A Lotus Esprit a brit Lotus autógyár hetvenes évektől gyártott autómárkája, amely egy-két másik Lotus márkával karöltve adja a Lotus Challenge játékok választható autóit (Lotus Esprit Turbo SE, Lotus Elan SE, Lotus M200).
De mivel nem autósblog vagyunk, maradjunk a részek zenéinél, amelyek kellően reprezentálják (főleg az Amiga) a hardverek hangbéli képességeit.
A leírásnak nincs kösze az 1986-os Turbo Esprit című (Spectrum/C64/Amstrad) játékhoz
Lotus Esprit Turbo Challenge (1990)
A sorozat első darabja, amely számos különféle (az Amiga verzióban 32) pályát tartalmazott, 3 változó nehézségű részlegre elosztva. A játékban még csak a Lotus Esprit Turbo SE volánja mögé kerülve lehetett egyedül, vagy pedig osztott képernyőn ketten játszani. A gépi ellenfelek mellett a pályák sajátosságaival, akadályokkal, illetve több pályán az üzemanyag elfogyását is ki kellett küszöbölni a tankolásra való megállással.
A játék 1990-ben jelent meg Amiga, C64, ZX Spectrum, Atari ST és Amstrad CPC számítógépekre, illetve később a trilógia kiadásakor Amiga CD32-re is "megjelent".
Érdekesség, hogy ki lehetett választani, hogy a pályák alatt hanghatások, vagy zenék legyenek hallhatóak; ezt a talán ismerős autórádiós menüben lehetett megtenni, tükrözve az indulás előtti "finomhangolást"...
Először jöjjön az Amiga verzió intrója, ahol töviről hegyire megismerhetjük a Lotus Esprit Turbo SE adatait, méreteit, képességeit, plusz egy kis betekintés a játékmenetbe:
Ráadásnak egy Amiga longplay (link), majd C64 intro (link) és gameplay (link), végül egy kis Amstrad gameplay (link).
Ezután teljes listák, illetve remixek:
Amiga track 1 (link), track 2 (link), track 3 (link), track 4 (link)
Spectrum verzió lejátszási lista (link)
Főcím-remix (link)
Lotus Turbo Challenge 2 (1991)
Az 1991-ben megjelent második rész a korábbinál valamennyire könnyebbé vált, hiszen kivették az üzemanyag-szükségletet, ugyanakkor az első részben használt körös továbbjutási rendszert időhatárhoz kötötték (vagyis a pályákat bizonyos időn belül kellett teljesíteni a továbbjutáshoz).
A korábban használt Esprit Turbo SE mellé új jármű is bekerült: a Lotus Elan SE. Mindezek ellenére magunk nem választhatjuk meg a használt autót, hiszen a játék által kerül kiválasztásra (a pálya típusának megfelelően).
Az előző részhez javulást értek el a megjelenítésben is: a korábbi fél képernyős játék helyett (az egy személyes játéknál ugye a fél képernyőn játszódott a verseny) most már teljes képernyőn lehet száguldozni.
A játék természetesen ismét Amigára jelent meg elsőként, majd ez után került portolásra a többi gépre, most először konzolra is: Atari ST, Acorn Archimedes, Sega Megadrive. Az első változathoz hasonlóan megjelent később Amiga CD32 rendszeren is a trilógia kiadásakor.
Amiga és Atari ST rendszeren lehetőség volt két számítógép összekapcsolására, hogy a több személyes játék következő szintjére lépjenek (link).
Zenei érdekesség, hogy az intro tartalmaz egy rejtett üzenetet, vagyis egy pár másodperces digitalizált szöveget, de halkan, és csak az egyik csatornán hallható a következő üzenet: "you will not copy this game"
(a készítő szerint eredetileg ezt akarták belerakni, de nem volt bátorságuk: "You must kill mommy and daddy"). Ezt a részt meg lehet hallgatni együtt és külön kiemelve is (link).
Nos akkor kezdjük a felsorolást, lesz itt longplay, összehasonlítás, remix...
Amiga longplay (link)
Atari intro (link)
Acorn intro (link)
Sega gameplay (link)
Pályazenék (link)
Lotus 2
Lotus 2 daXX remix (link)
Amigamer screaming tires remix (link)
Lotus 2 gitárfeldolgozás (link)
A Lotus 1 és a Lotus 2 zenei összehasonlítása- Atari ST vs. Amiga (link)
Lotus: The Ultimate Challenge (1992)
A trilógia harmadik része amely tartotta a megjelenési dátumát, immáron ötvözte az első gépi játékosok elleni versenyét és a második, időre menő futamait; vagyis lehetett választani közöttük.
A játékba egy harmadik autó is bekerült a Lotus gyárból; egy Lotus M200, amely az egyik 'concept car' volt a történelmükben; plusz már lehetett ezek közül is választani, nem a gép választott.
Jelentős újdonság volt még a játékban a pályaszerkesztő (Racing Environment Construction Set (RECS)), amellyel könnyen lehetett pályákat készíteni a pálya típusa, hossza, akadályok és ellenfelek beállítása után.
A játék Amigára, Atari ST-re, Sega Megadrive konzolra, majd DOS-ra is megjelent. Kis kavarást jelenthet, hogy platformonként más néven került kiadásra.
- Amiga: Lotus III: The Ultimate Challenge
- Megadrive (Európa): Lotus II: R.E.C.S.
- Genesis (Amerika): Lotus II
- DOS: Lotus: The Ultimate Challenge for your PC
Az első és egyetlen DOS változatban az eredeti Lotus Esprit SE lecserélésre került a Lotus Esprit S4 ellenében, ahogy az idők megkövetelték:) Ebből a játékból készült 96-ban egy CD változat is, de persze DOS alatt, hiszen az Amiga CD32 lemezén a klasszikus Amiga trilógia kapott helyet 1994-ben.
Kezdjük nagyban az Amiga főcímzenéjével, majd részletezzük:
Egy órás longplay Amigán (link), egy kis gameplay zenével fűszerezve Megadrive konzolon (link), ahol az Amiga verzióhoz képest kikerült néhány szám, de ezeket itt végighallgathatjuk (link).
Egy komoly ellenpólus, vagyis a DOS rendszerhangszórón (link), illetve hangkártyával (link).
Egy jó összehasonlítás Atari és Amiga változatok zenéire pedig itt található (link)
Található számos remix és összeállítás is az interneten ebből a játékzenéből is, jöjjön némi szemezgetés.
Amiga összeállított perc a repertoárból (link)
Track 6 remix by daXX (link), illetve ugyaninnen több szám is (link)
Dob-feldolgozás (link), plusz egy remek gitár-feldolgozás (link)
Amigás zene PC-s winchesteren :D (link) (lásd még itt: link)