Hardvermorzsa- Régi multiplayer és előfizetési rendszerek IV.

2014. június 06.

A régi előfizetési és multiplayer rendszerek felsorolásának negyedik részéhez érkeztünk, amelyben elvileg a fennmaradó néhány, eddig kimaradt módszerről ejtünk szót (ismétlem, régi módszerek).


Nintendo GameCube Broadband Adapter and Modem Adapter

gamecubemodem.jpgA két 2002-es kiegészítő (nevéből adódóan egyértelműen) egy a Nintendo Gamecube konzolhoz tartozó 56kbps sebességű modem, illetve egy Ethernetes hálózati illesztő volt, amelyek segítségével 6-7 játék vált interneten vagy helyi hálózaton keresztül több konzolon játszhatóvá- ezen hálózati játéklehetőség hivatalosan a konzol elérhetőségének végéig, 2007 tavaszáig létezett.

De a lentebb olvasható megoldásokkal privát szervereken és közvetlen kapcsolattal manapság sem megoldhatatlan a kapcsolat.

 

A helyi hálózatra készült játékok internetre kötött számítógép segítségével távoli kapcsolatot is létesíthettek a tunneling protocol alkalmazások (pl. Warp Pipe, Xlink Kai) használatával. Az első időkben felfedezték, hogy az ilyen számítógépek a szerverkörnyezetet szimulálva lehetővé tették nem hivatalos, hobbiprogramok, illetve másolt játékok futtatását is, illetve eleinte a Gamecube játékok dumpolását (képfájl-készítését) is így végezték.

 

Jaguar Voice/Data Communicator

Az Atari 1993 végén megjelentetett (elsőként 64 bites konzolnak hirdetett) konzoljához, az Atari Jaguarhoz kiegészítő, amely többek között szintén csak alig jutott túl a prototípus szinten (más Jaguar kiegészítők is jártak így).

jagmodem.jpgA Jaguar Voice Modem (JVM) néven is ismert hardvert 1994-ben jelentették be, de a megjelenés elcsúsztatása után is végül a gyártásának megszüntetése lett a vége. Olyan hamar jutottak el erre a döntésre, hogy maximum 100 legyártott példány létezik belőle a világon különféle gyűjtőknél.
Képességeit tekintve egy 19.9 kbps sebességű modemmel rendelkezett, amellyel lehetőség volt a másokkal való közös játékra és csevegésre is (a használóik szerint egészen kielégítő módon). Ehhez közvetlenül fel kellett hívni a használt telefonszámot, amelyek közül a modem több számot képes volt eltárolni a telefonkönyvében.

 

jaguarcortina.jpgBár a bejelentés szerint a Doom, a Club Drive és az Iron Soldier is képes lett volna a '94 karácsonyára tervezett hardvert, végül ennek ellenére a későbbi megjelenésre csak egy játék jutott el oda, hogy hasznosíthatta a technológiát, az Ultra Vortek verekedős játék.

Az 1996 környékén megjelent WebTV/MSN Tv szolgáltatás (set top box-tv kapcsolat, internet-elérés számítógép nélkül, link) használatára is készült 1998-ban egy darab prototípus (Atari Jaguar WebTV, Cortina), ezt is érdemes megemlíteni.

 

A Jaguarhoz kiadott Jaglink interface bővebb ismertetése nem itt, hanem majd a konzol ismertetőjénél lesz: a lényeg, hogy 2 személy játszhatott a segítségével 2 külön televízión, amelyet telefonkábellel együtt kötöttek össze. A Jaglink interface 3 játékkal volt kompatibilis, de ezen kívül egy számítógéppel is megvalósíthatta az összeköttetést, hogy játékfejlesztésre használják (development kit).

 

World Port GBX

smartcom.jpgA brit Datel (amely legismertebb terméke az Action Replay kártya) videójáték-kiegészítőket gyártó cég 1999-ben megjelentetett egy Gameboy/Gameboy color kiegészítőt, amely ezeket a kézikonzolokat jegyzettömbbel, telefonkönyvvel, határidőnaplóval egészített ki (az infrás kapcsolattal szinkronizálni is lehetett más Smartcom egységekkel).

Sőt volt lehetőség e-mail (avagy pager-üzenet) küldésre is, de csak akkor, ha az ember modemre kapcsolta és azon küldte el az internetre a levelet...így készítették el 2001-ben a fejlesztett Wordport GBX eszközt, ami már tartalmazott egy modemet. De telefonvonal még mindig kellett hozzá :)

Ismertető, próba- holland nyelven (link), lentebb pedig a hirdetés :)

 

 

 

 

Game.com

Agamecommodem.pngz 1997-ben megjelent (kevéssé sikeres) kézikonzol első változata rendelkezett hálózati képességekkel, sőt még ezt a képességét is domborították ki az idősebb fiatal generációnak szánt hirdetésekben.

A konzol két cartridge aljzatából az egyikhez lehetett csatlakoztatni a külső betárcsázós modemet (14,4 kbps) egy soros kábelen keresztül.

A modem magában csak a Game.com internetszolgáltató felé pontszámok feltöltésére, különálló internetkártyák segítségével lehetett elérni a szöveges felületű internetet, illetve az e-maileket.

 

 

A hálózati elérés semmilyen multiplayer, hálózati játékot nem tett lehetővé - havidíj ellenében a fentebb említett kétes hasznosságú világhálót lehetett csak elérni. A modem lehetőséget biztosított más szolgáltatókhoz való csatlakozásra, de ennek megvalósítása eléggé nehézkes volt. A később megjelentett, javított Game.com Pocket Pro ráadásul ezektől a szolgáltatásoktól is meg lett "fosztva".

 

 

 

XBAND

xbands.gifAz XBAND nem más, mint egy nem hivatalos online konzol-hálózat volt Amerikában, amely 1994/1995 környékén indult. A rendszert a játékosok által a konzolba (SNES vagy Megadrive, később Japánban Saturn) helyezett XBAND modem segítségével érték el (havi 5 dollárért havi 50 alkalommal lehetett csatlakozni - utána 15 centes felárral- avagy 10 dollárért korlátlan elérést kapni).

Az évek során (1997-es megszűnéséig) a maximum aktív előfizető-létszám 700 ezer körül volt.
A csatlakozást a szolgáltatáshoz való kapcsolódás, ellenfélkeresés, hírlevélletöltés jelentette, a játék azonos körzetszámú játékosok között nem került pénzbe (csak más esetekben volt 4 dollár óránként).

 

snesxband.jpgA modem beépített memóriája személyes hozzáférési adatok mellett barátlistát, pontszámlistát, levelezést is tárolt - egyéb adatokat (főként mások nyilvános adatait, frissítéseket) a hivatalos honlapon lehetett elérni.
A rendszernek azonban volt több hátránya és nehézsége:

- szinte mindegyik játék esetében (összesen platformonként 13-15, illetve Sega Saturn esetében 10) az eredeti kód visszafejtésével kellett bejuttatni a hálózati kódot a játékokba (a modem úgy működött, mint a már ismert csalókártyák), így a későbbi kapcsolat a játékfejlesztőkkel nem lehetett túl nyílt
- ha valaki veszített egy meccset, egyszerűen kihúzta a modemet, így a rendszer nem jegyezhette fel az ellenfél győzelmét, vagy az illető vereségét. Így maga a versengés értelme lett meghamisítva.

- felfedezték, hogy a távolsági hívások indításakor leadott modem-jelek felvételével ingyen lehetett utólag telefonálni- a fejlesztő költségére...

 

Elméletileg ennyi volt a régi konzolok a PSN Network/Xbox Live korszak előtti hálózati/online multiplayer képességeiről (persze lehet, hogy maradt ki valami). Emlékeztetőül a korábbi három rész linkje és tartalma itt lentebb látható.

Első rész
Atari 2600, Intellivision, Sega Megadrive (link)

Második rész
Sega Saturn, Sega Dreamcast, Philips CD-i, Commodore 64 (link)

Harmadik rész
NES, Sega Megadrive, Nintendo Famicom, Super Famicom, Nintendo 64 (link)

A bejegyzés trackback címe:

https://retemu.blog.hu/api/trackback/id/tr35808341

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása