Gépismertető- 3DO Interactive multiplayer

2012. november 27.

3do.jpegA 3DO Interactive multiplayer (avagy röviden 3DO) egy ötödik generációs konzol, amelyet a Panasonic, majd később a Sanyo és a Goldstar gyártott 1993 végi megjelenése után. Ez volt az első 32 bites konzol, amely megjelent.
Maga a konzol létrehozásának ötlete a 3DO céget 1991-ben megalapító Trip Hawkins (az Electronic Arts alapítója is volt 1982-ben) személyéhez fűződik. A terveket Dave Needle és RJ Mical alkotta meg (akik az Amiga, vagy az Atari Lynx megalkotói közé tartoznak).

Célja volt egy új generációs CD alapú videójáték-konzol létrehozása, amelynek gyártását külsős cégekre bízva szedte volna az eladott gépek után a jogdíjat, plusz a gyártott játékok után is (3+1 dollár lemezenként vagy a nettó bevétel 10%-a).

Ez elképzelésében nem volt rossz ötlet, de a konzolgyártók a profitszerzés miatt (plusz mivel a szoftvergyártásból ők nem remélhettek bevételt) ésszerűtlenül magas áron adták a hardvert, 6-700 dolláros bevezető áron (1993 körül!) (a később megjelent Panasonic és Goldstar változatok egy kicsivel voltak olcsóbbak). A Panasonic volt az első gyártó, így az ő termékeik a legismertebbek és elterjedtebbek a 3DO piacán.

Plusz még az is hozzájárult a tartós árakhoz, hogy egy időben a 3DO hivatalosan nem játékkonzol, hanem jó minőségű audió-vizuális rendszer volt, így "árcsökkentésre nem volt szükség"... (sőt korának első olyan konzolja volt, amely zenéket jelenített meg vizuálisan, képes volt CD+G, Photo CD formátumok fogadására. Vagy kiegészítővel még Video CD-re is). Azonban hiába volt így kommunikálva, nem igazán voltak olyan profibb programok, amelyek nem játékok voltak, hanem oktató, vagy médiaanyagok.
Az első árcsökkentés 1996-ban volt bejelentve, a soron következő Panasonic M2 nevű rendszer előtti leárazásként, de annak a rendszernek a fejlesztését abbahagyták, így a 3DO gyártása is 1996 végén megszűnt, kb. 2 millió eladott konzol után. A cég még 2003-ig fennállt, szoftverfejlesztőként működött, de akkor csődbe ment.

Kevesebb, mint 300 program jelent meg erre a konzolra, amelyből elég sok a japán verziójú 3DO gépekre készült el; illetve volt néhány multimédiás oktatóprogram is.
Nagy részük más konzolról vagy PC-ről portolt játék volt, a saját készítésű programok ritkábbak voltak.
A játékprogramokban nem volt beépített másolásvédelem, vagy régiókorlátozás...

Érdekes megjegyezni, hogy a 3DO alkalmazott egy korhatár-besorolási rendszert a programokhoz az ESRB 1994-es bevezetése előtt, de hasonló módon.

E- Everyone -> Mindenkinek
12 - Guidance for 12 & under -> 12 éven aluliak szülői felügyelettel
17 - Guidance for 17 & under -> 17 éven aluliak szülői felügyelettel
AO - Adults Only -> Csak felnőtteknek


Technikai jellemzők

Processzor: ARM architektúrájú, 32 bites RISC CPU, 12,5 Mhz frekvenciával (ARM60) + matematikai segédprocesszor

Memória: 2 MByte rendszermemória (DRAM), 1 MByte videómemória (VRAM, amely képes volt kódtárolásra és végrehajtásra is), 1 MByte ROM, valamint 32 kByte SRAM (elemmel táplált, a játékok mentésére pl.); 36 DMA csatorna, 50 MB/s rendszerbusz-sebesség

Videó: 2 videó segédprocesszor (25 Mhz), 9-16 millió pixel másodpercenkénti megjelenítésére, torzításra, nyújtásra, optimalizált tömörítésre, illetve texture mapping elvégzésére 1-16 bites képekből. Támogatta az átlátszóságot, áttetszőséget, színárnyalást...

Videófelbontás: 640x480/320x240 (NTSC) vagy 768×576/384×288 (PAL) pixel felbontás (320x240/320x480 van interpolálva pl. NTSC rendszernél)
16,7 millió szín (24 bitből 16 bites - általában animációk, vagy 24 bites- általában állóképek)

Audió: 16 bites sztereó hang, 44,1 Khz-es mintavételezés, Dolby surround támogatás. Egyedi 20 bites DSP (25 Mhz), CD minőségű hangok keverésére, változtatására (16 bites DMA csatornák a rendszermemóriával, effektfilterezés, stb.)

Rendszer: Saját fejlesztésű 32 bites multitaszkos operációs rendszer, kizárólag a 3DO számára. Kernelből és kezelőszintekből állt (tömörítés, matematika, grafika, 3d, audio, fájlrendszer)

Vezérlők, média: Egy irányító (joypad) aljzattal rendelkezett, a további vezérlőket láncszerűen kellett felfűzni az előző joypadra, vezérlőeszközre. Ezen kívül 2 bővítőporttal rendelkezett (68 tűs pl. az FMV MPEG kártyára, a 30 tűs a memóriabővítésre volt).

A CD meghajtó általában egy 300 ms körüli elérési idővel, 32 KByte belső memóriával és 2x sebességgel rendelkező (300 kByte/sec) olvasó volt, amely a korábban felsoroltak mellett még írt CD lemezt is tudott olvasni.

Kimenetek: A szokványos RF antenna-kimeneten kívül volt beépítve S-Video és kompozit kimenet is (az S-Video ebben a korszakban azért nem volt szériatartozék, a kompozit meg jól jött a Dolby hangokhoz)


Kiegészítők
(alap kiegészítők és külső gyártó termékei)

Joypad: Egy szabvány 3 akciógombbal, 2 vezérlőgombbal és D-paddal rendelkező kontroller, a konzol alapfelszereltségéhez tartozott. A korai Panasonic változatok átlós irányítása "nagy erőt" igényelt, ha nem "szerelték" meg őket; de ez a hátrány később javításra került.

Egyes változatoknál (Panasonic FZ-1, valamint Goldstar) be volt építve egy hangerőszabályzó és egy fülhallgató dugó aljzata a "néma" játék érdekében. Létezett még a Capcom 6 gombosa, illetve egyéb 6-8 gombbal rendelkező változatok, vezeték nélküli megoldások. (link)

3dogamegun.jpgFényfegyver: A korábbi korszakokhoz hasonlóan ennek a konzolnak is készült egy fényfegyvere, bár ezt egy külső gyártó (American Laser Games) készítette hozzá, Gamegun névvel 1994-ben.

Kb. 10 játék készült a 3DO konzolra ehhez a kiegészítőhöz (főleg ugye lövöldözős játékok, videóbetétekkel)

 

3dowheel.jpgEgér: A Panasonic által gyártott 3DO egér, amelyet kb. 20 játék tudott hasznosítani.
Kormány: A Home Arcade Systems kiadott egy kormányvezérlőt a konzol versenyzős játékaihoz.

Volt még ezen kívül Super Nintendo joypad-adapter, illetve bár a Sega Megadrive joypadok alaphelyzetben nem működtek, de a Genesis bővítőkábeleket használva ki lehetett küszöbölni ezt a hátrányosságot.

Létezett egy Panasonic memóriaegység - főként Japánban (FZ EM-256), amely 256 KByte memóriát adott a játékmentési területhez; volt egy kártya, amely segítségével lehetett Video-CD-ket lejátszani (vagyis MPEG videómodul); vagy a több játékost engedélyező 3D Zero Tribal Tap.

Az AV bővítőportba helyezhető kiegészítők (mint pl. az MPEG1 FMV kártya) csak a meghatározott változatoknál voltak használhatók, míg a nagysebességű bővítőportba vagy a kontrollerportba helyezhető kiegészítőknél nem volt konzolváltozat terén korlátozás. A PAL rendszereken futó konzolok képesek voltak az NTSC rendszerekre kiadott játékok futtatására, de megjelenítésbeli hátrányokkal (illetve néhány olyan korai játék, amely a PAL rendszer kiadása előtt készült, képes volt kifagyni ott).

A japán játékok a legtöbb esetben képesek voltak futni a más régióbeli konzolokon, amennyiben a fejlesztő rárakta a japán kanji karakterkészletet a lemezre, így a konzol meg tudta azt jeleníteni. Ez általában megtörtént, de nem minden alkalommal.

 

Konzolváltozatok

3do-fz1.jpgPanasonic FZ-1 R.E.A.L. 3DO Interactive Multiplayer
(Japán, Ázsia, Észak-Amerika, Európa)

Az első változat. Ennek a változatnak a kontrollere rendelkezett hangerőszabályzóval és fülhallgató dugóval. A lemezeket elöl kellett behelyezni az olvasóba.
Szétszerelve lásd (link)

 

3do-fz10.jpgPanasonic FZ-10 R.E.A.L. 3DO Interactive Multiplayer
(Japán, Észak-Amerika, Európa)

Az FZ-1 fejlesztett, de olcsóbb változata, amely felültöltős CD-olvasót, kisebb kontrollereket kapott, de összességében megbízhatóbbá vált, pl. már beépített memóriakezelő programmal rendelkezett.

 

3do-robo.jpgPanasonic ROBO 3DO
(Japán)

Az FZ-1 Japánban használt 5 lemezes változata (abból az egyik változat), amelyet főleg hotelekben használtak fel játékgépnek (hasonló megoldás, mint a Sega Master System hotel-változata).

 

 

 

goldstar3do.jpgGoldstar 3DO Interactive Multiplayer
(Dél-Korea, Észak-Amerika, Európa)

A Panasonic FZ-1 változathoz nagyon hasonlító Goldstar változat (elöltöltős, hangerőszabályzós kontroller). Egyes korai gyártású konzoloknál előfordult, hogy 1-2 játék nem futott rajtuk (illetve kifagyott). Sőt előfordult, hogy más verziók kontrollerei nem voltak használhatók itt.

 

3dogoldalive2_1.jpg

Goldstar 3DO ALIVE II'
(Dél-Korea)

A másik Goldstar 3DO csak Dél-Koreában használt változata (3DO Alive I), másban annyira nem különbözik. A két féle változatból a más külsővel rendelkező látható itt a képen.

 

sanyo3do.jpgSanyo T.R.Y. 3DO Interactive Multiplayer
(Japán)

Csak Japánban gyártott/forgalmazott modell, a legritkábban előforduló 3DO konzol.

 


3doblaster.jpgCreative 3DO Blaster

A Creative Labs PC-n használható ISA kártyája, amelynek segítségével 3DO játékok voltak játszhatóak a számítógépen (nem csak sima emulálás útján, hanem a hardverelemekkel együtt működött). Még kontrollert is adtak hozzá (amely mondjuk nem volt továbbfűzhető), sőt a kártyán volt AV bővítőport is.

A kártya használatához minimum egy 25Mhz-es 386-os kellett, 4 MB memóriával, VGA kimenettel, CD-bemenetes hangkártyával, illetve persze megfelelő CD-olvasóval. Plusz Windows operációs rendszer (DOS alatt futó változatok nem készültek eleinte hozzá).


Nem befejezett, visszavont változatok

Ide tartozik a Samsung változata beépített MPEG képességgel, a Toshiba elképzelései egy autónavigációs rendszerről 3DO alapokon, vagy az AT&T gyártású 3DO beépített modemmel (plusz az online szolgáltatás is ide tartozik).

Mind csak elképzelések voltak, csak a konzol utódja a Panasonic M2 volt nagy vonalakban elkészülve, amikor a terv új tulajdonosa a Matsushita a 3DO nem túl erős szereplése miatt (illetve az erős Playstaton) visszalépett a további fejlesztéstől 1997-ben.
Az M2 technológiája később orvosi/építész/bolti médialejátszókban kapott helyet, majd egy rövid életű Konami arcade alapjaként (5 kiadott játékkal, CD-alapú töltéssel nem volt igazán siker).
Később banki automatákban, kávégépekben, interaktív információs pultokban "folytatta". (de talán bővebbet valamelyik hol volt, hol nem volt gépismertető keretében...)

Média szekció

Multiplayer gaming TV hirdetés
Egyéb hirdetések, reklámok lejátszási lista (link)


Az egyik legrosszabb "játék", ami megjelent a konzolra. Vagy úgy általában az elmúlt 40 évben :)
Plumbers don't wear ties (Angry Video Game Nerd videó)

24 játék rövid bemutatója a 3DO kínálatából

Különféle 3DO videók, bemutatók (link)

Forrás, ajánló:

Wikipedia (link)
Consoledatabase (link)
3DO Today (link)
Classic gaming museum 3DO FAQ (link)
3DO fórum (link)

A bejegyzés trackback címe:

https://retemu.blog.hu/api/trackback/id/tr874914418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2012.11.28. 09:53:09

épp a héten olvastam a '95-ös pc guruban a creative 3do kártyáról, jól körbe lett ajnározva a csodakártya. mondjuk akkoriban még nem volt 3dfx, szóval nagy szám volt az ilyen is.

AtomCamel 2012.12.01. 11:03:46

Emlékszem annak idején a (Vivid..khm...) video cédéinek elején volt egy felsorolás, és köztük volt a 3DO és a CD-I is. Nagyon sokáig nem tudtuk, mi lehet az. Szinte semmit nem hallottunk róla.
De most már tudom :-) Nagy durranás lehetett ez akkor... Legalábbis a játékokat elnézve, van köztük 1-2 elég jó..

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2012.12.01. 13:27:13

@AtomCamel: Khm... :D
Szóval azokat is lehetett lejátszani a konzolokkal?