťany, Tesla Bratislava, Tesla Hloubětín, Tesla Strašnice, stb..) 16 független cég és hazai leányvállalat államosításával.
A pár évvel korábban elhunyt nagyhírű horvát nemzetiségű Nikola Tesla nevét felvevő vállalat a szláv nemzetek közötti közeledés egy együttműködés jegyében augusztusban kezdte meg a Mikrofona Strasnice gyárában. Bár az 1946 januárban alakult Jugoszlávia több vezető politikusa is részt vett a megnyitón, de az 1948-as Sztálin - Tito szakítás után az ötvenes években ez az elnevezés eléggé kegyvesztett lett.
Így kijelentették/elterjesztették, hogy a TESLA elnevezés a TEchnika SLAboproudá rövidítése (gyengeáramú technológiák)...

PMD-85 sorozat

Az első, eredeti PMD-85 változatot (mert több volt belőle) Roman Kišš és Štefan Tóth tervezte a Tesla Pieštany (Pöstyén) fejlesztésében, iskolai és ipari gépnek. Ez a változat prototípusnak tekinthető (a fehér színű eredeti változat), pontos darabszáma nem ismert. Ezt a gépet elsőként az 1983-as Automatizálási és számítógépes kiállításon mutatták be a nagyközönségnek.

Elvileg létezett a PMD-85 gépnek elődje is, méghozzá a hasonló elnevezésű PMD-81, amelynek túl magas volt az ára, ráadásul gyenge volt a szoftverellátottsága. Utána jött a PMD-83, amelynek szintén nem sikerült a szoftvereinek számát növelnie, ráadásul gyenge volt, plusz a billentyűzet is telefongomboknál használt anyagból készült. Ez a billentyűzet még a PMD-85 első változatán is használatban volt.

pmd-85-1.jpgA második változatot tekintik sokan a PMD-85 gépnek (néhol mint PMD-85-1 említik), amelynek a tömeggyártását már a Tesla Bratislava (Pozsony) gyárában kezdték el (és a többi változatot is itt gyártották).
Főbb külső ismertetőjele a szürke ház, és a kemény billentyűzet.
Ez volt az első széria, hírhedt volt még a kazettás meghajtó töltésének hibájáról is.
A PMD-85-2 (hogy a sort folytassuk) már feljettebb BASIC értelmezővel, beviteli programrutinnal rendelkezett (így nem is volt teljesen kompatibilis a korábbi változattal), valamint gumírozott billentyűzetet alkalmaztak.

A kazettás háttértárolóval való kommunikációt is fejlesztették, illetve terminál mód is elérhető volt.

Tovább

Visszatekintés- Év végi ünnepek

Itt van újra az év vége, itt van újra a karácsony és a szilveszter. Mi más lehetne most a visszatekintési posztunk lényege, mint az ebben a két témában korábban írt írásunk?

A különféle karácsonyi témájú demók, reklámok és üdvözlések kisebb rövid válogatását a múlt év végéről itt találhatod lentebb, a linkre kattintva!

Névjegy- Karácsonyi hangulat (link)


Másodjára pedig egy kis visszatekintés négy évvel ezelőttre, amikor egy rövid posztban megemlékeztünk egy tüzijáték-üdvözlőkártya-programról, amire rásüthetjük a szilveszteri jelzőt :)

Tüzijátékos retró (link)

 

christmasradiosh.jpgBékés, boldog, retró játékokban gazdag karácsonyt és boldog új évet
kíván a Retemu blog minden olvasójának, látogatójának!

Gépismertető- Korai generációk III.

Még a múlt éven kezdett minirovatunk folytatása következik, vagyis az 1985 előtti tv-játékok és konzolok közül válogatunk (a kismillió klón zárójelbe tételével).

 

Fairchild Channel F

fairchildf.jpgAz érdekes nevű konzol még 1976 végén jelent meg Észak-Amerikában (1977-ben Japánban is) - ez volt az első azon a téren, hogy mikroprocesszor (a Fairchild F8) volt benne, és nem csak kizárólag digitális áramkörökből épült ki a vezérlés.

Abban az is az első volt, hogy itt használtak először ROM cartridge alapú programokat egy konzolhoz (a korábbi Odyssey esetén pl. a kártyák nem tartalmaztak programot, csak a vezérlést és a megjelenő jeleket módosították).

Eredetileg a neve Video Entertainment System (VES) volt, de az Atari 2600 (eredeti nevén Video Computer System) megjelenésekor megváltoztatták.

Tovább

Visszatekintés- A Star Trek játékok 50 éve

A fentebbi rovatcímmel rendelkező posztokban a blogon megjelent korábbi írások újbóli "felidézését" tesszük meg, mindig a poszt tartalmának megfelelő időpontban, vagyis a lehetőségek szerint napra pontosan.

tospromo.jpg

Első alkalommal a Star Trek 50 éves évfordulójának apropóján az egy évvel ezelőtti írásunkat ajánljuk, illetve a második részt pár hónappal későbbről.

Star Trek játékretró I. rész (link)

Star Trek játékretró II. rész (link)

Gépismertető- A keleti blokk- Jugoszlávia III.

Következzék a jugoszláv gépismertető harmadik, befejező része, ahol a korábbiaknál még ritkább, egyedibb és célorientáltabb gépekkel találkozhatunk.

Montex Ivangrad Misedo 85 (montenegrói)

misedo85cb.JPGAz amerikai Radio Shack TRS-80 Color computer (Tandy Color Computer, CoCo) 1980-as megjelenése után három generációjában több, mint 10 évig volt gyártásban, ugyanakkor számos klónváltozatban is létezett, a számtalan brazil, mexikói, távol-keleti változatig.

És hogy ez az információ hogy kerül ide?

A Montex Ivangrad nevű cég (Berane, Montenegro) 1985 szeptemberében megjelentetett egy Color Computer 2 (1983-1986) klónt, Misedo 85 néven, iskolai alkalmazásra (iskolaszámítógép, itt egy link is az egyik iskolából, ahol a 88/89-es tanévben használatban volt).


A processzora természetesen az eredetit tükrözte, hiszen a Motorola 6809E (0,895 Mhz / 1,79Mhz-en, de nem állandóan, hanem a ROM használat esetén) processzora volt ebben a hardverben is.
8 szín megjelenítésére 64x32 pixel felbontáson volt maximum képes (maximum felbontása 256x192, 2 szín használatával). ROM memóriával 16 kByte méretben (Extended Color Basic) rendelkezett, míg RAM terén 4 kByte (vagy 16?) volt használható. A megjelenítést általában a Niš városbeli elektronikai gyár minitelevíziója szolgáltatta.

Tovább

Vendégposzt- A VHS játékokról

Korábbi VHS-játékokról szóló írásomat a lentebbi apropóból újraformálva és kiegészítve (új hardverekkel) most a lazarbibi.blog.hu tudomány/technika témakörű blogon jelentettem meg, egyfajta vendégírásként (a korábbi vendégírások teljesen önálló dolgok voltak).

Mint azt már néhány helyen olvashattuk, az utolsó cég (a japán Funai) - amely még foglalkozott vele - is abbahagyta a VHS lejátszók (videó-magnók) gyártását. A hetvenes évek második felében útjára indult VHS formátum a következő két évtizedben élte a virágkorát, de nem csak az otthoni filmnézés terén, hanem különös fúziók is létrejöttek a VHS és a videójátékok kapcsolatából. Ebben az ismertetőben ezekre a megoldásokról emlékezünk meg.

VHS alapú videójátékok (link)