Hardvermorzsa- Játékok VHS kazettán

2013. december 01.

A nyolcvanas évek második felében, amikor a VHS kazetták még bőven használatban voltak filmek (videótékák), ismertetők (gépek és műszerek szerelési útmutatói), táblás játékok kiegészítői (játékismertetők, háttértörténetek) és egyéb felhasználás kapcsán... megjelentek olyan "játékkonzolok", amelyek ezen kazettákat használták háttértárnak, és a játékokat fényfegyver segítségével lehetett játszani. Mindegyik megvalósítás vége bukás lett, talán ezért is lesz új információ az olvasóknak.
Mivel ezen hardverek összességében nem tesznek ki gépismertetést, ezért ebben a rovatban kerülnek ismertetésre.

Az első ilyen próbálkozás a NEMO (Never Ever Mention Outside) kódnevű (Control-Vision néven is ismert) volt, amelyet Tom Zito fejlesztett ki 1985 környékén az Atari alapítójának játékfejlesztő cégénél, az Axlonnál. A fejlesztés első lépcsője egy módosított Colecovision gép volt, amely különböző képeket sugárzott a VHS kazetta lejátszott jelére.A következő lépés egy befektető (jelen esetben a Hasbro) belépése volt 7 millió dollárral.

Ezen együttműködés 1986-ra 3 próbajáték készült el, valamint a későbbi Sega CD-re (és egyéb platformokra) megjelent (de a kezdetben ide készült/fejlesztett) Night Trap és a Sewer Shark. Azonban mire a Sewer Shark felvételei elkészültek, a Hasbro 1988-ben kilépett a projektből. Ezen két utolsó játék jogait Zito megvette, így a későbbi cége segítségével megjelenhettek az említett CD alapú platformokra.

A konzol 1989 januárjában jelent volna meg, de a Hasbro 2 hónappal a megjelenés előtt a várható ár miatt fújta le az egészet - 300 dollár körüli árával esélye nem lett volna a korabeli NES vagy a Sega Genesis ellen.

A NEMO prototípusának bemutatója alatt felvett videó (a Hasbro fejeseinek tartott bemutató) megtalálható a Night Trap Sega CD változatán (egy kód beírása után). A videón pedig éppen az akkor még csak Scene of the crime néven futó Night Trap prototípus játékkal játszanak (link).

Az ezt követő VHS alapú konzolok már megjelentek a boltok polcain...

actionmax.jpgAz 1980-ban alakult Worlds of Wonder játékgyártó cég 1987 őszén megjelentette az Action Max nevű, fényfegyverrel vezérelt konzolt, amelyre 5 játék jelent meg Amerikában.
A konzol a tévére a feltétlenül szükséges videómagnón keresztül csatlakozott. A videón a játék történései jelentek meg, de semmi interaktivitást nem biztosított.



A játékos cselekedetétől függetlenül a lejátszás folytatódott, a fénypisztoly használatát figyelte csak. A játékot igazából csak a pontszámokért volt "érdemes" játszani, mint lentebb is látható, kevesebb, mint 20 percig...

A 100 dollár környékén kapható konzolnál léteztek jobb megvalósítású fényfegyvert használó konzolok, játékprogramok is, így gyorsan vége lett az egész Action Max korszaknak.

A konzol beépített hangszóróval, illetve fejhallgatóval rendelkezett az egyszerű hanghatásokhoz, míg az egyéb hangok sztereóban szólhattak a kazettáról, A processzora  8 bites, 4 Mhz sebességű volt, mellette 32 byte RAM és 1 KB ROM végezte a kevéske dolgát.

powerjetxt7.jpgÉrdekesség, hogy a technológiát alkalmazta később a Mattel is, ugyanis a Captain Power játékkollekció részévé tette; egy sci-fi sorozat (élőszereplős, némi számítógépes animációval) sugárzása alatt (illetve jelent meg a sorozatból 3 erre használható VHS is) a játékokkal lehetett reagálni az ottani történésekre.

A leadott (lejátszott) akció itt már jobban reagált, mint az eredeti Action Max esetében, hiszen ha eltaláltak, a játék képes volt "elpusztulni", vagyis katapultálni az ember kezében:)

videochall.jpgNem sokkal az Action Max után megjelent a TakaryTomy Video Challenger nevű játékeszköze is, amelynél nincs külön konzol része, a fényfegyvert kell a játékkazettát lejátszó videóra kötni. Az eszközt Japánban, az Egyesült Királyságban, Brazíliában és Kanadában lehetett kapni Video Challenger néven.

A rendszer képességei az Action Max képességeihez hasonlatosak, ámbár itt is megvalósításra került a játék "visszalövése", amellyel a játékélményt fokozták.

7 játékkazetta jelent meg, természetesen akciójátékok, de hosszukat tekintve nagyon rövidek...

Néhány kép egy korábbi aukcióról itt látható (link), lentebb pedig gameplay videót láthatunk (amiből következtetni lehet a vallatásnak beillő hanghatásokra és képi világra:)

A poszt végére még megemlítjük az 1988-as oktatóplatformot, amely a csábos View-Master Interactive Vision nevet kapta a keresztségben. Ez nem volt más, mint egy egyedi konzol, amely úgy hirdette magát, mint "kétirányú televíziórendszer, ahol részese lehetsz a műsornak".

viewmaster.jpg viewmaster2.jpeg

 

Elsősorban gyermekműsorokról készült játékokról (Muppet-show, Szezám utca), valamint Disney játékokról beszélhetünk. Ezekben a játékosnak a videóban felbukkanó döntési lehetőségekre kellett "válaszolni" a megfelelő gombok segítségével.

Érdekességképpen, lentebb látható egy "gameplay" videó, de megtekinthető jóval több is ezen a linken (link).

Bár a felsorolt eszközök nem kifejezetten sikeres és valódi videójátékok, de a tv-játékok kategóriába éppenséggel beleférnek. Azért nem volt olyan rossz, hogy akkortájt nem jutottak el ezek mindenhová (vagyis ide) :D

Update: kimaradt tv-játékok és konzolkezdemények

videosmarts.jpgVideoSmarts: A Conner Toy Corporation oktatójátéka 1986 és 1989 között ("számítógép"), amelyet a videómagnóra és a tévére kötve a képernyőn (vagyis a szalagon) megjelenő feltett kérdésekre (betűk, számok, egészség, stb.) kellett helyesen válaszolni a 4 elérhető gomb segítségével. (link)

Reklám (link) (link)

 

Video Driver (Sega / Action GT / Tyco): Az 1988 körül megjelent kazettával működő játék működése a lentebbi videón látható. Két játéka volt, a California Chase és a Road Race (két másik játék is előfordulhatott, Police pursuit és Road Racer néven, de lehet, hogy ezek csak egy másik felvevő piac lokalizált változatai).

Reklám (link), gameplay (link)

A bejegyzés trackback címe:

https://retemu.blog.hu/api/trackback/id/tr295669796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2013.12.01. 17:45:40

várható ár *miatt* fújta le. quickfix. ;)
a video challenger nem vallatójáték, hanem inkább pirx pilóta szimulátor.

nekem ilyen villogós pontra lövős játékból a westend helyén a játékteremben a house of the dead jutott. múltkor akartam venni a kukázott ps2-mhöz egy fénypisztojt virtua cop-ozni, de rájöttem, hogy lcd panellel nem működik.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2013.12.01. 18:44:05

@manson karcsi: kösz, javítva.
A vallatást a hangokra értettem ;)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2013.12.01. 19:17:55

@Sunsetjoy: én már hallottam tisztet így beszélni, szóval inkább teátrális, mint vallatós.
ez utóbbira jó példa o'brien az 1984-ből.

adsr 2013.12.03. 08:44:58

Csodálom, hogy ezt a remekművet kihagytad:

Sega/Tyco - Video Driver

www.youtube.com/watch?v=_9WM66WbXvQ

Zseniális :-D.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2013.12.03. 18:36:52

@öregvas: Óbazz. Ez van, ha 1 nap alatt dobok össze valamit.) Majd beírom a posztba :D

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2013.12.04. 21:40:30

@öregvas: Beírtam röviden egy másik bónusszal együtt :)