Névjegy- Construction kits

2013. szeptember 29.

Construction kits, avagy játékkészítő programok (egy játék készítése szerintem nem minősül játéknak). Manapság, az indie játékok és a különféle programnyelvek és játékmotor-választék (game engine) figyelembe vételével már korántsem olyan limitált a hobbista játékkészítők dolga, mint régen.

Nem jelent meg olyan sok játékprogram (persze azért volt) a kereskedelemben, amelyet ilyen programokkal hoztak létre, de kreatív emberkék eltölthették vele az idejüket. És hogyan? Nos, ezen a téren fogunk néhány információt megosztani, bár szinte biztos hogy ki fog maradni valami.
(A programozási nyelveket és a csak egy játékhoz való pályaszerkesztőket (pl. Bard's tale construction set) nem vesszük bele, valamint a DOS éra előtti időszakra korlátozódunk- esetleg egy kiegészítő posztban ezekre is kitérünk.)

Bár a téma beleférhetne a műfajmustra rovatba is, mégis ide kerül. A műfajmustra maradjon meg játékoknak (még ha nem is gyakori a poszt belőle).


EAMON (The Wonderful World of Eamon)

eamon.jpg1980-ban íródott szöveges kalandjáték Apple II, Atari gépekre. Érdekesség, hogy ingyenes volt (public domain), így Apple csoportokban és barátok közt terjedt (ahogy az szokás volt PD programoknál).

Nem is a későbbi értelemben vett játékkészítő program, mivel a fantasy környezetű játék moduláris szerkezetű volt. Az alapjáték köré a felhasználók építhettek történeteket, kiegészítő csomagokként. Az alaplemez egy "főcsarnok" nevű helyet és egy rövid kalandot tartalmazott.

A játék indításakor alapvető tulajdonságokat határozhattunk meg, és a különálló kalandokba tölthettük be a játékost. Az Eamon dungeon designer lemez segítségével lehetett létrehozni az egy vagy kétszavas szövegértelmezővel működő (egyes esetekben grafikát is tartalmazó) kalandjátékokat - az Applesoft BASIC segítségével az eredeti programot is "bővíteni" (inventory, parancsok, ellenfelek) lehetett, így jött létre különféle minőségű, több, mint 200 játék a programhoz. Ennek egy fejlettebb változata megjelent később Swordthrust néven, de az már nem tudott ilyen sikert felmutatni.

Pinball construcion set

billpinba.jpgNem az első szoftver, amely a műfajban megjelent, de mindenképpen ismert program, amely már említésre került a flipperes műfajmustra posztban is (link).

Az 1981-es Apple II siker, a Raster Blaster flipperjáték után Bill Budge (BudgeCo) úgy érezte, hogy itt a lehetőség (a tapasztalat már megvolt) egy flipperasztal-tervező program kiadására. A könnyen használható PCS (Pinball construction set) semmilyen programnyelv ismeretét vagy gépelést nem igényelte; a megfelelő objektumok elhelyezésével, pár beállítással később már játszható is volt a megkreált flipperjáték.

A szoftver több előre elkészített asztallal rendelkezett, amelyből ihletet lehetett meríteni, vagy kipróbálni azokat. A teljesebb kreativitást a beépített hangszerkesztő és rajzprogram hivatott kiegészíteni.

A program használata működés közben itt látható: link

eapinba.jpg
A program első kiadása olyan keresett lett, hogy a BudgeCo (Bill és testvére) nem bírta a lépést a szoftverkiadással (és a versennyel) - így fogadta el Trip Hawkins (Electronic Arts) felkérését a közös munkára. Ekkortájt az EA fő vonulata az volt, hogy a programozókat művészként, sztárként mutassa be. Mindezek mellett pedig a játékok csomagolásában is mertek újítani, és már azt is magasabb szintre emelték.

Akkoriban sok játék egyszerű zárható műanyag zacskóban, borítónak beállított kartonlappal került kereskedelmi forgalomba - ezen kívántak felülemelkedni. Ezekből jött létre az akkoriban újnak ható lemezborítószerű csomagolás, kihajtogatható belsővel.

Először Apple II és Atari 800-ra jelent meg, majd pedig C64, Macintosh és PC booter rendszerekre került átportolásra. Az 1993-ban kiadásra került Sega Megadrive játék, a Virtual Pinball ennek a programnak a felújított változatának, illetve folytatásának tekinthető. Megemlítendő még, hogy Budge az Atari 800-as verzió forráskódját ingyen elérhetővé tette 2013 elején.

A program sikerét az EA néhány más hasonló programmal kívánta meglovagolni, ezeket lásd lejjebb.



The Quill (The Quill Adventure System)

quill.jpg1983-as brit fejlesztés, amely ZX Spectrumra jelent meg először - olyan népszerű volt, hogy több, mint 400 kalandjátékot írtak a segítségével a platformra. A cél egy adatbázisszerkesztő készítése volt kalandjátékokhoz, hiszen korábban ilyen adatbázisok segítségével (is) készültek a hasonló játékok. A program szöveges kalandjátékok készítésére volt alkalmas (két szavas, ige főnév rendszerben) - bár bizonyos kiadásokban a The Illustrator grafikai programot is mellékelték, a játékok grafikával való feltupírozásához.

A program az említett Spectrum után elkészült C64, Amstrad CPC, Apple II és 8 bites Atari gépekre is, később BBC Micro és Acorn Electron platformok is kaptak belőle. Megjegyzendő, hogy Amerikában AdventureWriter néven került kiadásra - sőt Európában több nyelven is megjelentették.

adventurewriter.jpg
A program hihetetlenül sikeres volt a maga nemében, árához képest nagyszerű alternatívának tekintették. Ezt a sikert a program második része, a Professionnal Adventure Writer (PAW, 1986) nem tudta meglovagolni, hiszen csak Spectrumra jelent meg, így szűkebb rétegekhez jutott el.

Ennek ellenére már az új rendszer képes volt a 128K Spectrumok memóriájának kihasználására, fejlettebb szövegértelmezővel is rendelkezett, NPC karaktereket is támogatott, stb.

Később WinPAW néven Windows alá megjelent egy program, amelyben csak Windows alapú játékokat lehetett létrehozni. Később az InPAWS programjában a régi PAW fájlokat lehetett továbbszerkeszteni, stb.
A PC adventure writer program is ennek a PAW programnak a DOS változata.



Music Construcion Set (Will Harvey's Music Construction Set)

A már említett "EA-construction" programok sorába tartozik. Nem is igazán játékkészítő, hanem grafikus alapokon nyugvó zeneszerkesztő. 1984-ben jelent meg Apple II-re, majd kerül átportolásra más Apple és Atari gépekre, C64-re és PC booter rendszerre. A programot az akkor 15 éves középiskolás Will Harvey írta meg gépi kódban- ami azért nem kis teljesítmény.

muscon64.pngA kottára egyenként lehetett elhelyezni a hangjegyeket - a program az aktuális hardver képességeihez képest többletszolgáltatást is nyújthatott:
a 8 bites Atari változat képes volt használni az Atari gépek 4 hangcsatornáját, az Apple II változat hangkártya kiegészítőjét, az Apple IIGS változat az Ensoniq szintézerét...

Az alábbi videón az Apple II változaton hallható kétféle lejátszást lehet meghallgatni. Először a rendszerhez csatlakoztatható Mockingboard hangkártyával, majd később a beépített hangszórón (a hangszórón a program képes volt egyszerre két hangot is kiadni, de annyi processzoridőt emésztett ez fel, hogy a program megjelenítése és a tempóbeállítások bánták.

Igazából a program Atari ST változata nem is ez a program, hiszen az a Music Construcion Set-keresztsége előtt The Orchestrator néven került kiadásra - majd megvételre az EA részéről, hogy utána átnevezze.
Az Amigán megjelent Deluxe Music Construcion Set ennek a programnak a fejlettebb Amigára (és Macintoshra) optimalizált változata- a Liszt rapszódia meghallgatható itt rajta (link).



Adventure master

Szöveges kalandjátékok (némi minimális grafikával- 4 szín, limitált felbontással, kb. 10 kép/játék) létrehozására készült program 1984-ből (Apple II, Atari 400/800, C64, PCjr gépekre). Három előre elkészült játékkal volt kapható (Clever Catacombs, Becca in outlaw cave, Wild trails - ezek közül a Clever Catacombs volt csak elkészült, a másik kettő befejezetlen). A szövegértelmezője csak kétszavas parancsokat (pl. menj észak, felvesz dárda) tudott értelmezni, így a korabeli egyéb programok ebben is lekörözhették.

Adventure creation set (Stuart Smith's Adventure Construction set)

advconset.jpgA nagysikerű szerkesztőprogramot ismét az EA kiadó segítségével tették ismertté először C64-re 1984-ben, majd később került ki Apple II, Amiga és MS-DOS rendszerekre. A programmal korabeli szerepjátékokat lehetett készíteni fantasy vagy sci-fi környezetben is - felül-oldalnézetes grafikával.

A programban grafikus szerkesztővel lehetett megalkotni a játékteret, az ellenfelek és tárgyak elhelyezését, valamint létrehozni azok viselkedését és jellemzőit. Körökre osztott grafikus játékot készíthettünk, közel- és távolharccal, varázslatokkal, boltokkal, zenével és hanghatásokkal, átvezető képernyőkkel...

Adconset2.png
Az elkészült játékot külön lemezen lehetett terjeszteni (és futtatni), bár az Amigás verziónál szükség volt a szerkesztő programra is az elkészült játékok használatához. Minden változatnál szerepelt egy-egy előre elkészített játék is, de lehetett félkész játékokat automata kiegészítővel is befejeztetni bizonyos beállítások alapján.

Garry Kitchen's GameMaker

garrygamemaker.jpegAz 1985-ben C64, Apple II, IBM PC rendszerekre megjelent tervező/programozó eszköz, amely rendszerek közül a leghasználhatóbb a C64 verzió volt, hiszen a másik két rendszer kevéssé volt akkoriban ellátva hangeszközökkel, fejlettebb megjelenítéssel. Sőt a Commodore verzió kapott 2 kiegészítő lemezt is, amelyen sport és sci-fi játékok készítéséhez nyújtottak alapokat (zenét, grafikát).

A program 5 egymással kapcsolatban álló részből állt; a hátterekhez Scenemaker, a sprite szerkesztéshez Spritemaker, Music és Soundmaker a zenékhez, hanghatásokhoz. És természetesen az Editor, amelyben egy egyszerű programozási nyelv segítségével készülhetnek el a játékok (menüvezérelt parancsmegadással).

 

 

 

A program részben saját magától, részben a gép képességei miatt több limittel rendelkezett, pl. 16 színű palettából megjelenített négy szín egyszerre, csak 3553 byte volt használható a játék fájljaihoz (zenék, sprite, kód), csak 2 előre megrajzolt háttér volt engedélyezett, és a játékprogram nem írhatott a lemezre futás közben...

Több kép és az ezzel készített játékok itt megtalálhatóak (link)

 

Graphic Adventure Creator (Adventure Creator, ST Adventure creator)

Ezt a röviden GAC néven ismeretes grafikus kalandjáték szerkesztőt először 1985-ben Amstrad CPC masinára álmodták meg (majd később készült el C64, ZX Spectrum, BBC Micro gépekre is).

gaccpc.png
Egy egyszerűsített grafikamentes változat készült Acorn Electron gépekre (Adventure Creator), illetve az Atari ST platform ST Adventure creator néven kapta meg.

A menüvel vezérelt program beépített grafikus szerkesztővel, szövegtömörítő algoritmussal is rendelkezett - sőt a komplex parancsok leprogramozását és használatát is lehetővé tette, pl. vedd fel a lámpát és gyújts meg (a külön parancsok kiadása helyett).

 

 
Lentebb a BBC Micro változat próbajátéka, a Ransom látható.

 

 

 

Complete Computer Fireworks Celebration Kit (Fireworks)

Egy kis kakukktojás - szilveszterkor (link) már említett C64-es program (1985) , amelyben tűzijátékokat lehetett létrehozni, üdvözlőkártyaként, majd továbbítani is. Végülis rajzprogram/writer program, némi szerkesztő felhanggal.

 

Wargame construction set

wargame.jpgAz SSI által 1986-ban kiadott (C64, Atari, Amiga, DOS) szerkesztő körökre osztott stratégiákat volt képes kreálni. A táj elrendezésétől kezdve a különféle egységek kinézetéig és képességeik kiválasztásáig.
Az időkorszak, a fegyverek, a történet forgatókönyve nem szabott határt - ez látszik a játék borítóján is, amely játék több előre elkészített forgatókönyvvel rendelkezett.

A Wargame Construction sorozat második része 1994-ben jelent meg Wargame Construction Set II: Tanks! címmel, majd a harmadik rész 1996-ban Wargame Construction Set III: Age of Rifles 1846-1905 címen - mindkét folytatás egyértelmű környezetet biztosított a DOS platformokon.

 

 

 

 

 

 

 

Shoot em up construction kit (SEUCK)

seuckgaladria.gifAz 1987-es program (C64, Amiga, Atari ST) sokaknak ismertebb lehet (hisz magyar nyelven jelent meg leírás is róla), talán találkozott is ezzel a programmal készített játékkal. Mint a nevéből kiderül, shoot 'em up (menj és tapadj rá a tűzgombra) játékok elkészítését valósíthattuk meg vele, leginkább sci-fi környezetben.
Számos beállítást, grafikai- és hangszerkesztőket, animációkat, scripteket, stb.

Mivel az elkészített játékok a szerkesztő nélkül is futtathatóak voltak, számos játék forgott közkézen, amelyet ezzel készítettek.


Egy rövid magyar ismertető itt található (link)

Készült a programból ingyenes remake is, amelyet a már korábban említett Retro remakes versenyre programoztak : ez a S.E.U.C.K. - Shoot Em Up Construction Kit (link)

 

Arcade game construcion kit (AGCK)

arcadegame.gif1988-as C64-re megjelent program, amellyel akció/ügyességi platform-játékokat készíthettünk. 5-6 elkészített játékkal együtt került forgalomba, amelyeket tanulmányozhattuk is a játék mellett. 

A program 4 szerkesztőben, joystick-vezérelt menüben tette lehetővé a pályaszerkesztést, animációk létrehozását, hanghatásokat. Az előre hozzáadott fájlok segítségével nem kellett az alapokról kezdeni.

 


A programmal képesek voltunk 50 szintes játékokat kreálni, sőt próbaverziókat is kiírhattuk a lemezre, amelyek 15 szintet tartalmaztak.

 

3D Construcion kit és 3D Construction kit II (vagy Virtual Reality Studio, vagy 3D Virtual Studio)

3dcons.pngA Graphic adventure creator készítői 1987-ben kiadott, újonnan fejlesztett 3D játékmotort (Freescape) használó játék, a Driller segítségével új távlatokat nyitottak.

Ezt folytatták a Driller, Total eclipse, Total eclipse 2 játékokkal, majd pedig a fejlesztett, Super Freescape segítségével készült Castle master, Castle master 2 játékokkal.

Ezeket követően adták ki a játékmotort alkalmazó 3D construction kit (1991) és a 3D construction kit II (1992) programokat (amerikában Virtual reality studio néven), amelyek a felsorolt játékokhoz hasonló programok készítésére voltak képesek.
Az első rész C64, Spectrum, Amiga, Atari, DOS gépeken is elérhető volt Amstrad mellett, de a második már csak Amiga, Atari és DOS rendszerekre jelent meg. A program nemhivatalos oldala ma is aktívnak mondható (link)
Bővebb leírás a fejlesztésről, és a játékokról (link)

Nos ennyi volt a rövid bekukkantás a játékszerkesztők, játékkészítők világába a régmúltból. Előfordulhat, hogy készül a posztból egy kiegészítő rész, majd még kiderül.

A bejegyzés trackback címe:

https://retemu.blog.hu/api/trackback/id/tr705500980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

B-Bird 2013.10.17. 14:28:08

Nekem a Pinball volt meg, imádtam.