Névjegy- Magyar játékok I. rész

2014. augusztus 28.

Néhány retró számítógépes Facebook csoportban felbukkant (ismét?) a magyar fejlesztésű játékok ügye, miszerint a nem kevés magyar fejlesztésű játékot listába, felsorolásba kellene rendezni. Mivel ez korábban ide is tervbe volt véve, így most megpróbálunk kisebb-nagyobb részletességel minél több magyar vonatkozású játékról írni- a nem kevés mennyiség miatt nem egy poszton belül.

Elsősorban magyar fejlesztésekre, de azon kívül magyar programozók által készített konverziókra és portolásokra térünk ki. A lista részben fejlesztők szerint fog felsorolást tartalmazni, részben másként, majd kialakul- de a különféle platformok mindenképpen vegyesen lesznek.


Perihelion: The Prophecy

perihelion.jpg1993-ban Amigára megjelent sci-fi szerepjáték (belső nézetes), a Morbid Visions egyetlen fejlesztése, a brit Psygnosis adta ki.

A játékot 3 magyar készítette; Tóth Edvárd (grafika, design),  Szentirmay Gyula (programozás) és Végh Zoltán (hangok és zene).

A Perihelion világában a tudomány keveredik a mágiával, a géntudományok az okkultizmussal, a mutációk megléte mindennapos dolog; itt hat egyedi fajhoz tartozó karaktert irányíthatunk, akik immunisak a felszínt uraló vírusra. A játék kicsit Dungeon Master, kicsit Laser Squad, poszt-apokaliptikus/cyberpunk környezetben és hangulattal.


A játék egyedi 32 színből álló ("szürkeskála" barnás-narancs és szürke árnyalatok által) kinézetét és zenei világát is más forrásokból (sci-fi illusztrátortól, illetve progresszív death metal zenéből is) szerezte készítői ízlésvilága által - lásd a lentebbi képeket és videókat/zenéket.

perihelion_3.jpg perihelion_2.jpg
perihelion_4.jpg perihelion_5.jpg

 

A játék honlapjának is tekinthető oldal (link) több érdekességgel is szolgál a készítő Tóth Edvárd oldalán; szabadon letölthető játékkal és zenékkel, némi információval kiegészítve.
(Lentebb a játék teljes soundtrackje hallgatható meg, az intrótól kezdve a helyszínektől és cselekményektől függő zenékig). Az érdeklődőknek itt van még egy játékmenet videó (link), valamint a játék intrója (link)

 

Reunion

Az 1994-ben Amigára (OCS/ECS és AGA, a CD32 változat nem jelent meg) és DOS alá megjelent sci-fi stratégia az Amnesty Design csapat első játéka - hiszen középiskolásokként döntötték el a tagok 1991-ben, hogy készítenek egy stratégiai játékot (Kistamás János, Kiss István, Fodor Tamás, Kreiner Tamás, Lendvai Attila, Jámbor Krisztián...). A két fajta Amiga változat között (a terjedelmen kívül) a grafika színei, a kezelőfelület hangvisszajelzései és az intró volt az igazi különbség.


reunion.pngTöbb, mint két év tapasztalatszerzés és munka után sikerült létrehozniuk a Reuniont, amelyre végül sikerült kiadót találni a Grandslam képében (az amerikai kiadás a kiadó nevével, Merit's Galactic Reunion néven is ismertté tette a játékot).

A játék (tanulópénz) elkészülte után továbbléphettek, így megalakulhatott az új cég, Digital Reality Szoftverfejlesztő Kft. névvel, amelynek később az Imperium Galactica I-II, Haegemonia játékokat is köszönhettük többek között (link).

 

 

 

Továbbléphettek, de a Reunion kétségtelenül mérföldkő volt, nem csak a fejlesztők, hanem a stratégiák kedvelői körében is, hiszen a program már az elég hosszú intrójával és zenéjével (a zeneszerző később BAFTA-díjat is nyert az Imperium Galactica II zenéjével) is megalapozta a hangulatot.

Rövidebb intro (link), hosszabb intro (link)
Amiga soundtrack: Intro+2 zene (link)

 

Defender of the Crown Spectrumra
(bónusz írás, avagy minek ismételjünk, ha már megírták I.)

dotcspectrum.gif

Az IDDQD blog írása
a Defender of the Crown itthoni hobbi-konverziójáról
Spectrum számítógépre (link)

 

 

Andromeda software

Egy brit szoftvercég, amelynek vezetője Robert Stein volt, egy magyar származású üzletember - így több alkalommal dolgozott együtt a magyar programozókkal (állítása szerint 60-70 program esetében).

Ez a Robert Stein volt az, aki egy helyi látogatásakor felfedezte az egyik gépen az éppen futó játékprogramot, a Tetrist. Annyira megtetszett neki, hogy még az eredeti szovjet fejlesztőket is felkereste, hogy megszerezze az nyugati piacon eladáshoz szükséges licencet, de közben a Spectrum Holobyte (Mirrorsoft) már "megszerezte a jogokat". Ezek után Stein a magyaroktól próbálkozott a licenc megszerzésével- közben még a teljes jogi procedúrák lezárta előtt megjelent az amerikai verzió 1987-ben.

Később már megszerezte az Andromeda a jogokat, így készülhetett el a C64 változat 1988-ban (a licencek és a rendszerváltás körüli kavarásokban az Amiga, Atari, Apple, Sega és Famicom, MSX gépekre mind más-más változat és kiadó/fejlesztő készítette el, de ez már nem ide tartozik). (link) (link)

Az interneten fellelhető információ szerint a magyaroknál Apple II és CBM PET változat volt megtalálható, a C-64 verzió a CBM PET basic verzióból készült, a játék talán egy nagy pozitívumának tekinthető majdnem fél órás háttérzenével (bár nem ide illik, de itt a link az ominózus zenéről: link)

Most jöjjön pár ide köthető játék; a játékokból beillesztett képekre kattintva Youtube-videó nyílik meg a játékmenetről, vagy esetleg a zenéről).

bugblitz_1.jpg scarabeus.png
Bug Blitz, 1985, C64 Scarabeus / Invaders of the lost tomb, 1985/86, C64
Pohl András Barna Péter, Cseri István, Mocsáry László
Nagy Csaba, Pohl András

 

seesaw.png alterroni.gif
Seesaw 1984, C64 Alternative world games / Sports-a-roni 1987/88, C64
Varga Domokos, Miklós D., Ruzsa F. Révbíró Tamás, Hódi Gyula, Pongyor Gábor
Korisanszki Attila, Zolnai Antal, Zana János
Horváth Attila

 

phantasie.png kempelen.gif
Phantasie 1987, Amiga konverzió
az Apple II változatból (1985)
Kempelen 1986, C64
Majsa Katalin, Horváth Zoltán Kovács Attila, Bilek István, Révkirály Tamás
MSX változat: Tassonyi Kadocsa

 

 

A következő részben folytatjuk...

A bejegyzés trackback címe:

https://retemu.blog.hu/api/trackback/id/tr366636303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.