Gépismertető- Korai generációk I.

2015. május 18.

A korai generációk alcímet viselő posztokban a játékkonzolok úgynevezett első és második generációját vesszük át, de mivel ebben az időszakban készült el a korszak egyik meghatározója, az Atari 2600, vagy a korábban már megírt Magnavox Odyssey is, így itt a többi, kisebb-nagyobb befolyással bíró hardver jön, körülbelül 1975 és 1982 között.
Bár ebben a korszakban több száz PONG-konzol is megjelent világszerte, itt nem (csak) azokról lesz szó - azonban ha egy-egy gyártó ilyenekkel is foglalkozott, logikusan nem maradnak ki. Ugyanígy belekerülhet az ismertetőbe olyan hardver is, amely a számítógépekhez tartozik- de konzolgyártó terméke...

1975 környékén a korszak két nagy gyártója az Atari és a Magnavox egyaránt fejlettebb hardvereket dobtak piacra az új integrált áramkörök segítségével (a korábbi analóg-digitális rendszerek fő alkatrészeinek egybeépítésével).
pongchp.jpgAz Atari saját fejlesztésű "PONG on a chip" változatát nem adta ki másoknak, de pl. a Magnavox a Texas Instruments céget bízta meg a fejlettebb gépekhez szükséges alkatrészek tervezésével és gyártásával. És innentől több nagy gyártó is hasonló módon járt el, hogy rengeteg PONG-játékgép alapját nyújtó különféle chipekkel alkatrészellátókká váljanak.

A másik nagy cég a General Instruments Microelectronics (GI) volt, de képben volt még a National Semiconductor vagy a MOSTek is. Ezek a chipek (és összeállítások) különféle képességekkel és beépített programvezérlésekkel (színkezelés, fejlettebb irányítás, egyedi karakterek, 4 játékos lehetősége) biztosították a PONG-gépek lelkét.

COLECO

A Coleco 1932-ben alakult, méghozzá a videójátékoktól igen távol álló bőripar területén- igen, eredetileg a cég neve Connecticut Leather Company néven volt ismert, cipőkészítéshez árult bőralapanyagokat, majd később bőrdíszművességhez használatos csomagokat is. Később a bőrt felváltotta a műanyag-megmunkálás, majd később pedig a játékipar (híresek voltak pl. a korabeli Cabbage Patch Kids-babákról) felé fordultak.

A hetvenes évek közepén a több területen mozgó Coleco "rátalált" a Pong-játékokra - vagyis az üzleti lehetőségre a videójátékokban:

Coleco Telstar

colecotelstar.jpg1976-ban jelent meg az elektronikában újonc Coleco első gépe, a Telstar, amely 1978-ig 14 féle változatban került eladásra, összesen több. mint 1 millió példányban. A 3 beépített játékkal és beépített vezérlőkkel rendelkező Pong-klón Coleco Telstar volt az első.



A többi Pong-géptől eltérően már ez a korai darab is rendelkezett nehézségi-szint állítóval (3 szint: kezdő, haladó,profi - a labdasebesség és az ütők méretét változtatva). A későbbi kiadásokra előre gondolva a Telstar eleve nem használta ki teljesen a rendszer (General Instruments AY-3-8500) képességeit- hogy később többet nyújthassanak...

Az alapváltozat már eleve három változatban jelent meg: az első Coleco Telstar, a Telstar Classic és a Telstar Deluxe. A Classic más kinézetet kapott (más forma, és a korszakra jellemző "faborítás), a Deluxe változat a kanadai piacra készült angol és francia feliratokkal ellátott kiadás volt.

Ez utóbbiból került az USÁba is, Video World of Sports (Coleco Telstar Video World of Sports, Montgomery-Ward címkével ellátva).

telstarclassic.jpg telstarranger.jpg
Telstar Classic Telstar Ranger

 

 A következő két évben további változatok kerültek piacra a konzolból;
- A 6 játékos Telstar Ranger (amelyből a 2 lövöldözős játékhoz fénypisztoly-kontroller is dukált természetesen), amely esetben elsőként lehetett az kontrollerekkel eltávolodni a géptől (ugyanis nem fix, hanem vezetékes összeköttetésű lett).
- A 4 játékkal rendelkező Telstar Alpha (új külső, még olcsóbb kivitel - pl. ismét csak beépített kontroller), amely Európában is előfordult Telstar Alpha Europa néven.
- A Telstar Combat nem mondható igazán Pong-variánsnak, hiszen egy tankos játék négy féle változatát foglalja magában (a Pong-variánsok helyett). A hardver a játéktermi Tank (1974) játék (egyedi chipbe ágyazott) változatát használta.

telstaralpha.jpg telstarcombat.jpg
Telstar Alpha Telstar Combat


- Az újdonság erejével ható Telstar Colormatic már színes megjelenítésre is képes volt (a Texas Instruments segédchipje által), a kinézet ismét megváltozott, plusz a kontroller ismét hosszabb gyeplőre lett fogva...
Érdekes módon a Colormatic változatnak alváltozata is megjelent, az egyik Telstar Regent (amelyből pont a színekért felelős chip maradt ki, mint legfőbb különbség), a másik pedig Telstar Sportsman néven (ez utóbbi a nevéből is sejthetően fényfegyvert és két hozzávaló játékot hordozott magával).

telstarregent.jpg telstarsportsman.jpg
Telstar Regent Telstar Sportsman


- A Telstar Galaxy modell (ami amúgy színes megjelenítésű) több szempontból is egyedi; négy játékos is játszhat vele (a megvalósítása úgy működik, hogy minden második képkocka alatt "átadja" a vezérlést a másik két kontrollernek, oda-vissza), sőt lehetőség van a gép ellen játszani. Ez utóbbit is egy újítással oldották meg (mivel a beépített chipek ilyeneket nem tudtak), mégpedig úgy, hogy a játéktér videójeléből egy külön áramkörrel kivonták a függőleges szinkronjelet és annak figyelésével (hogy hol található a labda a játéktérben) mozdították el az egyik játékos ütőjét függőlegesen.
Mivel a chip több videójelet (játéktér, a két ütő valamint a labda) generált (azok különféle színezéséhez), így lehetőség volt erre a megoldásra, míg kombinált videójel esetén ez sokkalta bonyolultabb és instabilabb módszerrel lett volna csak elérhető.
A kisebb gyerekek számára még egy plusz könnyítés is beépítésre került: az ütőket át lehetett állítani, hogy csak fel-le mozogjanak (tehát vízszintesen nem). Érdekessége és egyedi megoldásai ellenére elég kevés darab készült ebből a változatból, ritkaságnak számít.

telstarcolormatic.jpg telstargalaxy.jpg
Telstar Colormatic Telstar Galaxy


- Telstar Gemini, ami nem azonos az évekkel későbbi Gemini géppel (lásd ott). Ez egy olyan masina volt, ami kinézetével ellentétben pont nem tartalmazott PONG-játékot, helyette volt benne 4 féle flipperjáték és 2 lövöldözős program (természetesen a hardverhez járt fénypisztoly-kontroller is). A flipperütők vezérlése a konzol két oldalán található gombokkal történt, míg a labda "bedobása" a tetején található nagy piros gombbal volt megoldott (ezt lehetett röviden vagy hosszan is nyomni, ezzel eldöntve, hogy mekkora erővel küldtük be a golyót.
- Telstar Arcade, amely leginkább szokatlan formája miatt volt feltűnő, és kazettán/kártyán/ezüst háromszögön (ki hogy hívja ezt az egyedi mikrokontrollert tartalmazó cartridge-t) tárolt játékai miatt.
A konzol egy háromszöget formázott, amely már az alapváltozat játékaira is rávilágított; egy fegyver (célbalövés), egy kormány, gázkarral (vízszintesen haladó autóverseny), és a szabvány kontrollerek (tenisz). A többi játékot külön lehetett megvásárolni, ugyanilyen ezüst cartridge-ok formájában; Hoki/Tenisz/Kézilabda/Lövölde, 2 flipper/2 céllövölde, Hajóslövölde/Repülőlövölde/Fallabda*flipperkeverék. Ezen programok amúgy nem mindegyik esetben használták ki a konzol három oldalát.

telstargemini.jpg telstararcade.jpg
Telstar Gemini Telstar Arcade


- A Telstar Colortron volt az egyik 1978-as darab, és ez meg is látszik rajta: nem csak hogy a 4 játékának színes megjelenítésre volt képes (új chip: AY-3-8510), sőt a hangért is immár egy piezo-csipogó felelt.
- A Telstar Marksman pedig nem volt más, mint az előbbi Colortron fejlettebb változata, fényfegyverrel és 2 lövöldözős játékkal kiegészítve (AY-3-8512 chippel, vagyis a 8510+fényfegyver-használat)

telstarcolortron.jpg telstarmarksman.jpg
Telstar Colortron Telstar Marksman

 

A Coleco többi dobása a következő részben kerül majd elő...

 

APF Electronics

Az APF Electronics amerikai cég a kezdetekben még csak japán importra alakult (ott is kvadrofonikus cuccokra, ill. 8 sávos lejátszókra), majd nem sokkal később (a hetvenes évek elején) már számológépekkel foglalkozott, de az ok, amiért bekerült ebbe az ismertetőbe, hogy a hetvenes évek közepén beszálltak a játékgép- és számítógép fejlesztésbe.

apftvfun.jpgAPF TV Fun

Bár egy gépnek tűnhet az összes ilyen névvel megjelent hardver, de a cég első játékkonzolja több változatban készült el 1976-ban.
A cég a hardverek gyártását a saját hongkongi gyárában, vagy külsős tajvani illetve japán gyárakban végezte.

 

Model 401/401a: alapváltozat 4 játékkal, két nehézségi szinttel.
Model 402 avagy Sportsarama: 5 beépített játék, egy-két személyes játék mellett létezett 2/4 személyes játéka is (jégkorong). A két beépített kontrollert két külön kontroller és egy fényfegyver egészítette ki, sőt a gép színes megjelenítésre is képes volt.
Model 405/406: A 405-ös három kétszemélyes és 1 egyszemélyes játékkal, három nehézségi szint beállítással, külön kontrollerekkel (nem a gépen) jelent meg. A 406-os változat ugyanennek a színes televízióhoz gyártott fajtája volt, minden másban megegyeztek.

apfmatch.JPGModel 442/444: Öt, illetve négy játékkal rendelkező változatok, a 444 rendelkezett némi variálási lehetőséggel, de amúgy mindkét változat nehézségi szintjei változtathatóak voltak a szokásos labda/ütő sebesség/méret terén.
Model 500: Színes megjelenítéssel bíró, tucatnyi űrbéli kétszemélyes játékot futtató modell
A fentebbiek mellett létezett még azonos belsővel (az első modellel) rendelkező APF Match elnevezésű változat (ami volt fehér színben is:).

Ezen kívül említésre méltó, hogy a Sears bolthálózat berkein belül Sears Tele-Games Hockey Jockary néven volt ismeretes (sőt a későbbi modellek megint más neveket kaptak, pl. a Model 405 a figyelemfelkeltőbb Sears Tele-Games Hockey-Tennis III nevet kapta a keresztségben).

APF PeCos (Personal Computer) One

apfpecosone.jpgA cég első számítógépfejlesztése 1979-ből - egy 8 bites Motorola 6502 processzorra épített rendszer, 24 kByte ROM és 16 kByte RAM társaságában.
A megjelenítést a mellékelt 9 colos FF monitor biztosította 40x16 karakternyi felbontással, míg a háttértár szerepét a két kazettás meghajtó látta el.

A rendszert egy saját fejlesztésű programnyelvvel lehetett programozni (bár ez a hatvanas években megjelent JOHNNIAC Open Shop System, JOSS alapjain nyugodott).

 

 APF-M1000 (MP1000)

apfmp1000.gifA cég 1978-ban jelentette meg az APF-M1000 cartridge alapú játékkonzolt (illetve az MP1000 változatot is, amely szinte ugyanannak volt tekinthető- még a kezelési útmutató se választotta szét a modelleket), amely egy 3,5 Mhz-es Motorola 6800 köré épült, illetve 1 kByte (17-re bővíthető- lásd lentebb) memóriával rendelkezett.
Maximálisan 8 színre, 256x192 pixel grafikus (32x16 karakter szöveges) felbontásra volt képes (bár nem egyszerre) a megjelenítésért felelős Motorola VDG chip.

Ez a grafikai segédchip bár más rendszerekben is szerepelt, itt máshogy kellett működnie; a limitált 1 kByte memória miatt a memóriaszervezése is különbözött a többi hardverétől (pl. a TRS COCO vagy a Dragon) - ez járt némi behatároltsággal a grafika terén, de szükséges megoldás volt.

A konzol tartalmazott egy beépített (Rocket Patrol - link) játékot, ezen kívül 12 kártya jelent meg rá- azonban többen már eleve azzal a kiegészítővel vették, amellyel egy különleges konzol/számítógép hibridet lehetett létrehozni - ez volt az Imagination Machine.

APF Imagination Machine

apfimaginationfull.JPGEzt a rendszert (1979) egy kombinált végeredménynek tekinthetjük, hiszen a MP-1000 konzol a MPA-10 Imagination Machine kiegészítőjével (IM-1 néven is emlegetett) került közeli kapcsolatba. A kiegészítő egy normál billentyűzetet és egy szalagos meghajtót (1500 baud) tartalmazott külsőségeiben, de a belsejében is voltak fejlesztések.
A fejlesztés azért kezdődött el, mert akkoriban jelentette be a rivális Atari, hogy számítógép-kiegészítőt akarnak fejleszteni az Atari VCS-re (A2600)- ezt a lehetőséget a versenyelőnyre nem akarták elszalasztani. Az más kérdés, hogy végül az Atari nem készítette el a belengetett kiegészítőjét...

A processzor egy ugyanolyan M6800-as volt, mint a konzolban (csak visszaosztva 0,89 Mhz-re), a 14 kByte ROM mellett 9 kByte RAM végezte a dolgát (igazából a beépített 8 kByte mellé "csatlakozott" a konzol 1 kByte-ja), amelyből 8 kByte méretű bővítővel 17-et lehetett csinálni (ugye 8+8+1), sőt egy külsős cég pluszban is alkalmazható bővítőjével a gyakorlati maximum elérte a 24 kByte méretet is. A beépített hang a konzol rendszercsipogóját lecserélve egy 5 oktávra képes monó hangképző által jött létre.

A kazettás meghajtó egyedisége abban rejlett, hogy kétoldalas volt - tehát pl. a kazetta egyik oldalán a program, a másik oldalán pedig akár a programozó hanganyaga is elhelyezhető volt (pl. programozási segédanyagként, vagy a játék használati utasításaként). A lentebbi videó egyik legismertebb program betöltése előtt hallható, kazettáról lejátszott bevezető szöveg- a kazetta egyik része ez volt, a másik pedig maga a Space Destroyers játék:


A rapfimagination.jpgendszert külön lemezes meghajtóval (akár kettő, egyenként 68 kByte kapacitású), sorosport-kimenettel (300-9600 baud), illetve a már említett memóriabővítővel lehetett fejleszteni. A rendszer könnyebb bővítését egy ún. building block modul tette elérhetővé, vagyis a bővítőportba helyezett elosztó (mint mondjuk egy USB hub).

A konzollal érkező BASIC-fordító kazettán kívül 15 hivatalos programkazetta jelent meg, de léteztek programozók által készített hobbijátékok is, illetve havonta megjelenő hírlevelek is.

A rendszer fejlettebb változata is tervben volt, APF Imagination Machine II néven, amelyben egy MP-1000 lett volna beépítve egy fejlesztett hardverbe, de a cég idő közbeni (1983-as videójáték-válság miatti) csődje keresztülhúzta a tervezési projektet.


Folytatása következik...

A bejegyzés trackback címe:

https://retemu.blog.hu/api/trackback/id/tr226899217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása