Gépismertető: Retro-odüsszeia (Odyssey sorozat)

2012. október 11.

Most összesített gépismertető lesz, tehát nem csak egy gépről, hanem az egymásra sokban hasonlító típusokra térünk ki, mivel hogy ez egy sorozat, a gépek nem fejlődtek rohamléptekkel. És aki esetleg nem tudná, az első generációban, 1972-ben indult Odyssey sorozatról lesz szó.

Magnavox Odyssey

magnavoxodyssey.jpgAz első típus, a Magnavox Odyssey volt az első otthoni videójáték konzol (megelőzve a Pong gépeket) 1972 augusztusában kerülve a piacra. A konzol fejlesztője, Ralph Baer már 1966-tól fejlesztette az 1968-ban prototípust kapott gépet.

A gép nem konkrétan beépített játékokkal, hanem az alap áramkört egy cserélhető nyomtatott áramköri lapka (dióda-tranzisztor logikai áramkör) vezérelte (a belső logikai és jelgenerátorok, diódák, tranisztorok összekapcsolásával változott a leadott jel és kimenet).



odysseyad.JPGKörülbelül 10 kártya létezett, amelyen kb. 25-30 játék volt elérhető.

Magnavox Odyssey reklámok és televíziós szereplések (link)

Az Odyssey nem szolgáltatott valódi grafikát (sőt hangnak is szinte híján volt), ezt a szerepet a játékok mellé adott, tévére helyezhető színes átlátszó műanyag lapok látták el.

A gép a fekete képernyőn a megjelenített fénypont(oka)t vezérelte, az aktuális program által meghatározott változók (irány, sebesség, megjelenítés) szerint.

Tervbe voltak véve az ún. aktív kártyák is, amelyek további elektronika segítségével plusz beállításokat adtak volna a játékokhoz, de ezek nem jutottak el a gyártási fázisba.

 

 

magnaodyssey.jpg

odysseyoverlays.jpg

 

A Magnavox Odyssey A játékok "színei"


rhbaer.jpg

A konzol készítője a Pong! konzol megjelenése után az Atari céget beperelte a szabadalom ellopása miatt (ugyanis a Pong az Odyssey Tennis játékára hasonlít), majd később sikeresen a többi ilyen céget is: Activision, Coleco, Mattel...

Később megírta a Videogames: In the beginning című könyvet erről a korai korszakról, a tervezésről, a gépekről (link).
A csomag részét képezték a játékokhoz olykor használatos kiegészítők is: rulett, kártyák, pókerzsetonok, pontok vezetésére szolgáló füzet, stb.

Az egyetlen olyan kiegészítő, amely megjelent, a Shooting Gallery elnevezésű, sörétes puska-kinézetű fényfegyver (az első videójáték-fényfegyver), amelyet négy játékkal lehetett használni.

odysseycontroller.jpg

shooting_gallery.png

A szabvány vezérlő A Shooting Gallery fényfegyver

 

És íme egy szabadszájú ismertető Angry Video Game Nerd jóvoltából. A videó magyar felirattal is elérhető az AVGNhunsub.blog.hu fordítóinak jóvoltából. (Kérdés lehet, hogy miért írom a posztot, ha van egy ilyen videó, illetve miért linkelem a videót, ha van a poszt. A válasz: a teljesség miatt oda-vissza.)

Az első Odyssey tehát cserélhető játékokat tartalmazott, ellenben a sorozat további (szinte mindegyik) tagja immáron dedikált videójáték konzol volt, vagyis kizárólag beépített játékokat tartalmazott, bővítési, választási lehetőség nélkül. Hasonlóak a korabeli Pong konzolváltozatokhoz (abból is volt jó pár, különféle cégek különféle változatai) bár az elnevezésben nem túlzottan változatosak :)


Odyssey dedikált videójátékok

Odyssey 100 (1975)

odyssey100.jpg

 

2 játékot (tenisz és jégkorong) tartalmazó konzol. Baer a fejlődő integrált technológiát akarta használni a gép képességeinek elérésére. Először különböző gyártókkal tárgyaltak, amelyek különböző technológiákat ajánlottak fel. Azonban a gyors piacra dobás érdekében a leggyorsabb ajánlatot fogadták el, így négy Texas Instrument chip került bele a korábban használt alkatrészek kiegészítéseként.


A korabeli konzolokhoz képest hátrányban volt: a gépbe épített irányítópanelek, manuális (nem a képernyőn megjelenő) pontszámolás...

 

Odyssey 200 (1975)

odyssey200.jpgAz első verzió továbbfejlesztésének tekinthető, plusz két újabb Texas Instruments chip beépítésével a tenisz és a jégkorong mellé elérhetővé vált egy harmadik játék, a Smash.

Némi javulás, hogy egy nagyon alap pontkijelző (nem számmal kijelzett) is megjelent a képernyőn, valamint elsőként volt elérhető a két/négy személyes játék is az otthoni konzoloknál.

 

Odyssey 300 (1976)

odyssey300.jpgAz Odyssey 200 játékait tartalmazó, de immáron egy chipre integrált változat (General Instrument AY-3-8500: több Pong-konzolban használt IC, amelyet direkt ezekre a platformokra - több, mint 20 helyen alkalmazták - terveztek: rádiófrekvenciás modulátorra volt képes videójelet küldeni, 6 Pong-változatot).

Az előző Odyssey változattól még a háromfokozatú (Novice, Intermediate, Expert) nehézségbeállítóban különbözött.

 

Odyssey 400 (1976)

odyssey400.jpgAz Odyssey 200 változat játékai, kezelőfelülete, de immáron elsőként az Odyssey konzoloknál volt képernyőn látható számokkal operáló eredménykijelző, amely csak akkor látszott, amikor a labda nem volt játékban. Ezt a funkciót egy újabb chip beépítésével érték el. Ráadásként automata szerválási funkció is beépítésre került, de ezeken kívül csak a korábbi újabb változatának tekinthető.

 

Odyssey 500 (1976)

odyssey500.jpgA kor nagy újításaként a korábban ismert függőleges "lapátok" helyét egyszerű embermegjelenítés vette át, a játékoknak megfelelő színvilággal - tehát színes megjelenítéssel. Négy játék volt immáron elérhető, bár a negyedik foci csak a jégkorong pálya és a squash játék karakterét ötvözte.


A gép elején két kapcsolóval lehetett állítani a játékokat: az egyikkel a pályát (bal oldalt fal-squash, középen vonal-tennisz, két oldalt fal, lyukkal- jégkorong) a másikkal a játékosok alakját lehetett változtatni.

Odyssey 2000 (1977)

odyssey2000.jpgAz Odyssey 300 fejlesztett változata, 4 fekete-fehér játékkal (a három ismerten kívül a negyedik az egyjátékos gyakorló fallabda változat volt).

A korábbi három tekerő gombot egy váltotta fel, szintén beépített formában.

 

 


Odyssey 3000 (1977)

odyssey3000.jpg

Ismét csak egy régi változat újragondolása: ezúttal az Odyssey 2000 került javításra új néven: áttervezett külsővel, a gépről "levehető" vezérlőkkel. Ez tekinthető az első igazi változtatásnak, hiszen korábban a külső formája (és a vezérlők kötöttsége) állandónak volt mondható.

 

Odyssey 4000 (1977)

odyssey4000.jpgA sorozat utolsó, Magnavox név alatt megjelent tagja, amely a korábbihoz hasonlóan ismét csak kivehető irányítókkal, csak most már joystickok voltak a korábbi tekerős megoldások helyett. Nyolc színes játékot tartalmazott, amelyek a tenisz, jégkorong, squash, különféle variációi voltak.

 

 

Odyssey 5000 (prototípus)

Az Odyssey 5000 egy, csak tervezési-prototípus változatig eljutott konzol volt. 2 újabb fajta chip segítségével 7+2 játékra lett (volna) alkalmas: különféle variációjú faltörő, flipper, tenisz, kézilabda, jégkorong program mellett egy tankos és egy helikopteres is szerepelt volna.

 

odysseyTV.jpgMagnavox 4305 TV (1976-77?)

Egy nagyon ritka TV, amelybe beépítésre került a cég három játéka, így lehetőség volt gép nélkül játszani a televízión, sőt mellékelve voltak a játékvezérlők is.

 

 

 

 

Phillips európai változatok

A Phillips 1974-ben megvette a Magnavox céget, majd számos elektronikai terméküket a korábbi Norelco név helyett a Magnavox név alatt futtatták tovább az Egyesült Államokban. Mindezek mellett korábban is adtak ki Odyssey terméket, illetve a megvásárlás után is. Lássuk ezeket:

Phillips Odyssey 200 (1976)

Az amerikai változattal azonos európai licenszelt verzió, csak a márkajelzésben különbözött a Magnavox Odyssey 200 konzoljától.

Phillips Odyssey 2001 (1977)

odyssey2001.jpgA Magnavox Odyssey 4000-hez hasonlatos, de nem joystick-megoldással (mint ott), hanem a korábban alkalmazott tekerőgombos kivitellel. Kizárólag európai (nyugat-európai) megjelenésű dedikált konzol.

Három színes játékkal volt ellátva, amelyek azonban csak függőleges mozgást engedtek (az alkalmazott chipek miatt).

 

 

 
Phillips Odyssey 2100 (1978)

odyssey2100.jpgKinézetében hasonló a 2001 változathoz (ugyanúgy európai), azonban itt már 6 féle játék különböző variációja volt elérhető (így összesen 23).

Az egyik vezérlő gombjával a játékok közt lehetett váltani, míg a másik vezérlő gombja a játékok resetelését hajtotta végre.

 



Magnavox Odyssey 2 (1978)

odyssey2.pngA Magnavox típusváltása, vagyis a dedikált konzolokról való áttérése. Az 1978-ban megjelent új gép már a Phillips észak-amerikai leánycégeként tevékenykedő Magnavox terméke volt.

Fontos megjegyezni, hogy Európában Philips Videopac G7000, míg az Egyesült Államokban Magnavox Odyssey² néven ismerték.
A brazil változat Philips Odyssey (1983), a japán kiadás (1982) pedig az "odessei2" nevet kapta.

 

philips_g7200_1.jpgAz európai változat (Philips Videopac G7000, vagy csak simán Videopac) nem volt egyedül; kiadásra került Philips Videopac C52 (francia), Radiola Jet 25 (francia), Philips G7000 CSV (német), Schneider 7000, és Siera G7000 (belga) néven is.
A kizárólag európában eladásra került Philips Videopac G7200 (illetve Radiola Jet27, Schneider 7200) változat beépített 9 colos fekete-fehér monitorral rendelkezett.

 

A 7400/7401 sorozat (Philips G7400, Radiola Jet47, Schneider 74+, Siera G7400, Radiola Jet471...) volt még elérhető az öreg kontinensen, szóval típusban és névben nem volt hiány (egy komolyabb rajongói oldal itt: link).
Ezek már részben túllépnek az Odyssey gépeken, itt még csak rövid említés esik róluk (hiszen a Philips Videopac erősen európai konzol, a márka külön posztot érdemel, átléptek a második generációba).

Ez gép immáron részben számítógépnek is tekinthető (hiszen alfanumerikus billentyűzettel rendelkezett, programozni is lehetett), de sokan csak videójáték-konzolnak tekintették. Kb. 70 hivatalos játék, illetve kb. 20 külsős, illetve házi készítésű játék készült a Videopac/Odyssey 2 gépekre. A korai időkben zárt rendszerként nem tették lehetővé a külsős cégeknek a fejlesztést, csak később, amikor már nem volt olyan sok értelme (1983-as videójáték krízis).

Technikai adatok

Processzor: Intel 8048 mikrokontroller (korai proci: egyetlen lapkára integrált feladatoptimalizált számítógép), amelynek sebessége 1,79 MHz volt.

Memória: 64 byte belső processzormemória, 128 byte audio/video memória, valamint 1kByte BIOS memória

Megjelenítés és hangok: Intel 8244 / Intel 8245 (PAL) egyedi áramkör, amely 16 színű színpalettát tett lehetővé, 8 szín egyidejű használata mellett a 160x200 pixel felbontáson (NTSC rendszeren).
Lehetőség volt 4 db 8x8 méretű egyedi, egy színű sprite, 12 db 8x8 méretű egy színű karakter használatára.
Ugyanezen chip (gépenként egy volt) látta el a hangok létrehozását is: mono hangok, illetve egy zajgenerátor volt elérhető.

A programok vezérlése a QWERTY billentyűzet és a 2 darab digitális joystick segítségével történt (amelyek egy gombbal rendelkeztek - eleinte a géphez kötve, későbbi modelleknél eltávolítható változatban).

Lehetőség volt memóriabővítésre cartridge segítségével, amelyek léteztek 2, 4, 8 KByte méretben, ezen kívül volt két további kiegészítő modul: a The Voice, amely javított hanghatásokat és beszédszintetizálást tett lehetővé, valamint a Chess Module, amely egy külön processzort tartalmazott memóriával egyetemben - hogy képes legyen a sakkprogram bonyolultabb számításait elvégezni...

Linkajánló, forrásoldalak

Odyssey online múzeum (link)
Odyssey 2 honlap (link)
A további információk a Pong-story (link), és a Wikipedia oldalakról valók
A videós ismertetők, játékbemutatók könnyen megtalálhatók tömegével a YouTube oldalán.

A bejegyzés trackback címe:

https://retemu.blog.hu/api/trackback/id/tr594824453

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2012.10.12. 17:25:26

nehéz a pionírok élete. a mai konzolgyártó majmocskáknak mennyivel könnyebb dolguk van, nem kell sem a játékot, sem a konzolokat feltalálni újra. elég csak lopkodni, licenszelni, egy kicsit újragondolni, és öt-tíz évente el lehet adni a birkáknak az újabb lenyúzott lóbőrt.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2012.10.12. 19:52:55

@manson karcsi: Nekem ugyan nem :) De értem és érzem az álláspontodat.

glezmen 2013.01.05. 16:12:44

komolyan meglepodtem hogy ennyi Odyssey konzol volt, en csak a legelso, 'folias' valtozatrol tudtam
koszi a cikket! :)