Jelen műfajmustránkban a nem játéktermi flipperekről (azok nem illenek annyira ide, sőt külön adatbázisok és oldalak léteznek rá), hanem a flipper-videójátékok műfajáról nézünk meg néhány állomást.
A korábbiakkal ellentétben változtatást eszközöltünk, vagyis részben átlépünk az utóbbi néhány év ilyen kategóriájának példái közé. Mivel a játékokat grafikai és tervezési tekintetben vesszük át, úgy illő, hogy a múltból eljussunk a jelen/jövő megvalósításaiig (valószínű a többi Műfajmustra esetén is így lesz). És mivel van belőlük bőven, válogatásszerűen tekintjük át őket, méghozzá 2 részben. Időbeli ugrások előfordulhatnak, részben technológia és platform mentén haladunk.
Első rész
***********
Korai gépek (2. generáció)
Atari 2600 flipper-játékok
Arcade Pinball/Video Pinball/Pinball (1980, Atari 2600)
Az 1978-as videójáték-konzol (link) egyik programjának Atari 2600-as változata kicsit későbbről.
Az eredeti Video Pinball néven futott 7 játékkal (4 flipperváltozat, 1 kosárlabda és 2 faltörő-breakout variációval).
Gameplay (link)
David's Midnight Magic (1982, Apple II, C64...)
A flipperasztal megjelenítése már jobban tükrözi egy igaziét ebben a játékban, amely több platformon is megjelent (C64, 8 bites Atari gépek) 1982-es megjelenése után. A játék alapjául a Williams-féle Black Knight flippergép szolgált.
Az Atari 2600-on megjelent Midnight Magic és ez a David's Midnight magic nem ugyanazon játék két platformváltozata. Az Atarira megjelent játék 1987-es megjelenésű, míg a David's Midnight először már 1982-ben megjelent Apple II gépre. (Atari2600: link, illetve C64 gameplay az utóbbiról: link)
Atari 2600 Midnight Magic | Commodore 64 David's Midnight Magic |
Egyéb korabeli változatok
Pinball (1979, Milton Bradley Microvision)
Az első olyan kézikonzol, (1979), amelynek cserélhető játékkazettái (kártyái) voltak. A képességei, a kis képernyője, valamint a kevés játék (alig egy tucat) miatt hamar eltűnt.
Az egyik ilyen játék a Pinball volt, amely megvalósításában inkább a faltörő játékokra hasonlított.
Spinball (Flipper pinball) (1983, Vectrex)
Az 1982-ben megjelent vektorgrafikás, monitorkijelzővel egybeépített Vectrex konzolra megjelent egyetlen flipperjáték. Gameplay (link)
Pinball (1983, Intellivision)
A korhoz képest jó megvalósítású fizikával rendelkező több szinten játszható, mozgó célpontokkal is operáló és jól kivitelezett flipperjáték.
A bal felső kép az 1979-es Microvision kézikonzol és játék, jobb oldalt pedig az 1983-as Intellivision Pinball játéka. Innen balra pedig a Vectrex flipperjátéka működés közben, ugyanebből az évből. |
|
Első konzolok, otthoni számítógépek (3. generáció)
C64, Atari, Apple számítógépek megvalósítása
Pinball (1980, Commodore PET/CBM)
Kétségtelenül visszafogott grafikával rendelkező program, ez egyedüli pályán a golyó nem is mehet igazán minden irányban, csak a 8 különféle irány érhető el.
Kukkantsunk bele ennek megvalósításába (link).
Macadam Bumper (Pinball Wizard)
(1985/88 Amstrad CPC, Atari ST, Commodore 64, DOS, MSX, Oric-1/Atmos, ZX Spectrum)
Egy korai francia fejlesztésű flipperjáték, beépített flipperasztal-szerkesztővel, igazi multiplatform szórakozás:) Mivel Amstrad gameplay még nem sűrűn volt, lássunk egy olyat (link).
Macadam Bumper Atari | Macadam Bumper MSX |
Macadam Bumper C64 | Macadam Bumper CPC |
Raster Blaster (1981, Apple II)
A Williams cég híres Firepower flippergépét vette alapul, ugyanaz írta, mint a soron következő Pinball Construction Set programot. Aki nem más volt, mint Bill Budge, aki az Electronic Arts indulásakor került a céghez pont a Raster Blaster sikere miatt. A platform kereteit a végletekig kihasználva képes volt sikeres programot írni.
Pinball Construction Set (1983, Apple II, Atari 800, Commodore 64, Apple Macintosh, DOS (booter))
Az Electronic Arts és Bill Budge közös első nagy sikere, amely nem más volt, mint egy pinballprogram, amellyel különböző flipperasztalokat (vagyis "játékokat") lehetett készíteni. Maga a játék korábban elkészült, de a szoftverpiac útvesztőjében elvesző Budge társult az EA céggel, így az újra kiadott szoftver nagyobb hírverést is kaphatott. A korszak lehetővé tette a kreatív sikerprogramok kvázi elterjedését (ennek sikerén felbuzdulva jelentek meg később a zenei szerkesztő, autóversenyszerkesztő, kalandjáték-készítő, stb. programok is a cég kiadásában). Lássunk egy akciódús asztalépítést (link) :)
Raster Blaster | Pinball contruction set |
Pinball Wizard (1984, C64, ZX Spectrum, Amstrad CPC) Egy korai C64 játék, 1 beépített pályán, sok felszerelt ütővel. |
|
3D Pinball (1989, C64) Egy döntött képernyőt formázó térbeli elhelyezkedésű asztalon játszható flipper. Gameplay (link) |
|
Mechanicus (1991, C64) Azért képes volt a Commodore 64 szép megjelenítésre is, ahogy ezt az egyképernyős színes játékban is láthatjuk (link). |
NES/TurboGrafX/Amiga gépek megvalósítása
Rollerball (1984, NES, MSX)
1984-ban jelent meg NES, majd 1988-ban MSX gépekre ez a négy-képernyős (ebből nem mind főképernyő) flipperjáték, amely rendelkezett 4 játékos móddal, körönkénti felosztással; plusz tartalmazott kétjátékos módot is.
A képen a NES verzió látható.
Alien crush (1988, PC Engine, TurboGrafx-16)
A Crush Pinball sorozat első játéka (Alien crush, Devil's crush, Jaki crush, Dragon's revenge, Alien crush returns), amelynek az Alien film szolgált alapjául.
Két képernyőnyi asztal szerepelt a játékban, amelyeken folyt a játék, át-átlépve egyikről a másikra.
(A sorozat tagjaiból készült Jaki crush néven egy Super Famicom játék, amely csak Japánban jelent meg, illetve az Alien crush returns egy folytatás/újragondolt változat Wii konzolra letölthető változatban)
Devil's Crush 1990 (PC Engine / TurboGrafx-16)
(Megadrive port: Dragon's Fury (Devil Crash MD Japánban)
A Crush Pinball sorozat második darabja, okkultista témával, 3 képernyőnyi asztallal játszható. A Dragon's fury Sega Megadrive változatnak (gameplay: link) 1993-ban megjelent egy folytatása (tehát egy portolt játék kapott "sorozatot"), Dragon's revenge névvel.
Devil's Crush TurboGrafx-16 | Dragon's fury Megadrive |
Pinball Quest (1990, NES)
Egyedi flipper játék "szerepjátékos" elemekkel, ahol a labdaformájú karakterrel kell az ellenségeket legyőzni, avagy új pályákra jutni (ezekből nincs sok).
A játék tartalmazott még három szokványos kialakítású táblát is mindezen felül.
Pinball (1983-85, Famicom/NES)
Két képernyőt tartalmazó (főképernyő és bónusz terület) flipperjáték, ahol a bónusz pálya egy faltörőjátékot tartalmaz; Mario egy platformot hordozva visszaüti a pattogó labdát a különféle akadályok eltüntetéséhez. A bónusz pálya célja, hogy kiszabadítsuk a Donkey Kong játékból is ismert hercegnőt (amely játékban szerepelt először Mario még Jumpman néven). Gameplay itt (link).
Pin-Bot 1990 NES
Az 1986-os készítésű, azonos nevű Williams flipper konzolátirata. A pályák és a játék témája az utazás a Naprendszeren belül. A magasabb szinteken az eredetivel ellentétben itt még ellenségek is felbukkanak a pályán, nehezítve a játékot. A játék érdekessége még a hanghatások, illetve a digitalizált beszéd használata is.
High Speed 1991 NES
A Pin*Bot játékmotorját használta fel a fejlesztő ebben a flipperjátékban is, amely szintén egy 86-os Williams flipper NES változata volt. A flipper eredetijét a készítő egy gyorshajtási "élményére", elfogására alapozta (1979 Porsche 928, 230 km/h körül, fullgázon), szóval a játék is ilyesmiről szól - gyorshajtás, üldözés (link).
Bal oldalt felül a High Speed, jobbra tőle a Pinball, majd jobb alsó sarokban a Pin-Bot |
Pinball dreams (1992-, Amiga, Atari Falcon, DOS, GBA, Game Gear, SNES....)
A kilencvenes évek egyik meghatározó flipperjátéka, amely eredetileg Amigára jelent meg, később készült belőle számos változat a többi platformon. A fejlesztő cég flippersorozatának első játéka.
Négy asztallal rendelkezett, amelynek mindegyike külön témában valósult meg (űrutazás, gőzmozdonyok, zeneipar, horror). Egy Amigás gameplay a sok közül (link), illetve egy Gameboy változat (link).
Amiga | Gameboy |
Super Nintendo | Game Gear |
Pinball fantasies (1992, Amiga/CD32, PC, Jaguar, SNES, iOS, PSP)
A Digital Illusions CE újabb flipperjátéka ugyanabban az évben, mint az előd. Ahhoz hasonlóan 4 témát feldolgozó asztala (amelyek 3 képernyő magasak a korábbi kettővel szemben) volt: vidámpark, autóverseny, játékshow-műsor, elátkozott ház.
Több, mint egy Amiga változat létezett (először ott jelent meg): alaphelyzetben 3 lemezes játék volt (de csak 1 MB memóriájú gépeken futott, így a 4 lemezes verzió ezt küszöbölte ki. Az extra memória jelenlétét külön betöltőképernyővel jelezte).
A fejlettebb Amigák (1200 vagy 4000) AGA verziója szintén 4 lemezes volt (link). Ezek után jöttek létre a más gépekre készült változatok; az elődnél jobb megvalósítású PC, a színesebb, de lassabb Jaguar (link), a pontos, de kevésbé színes SNES, valamint a 2009 után megjelent iOS, PSP, Nokia verziók.
Amiga | Amiga AGA |
Super Nintendo | DOS |
Obsession (1994, Atari STe, 1995 Amiga)
Eredetileg egy svéd cég készítette Atari STe (fejlesztett ST) gépre, majd abból készült fejlettebb Amiga változat (link). A játék 4 különböző témájú táblával (víz alatt, cyberpunk, baseball, Paris-Dakar), és mivel elég nehéz játék (még a labdamozgás is gyorsabb volt az ekkor megszokottnál), 5 kezdőgolyóval rendelkezett. Magát a játékot feldolgozta a már ismert 21st Century, és Absolute Pinball néven megjelentette DOS rendszerre, miután számos változatást és tartalmat helyezett bele.
Atari STe | Amiga |
Pinball (1991, CD-i)
A Philips CD-i konzol sem maradt flipperjáték nélkül, ha már annyi féle platformon találkozhatunk a pattogó golyókkal és a csapkodó ütőkkel.
Ez a korai CD-i játék is 4 különféle pályát tartalmazott, de semmiben nem tudott kiemelkedőt nyújtani (link).
A második részben a kilencvenes évek második felétől folytatjuk Gameboy, Megadrive, Super Nintendo, Sega Saturn, Amiga játékokkal. Megismerkedünk néhány korszakokon átívelő játéksorozattal és betekintést adunk a hetedik generációs konzolok és utódaik flipperjátékaiba.