Ebben a posztban a James Bond figurájáról (szerepről) szóló játékok borítóit szemezgetjük, a szokásos módon némi kis infóval megspékelve...
Első részünkben 1983 és 1993 között járjuk végig a játékok borítóit, amelyek részben a filmplakátokból, részben egyéb elgondolásból táplálkoztak.
A fentebbi karikatúra Tom Richmond (link) karikaturista alkotása a MAD magazinnak. Lásd még itt (link), illetve a James Bond: 50 years in Caricatures válogatáskiadásban (link)James Bond 007 (1983)
A legkorábbi James Bond játék, amelyben több film (Gyémántok az örökkévalóságnak; A kém, aki szeretett engem; Holdkelte; Szigorúan bizalmas) helyszíne is feltűnik, mint pálya. Maga a program egy oldalnézetes akciójáték, amely Atari 2600/5200, C64, Colecovision, SG-1000 platformon jelent meg.
Kétségtelen, hogy más alapötletből merített a játék, csak nyakon lett öntve martinivel (amit először felráztak:)
Atari 2600 gameplay (link)
Commodore 64 gameplay (link)
Bónusz. Korabeli hirdetés (link)
A View to a Kill: The Computer Game (1985)
James Bond 007: A View to a Kill (1985)
Bár mind a két programnak a magyarul Halálvágta címen ismert történet szolgál alapjául (többé-kevésbé), más közünk nincs egymáshoz. A Computer game (gameplay: link) Amstrad CPC, Commodore 64, MSX és ZX Spectrum számítógépekre megjelent belső/felső/oldalnézetes akciójáték, míg a James Bond 007-es ott jelent meg, ahol a másik nem: Apple II, DOS, és Macintosh - méghozzá egy (gameplay: link) szöveges krimi/kalandjáték formájában.
Ez utóbbi bár a film történetét követi, vannak benne bizonyos változások - és ezek a játékban található időlimitet is még szorítóbbá teszik.
A view to a kill: The computer game | James Bond 007: A view to a kill |
Ugyanebben az évben jelent meg egy Commodore 64-es játék is, szimplán 007 Car chase címmel, amely egy külső nézetes autóverseny-szerű játék volt, amelyben az autóval más autókra és az időnként feltűnő helikopterre kell tüzelni, vagy füstfüggönnyel védekezni ellenük. (Gameplay: link)
James Bond 007: Goldfinger (1986)
Az ismert Goldfinger történet/film ismét egy, a korábbihoz hasonló szöveges kalandjáték (a filmtől való eltérések itt is megtalálhatóak), amely 1986-ban jelent meg Apple II, Macintosh és PC Booter platformokra.
James Bond 007 in The Living Daylights: The Computer Game (1987)
1987-ben Amstrad CPC, Commodore 64, MSX, és ZX Spectrum , valamint 8 bites Atari gépekre megjelent (Amigára és Atari gépekre csak tervbe volt véve, de nem jelent meg) oldalnézetes akciójáték (gameplay: link) a Halálos rémületben című történet alapján.
A játék zenéjét és hangjait David Whittaker (Ghost 'n goblins, Contra, Golden Axe...) szerezte, ebből hallgathatjuk meg a Spectrum változat főcímzenéjét (link).
(Ian Fleming's James Bond 007 in) Live and Let Die: The Computer Game (1988)
Ez a hosszú nevű motorcsónak-versenyzős akciójáték (link) érdekes történettel rendelkezik: amikor elkezdték készíteni Aquablast néven, még nem gondoltak James Bond játékként rá, de a kiadó (pénzt szimatolva, mi más) ráhúzta az Élni és halni hagyni című film körítését (amelyben a híres speedboat üldözéses jelenet látható).
Így kapta a James Bond-játék skatulyát, amely játék alapját, az Aquablastot is kiadták, a már említett sallangok nélkül.
A játék 1988-ban jelent meg Amiga, Amstrad CPC, Atari ST, ZX Spectrum és Commodore 64 platformokra.
007: Licence to Kill (1989)
A magyarul Magányos ügynök néven is ismert film történetét feldolgozó játék Amiga, Amstrad CPC, Atari ST, C64, MSX, ZX Spectrum, DOS és BBC Micro számítógépekre, mint felülnézetes akciójáték.
Egyik változat | Másik változat |
Különféle járművekkel földön, vízen, levegőben száguldozni és lőni az ellenfeleket (bár nem shoot 'em up). Ennek a zenéjét is David Whittaker szerezte, így egy zenés összeállítás következzék :) A játék zenéje Amigán lejjebb, itt zárójelben pedig a Spectrum változat dögös game over zenéje (link).
The Spy Who Loved Me (1990)
A kém, aki szeretett engem című James Bond történet adja a játék (Amiga, Atari ST, DOS, C64, ZX Spectrum, Amstrad CPC) címét, de egyáltalán nem szolgál alapul a játékmenetnek, amely amúgy egy felülnézetes akciójáték.
James Bond Lotus Espritje képes átalakulni hajóvá/tengeralattjáróvá, hogy a nedvesebb környezet se okozzon gondot a lövöldözésben...
Ennek a játéknak sem rossz a zenéje, lássunk erre is egy kis bemutatót: Amiga (link), Spectrum (link)
James Bond: The Stealth Affair (1990)
Az eddigiektől eltérő játékstílusban - point-and-click kalandjáték, akcióelemekkel - Amigán, Atarin és DOS alá megjelent játék a Delphine Software készítésében (még a Flashback, Another World előtt- de le se tagadhatná a remek grafikát látva).
Érdekes módon többféle borítóval megjelent program, és mivel ez egy ilyen poszt, minden lényeges változatot meg is mutatunk :)
Érdekesség, hogy a játéknak úgymond több változata is van, és ismét csak a kiadók miatt, egy történetre húzták rá a James Bond szmokingot. A játék eredetileg Európában jelent meg EGA változatban, amelyből később készült el a VGA változat. Az amerikai Interplay kiadó, amely megszerezte a licencet, eldöntötte, hogy a játékot James Bond-változatban adják ki, így lett az Operation stealth játékból James Bond: The stealth affair. Egy-két szereplőt kicseréltek, de másban nem változott. A program így igazából nem is tekinthető teljes értékű James Bond történetnek (akárcsak az Aquablast esetében), de megemlítjük (akárcsak korábban). Mindezek ellenére egy jónak mondható kalandjátékkal van dolgunk.
1. változat | 2. változat |
A játék intrója (link) Amiga longplay (link) |
|
3. változat |
James Bond Jr. (1992)
Bár névben azonos a két James Bond játék, a NES és a SNES változat korántsem tekinthető teljesen ugyannak a játéknak. James Bond Jr. nem más, mint az 1991-es amerikai rajzfilmsorozatból (és képregényből) származik, ahol James Bond Jr. a mesterkém unokaöccse (az ötlet már egy 1967-es regényben is megvalósult, kevés sikerrel) a főszereplő.
A NES változat (link) egy oldalnézetes akció-platform játék, amelyben logikai feladatok tarkítják a játékmenetet- világszerte eltűnt tudósok felkutatása és az ellenséges erők legyőzése.
A SNES változatban (link) ritka műtárgyak visszaszerzése a feladat, de sokkal több akcióelemmel dúsítva; minden pálya egy shoot'em up-szerű szinttel indul, de később sem kell annyira megerőltetni az agysejteket.
Mindezek a különbségek (a fejlesztők mások, de a kiadó ugyanaz) ellenére a két borító ugyanannak tekinthető.
James Bond 007: The Duel (1993)
Egy oldalnézetes akciójáték, amelyben női túszokat kell kiszabadítani, valamint bombákat kell hatástalanítani - a már ismert főellenségek és karakterek legyőzése mellett; a Sega konzolokra (Master System, Megadrive, Game Gear) kiadott játék rövid lényege. Nem követi egyik regény vagy film történetét sem, inkább külön "sztori" köré építkezik- pont ez az egyik hátránya, hogy nem is igazán tűnik annak. Az eredeti történetek kihagyása az eddigi, eredetileg is James Bond játékok esetében még nem fordult elő.
Megadrive gameplay (link), Master System gameplay (link)
Ezzel a James Bond Boretró I. része lezárult, elérkeztünk 1993-ba; a következő James Bond a kvázi újonc konzolon, a Nintendo 64-en jelent meg, stílszerűen új Bond-színésszel készült filmből.
Az időrenden kívül kitérünk majd a nem megvalósult (pl. Spyhunter), illetve a valamiért nem elterjedt (pl. Octopussy) Bond-játékokra is, plusz még poénként megismerjük a vízalatti titkosügynök (James Pond) kalandjait is a kilencvenes elejéről :)