Erre a napra, szeptember 8-ra esett 1966-ban az első Star Trek sorozat premiere, sőt ugyanezen a napon debütált a Star Trek: The Animated Series címmel készült rajzfilmsorozat is, 1973-ban. Ez utóbbiról kevesebbet tudnak idehaza az ST-rajongókon kívül, hiszen televízióban nem került itthon bemutatásra (tudomásom szerint).
Ebből az alkalomból műfajmustrát tartunk a kezdeti idők Star Trek-játékaitól kezdve az újabb játékokig. Mivel a filmek és sorozatok cselekményeit feldolgozó játékokon kívül számos, szimplán csak az ST univerzumban játszódó program létezik, de a hely és az idő véges, ezért ez egy szűrt válogatás lesz.
Plusz még valahol időkorlátot is állítunk, hiszen a blog nem a új évezred PC-s játékaival foglalkozik - a korszak konzoljain és számítógépein megjelent programokat fogjuk inkább ismertetni... vagy ilyesmi :)
A 49 évvel ezelőtti dátumtól kezdve nem csak videójátékok, hanem terepasztalos stratégiai játékok (tabletop wargame), társasjátékok, kártyajátékok, szerepjátékok (RPG), flipperek és nyerőgépek készültek a Star Trek univerzumból. De a mivel ez nem társasjátékkal vagy szerepjátékokkal foglalkozó oldal, kezdődjék a számítógépekre és konzolokra vetített visszatekintés.
A visszatekintést a hetvenes évek elején kell kezdeni, amikor is Mike Mayfield barátaival kiötlött játékötletei alapján egy SDS Sigma 7 mainframe számítógépen (1966-os hardver) programozta meg a Trek játékot. Ezt később más miniszámítógépekre és mainframe számítógépekre is (HP 2000C, DEC PDP) átírásra került, amelyeket levelezőlistákon és egyéb fórumokon terjesztettek.
A hetvenes évek végére már a legjobb BASIC alapokon nyugvó játékok közé tartozó program ekkora már a Star Trek nevet is használhatta (korábban csak nem hivatalosan). Az eredeti ötlet és programváltozat különféle programnyelveken (pl. C, FORTRAN, CBASIC, Integer BASIC, BASICA, GW-BASIC) és hardvereken (Apple II+, Atari 800, TI-99/4A, Commodore PET, Tandy TRS-80) jelent meg a nyolcvanas évek elejéig.
Star Trek, Commodore PET 1978 | Apple Trek, Apple II+ 1979 |
Dragon Trek, Dragon 32/64 1982 | Star Trek 64, Commodore 64 1983 |
A másik PDP-10 rendszerre írt Star Trek program 1972 és 1974 között készített-fejlesztett Star Trek program, amelyben különféle eseményekre (ellenséges hajók tevékenysége, saját hajó állapota és mozgása) adható 10-20 válaszlehetőséggel lehetett vezérelni a körökre osztott játékot.
Bár azonos környezet és korszak a két játék, ez a "script game" külön kezelendő a szöveges változattól; bár mindkét programmal szívesen töltötték el az idejüket az egyetemisták :)
Az alap elrendezést (szöveges felület, belső nézet, kezelőablakok) alkalmazó Star Trek játékok még a nyolcvanas években is jelentek meg (bár már a stílus és a fejlettebb programok miatt elvétve), Atari 2600, DOS, Dragon 32/64, Commodore 64, ZX81 számítógépekre (Super Star Trek, Battle Trek, Time Trek, NewTrek...)
Star Trek: Strategic Operations Simulator (1982-1984)
1982-ben játéktermi változatban megjelent vektoros, belsőnézettel is rendelkező szimulátor, amelyben klingon hajók ellen kellett harcolni az Enterprise kapitányi székéből.
A gépből létezett "beülős" változat, félig zárt gép is, amelynél a szék karfáján elhelyezett gombokkal kellett vezérelni, mozogni, tüzelni, hajtóműveket kezelni (link)
Nos ezt a játékot 1984-ig számos platformra jelentették meg: Atari gépekre (Atari 2600, Atari 5200, 8 bites Atari számítógépek), Commodore gépekre (VIC-20, C-64), valamint Apple II, TI-99/4A és Colecovision hardverekre (Intellivision platformon pl. nem jelent meg (de tervben volt:).
C-64 változat (link), Atari 2600 változat (link), Colecovision változat (link)
Star Trek: The Motion Picture (1982)
Ha már vektoros grafika, akkor íme itt van a Vectrex platformra (monokróm vektoros grafika, képernyő és hardver egybeépítve 1982-84 között) megjelent Star Trek játék, az első Star Trek film nevével azonos címmel. Bár Európában Star Ship néven jelent meg, ugyanarról a játékról van szó (valószínű a film volt kevésbé ismert, nem tudni az okát).
Star Trek: The Kobayashi Alternative (1985)
Az egyik legnagyobb amerikai kiadó, a Simon & Schuster által "megrendelt" Star Trek-játékprogram (Apple II, DOS, Commodore 64), amelyet bár látványos körítéssel tálaltak (mármint a programot), de számos hibával (játékmenetbeli hibával).
Hiába készült belőle egy javított változat fél évvel megjelenése után (sőt az egyik DOS változat harmadik verziós volt), a fejlesztő cég nem rendelkezett játékszoftverek terén gyakorlattal, így ez meg is látszott; minden terület sivár, feleslegesen üres szekciókkal és feladatokkal (link)
A játék más szöveges kalandjátékoktól eltérően kicsit hibridnek tekinthető, hiszen a mozgás, és az általános cselekvések nem parancsok kiadásával, hanem előre beállított billentyűkkel történt, csak a "beszéd" végrehajtása volt a szövegek bepötyögésével megoldható. Ráadásul a történések valós időben zajlottak...
Star Trek: The Promethean Prophecy (1986)
A kiadó új fejlesztőket keresett, hogy más, sikeresebb Star Trek játékokat adhasson ki- így esett a választás a Trans Fiction csapatára, akik saját játéktervező szoftvert terveztek (ők kezdetben inkább írók voltak, akik programozni tanultak meg később). És bár az írói szabadság ütközött az ST-univerzum behatárolt, felülről ellenőrzött lehetőségeivel (a készítő szavaival élve), az előző játéknál sikerült jobb programot készíteni, hibamentesebben, Apple II, Commodore 64 és DOS, Macintosh rendszerekre.
Star Trek: The Rebel Universe (1987)
Az elsőként Atari ST számítógépre (majd C-64 és DOS platformokra) kiadott játékot kalandjáték-szerűnek tekinthetjük (ahogy egyesek szerint olyan, mint a Lords of Midnight az űrben - ugyanaz a Mike Singleton alkotta mindkettőt).
Szimuláció abból a szempontból, ahogy a hajót és a különféle munkaállomásokat lehet kezelni, akció aszerint, ahogy a harc folyik, és szöveges kalandjáték-szerű az, ahogy a bolygókon limitált lehetőségek érhetőek el. A több ezer meglátogatható bolygó különféle kisebb-nagyobb felfedezést és kutatást tesz lehetővé, de a játékra (küldetésre) szánt idő ezeknek gátat szabhat - a játék fő végcéljának elérésében.
Star Trek: First Contact (1988)
A korábbiakhoz jelentősen hasonló stílusú program, Apple II és DOS platformokra (link). A First Contact cím nem az évekkel későbbi Star Trek-filmre utal, sőt még a szereplők sem ugyanazok (hiszen a filmben már a Next Generation tagjai, itt pedig még Kirk kapitány a főszereplő).
Star Trek V: The final frontier (1989)
Az ötödik Star Trek-filmből készült játék 1989-ből (amikor a filmet is bemutatták), DOS rendszerre (elviekben Amiga változat is tervben volt, látszik belőle kép a borító hátulján, de nem tudni valós, kiadott változatról).
A játékmenet a film alapján halad, a hajó irányításával, a történet kibontakozásával, különféle akcióelemekkel, űrbeli és bolygófelszíni harccal kiegészülve (link)
A lentebbi videóban pedig az azonos című NES játék látható, teljesen más műfajban (akció-platformer), 1989-ből. Ami még érdekesebbé teszi, hogy nem jelent meg hivatalosan (vagyis nem adták ki), utólag került ki, prototípus kártyáról.
Star Trek: The Next Generation - The Transinium Challenge (1989)
Az első játék a Star Trek TNG szereplőivel, itt konkrétabban Riker parancsnok szerepében kell a számos szöveges résszel tarkított kalandjátékban elérni a célunkat. A korábbi szöveges játékokkal ellentétben különféle, helyszín és eseményfüggő menüpontok használandóak, a DOS és Macintosh rendszereken történő játék alatt.
Star Trek: 25th anniversary (1992)
Mivel ezzel a címmel több különböző játék készült, meg kell őket különböztetni. Az egyik az Interplay által készített point&click számítógépes kalandjáték űrhajószimulációs elemekkel; a hét küldetésre szabdalt játék általában űrharccal kezdődött, majd következett a kalandjáték-rész.
Az első DOS-platform változatot a Macintosh, majd az Amiga (1994-ben A1200 rendszeren, mert merevlemezes telepítés volt szükséges, link) követte. A játékból készült egy javított (enchanced) verzió is, amely már CD-ROM formátumban volt elérhető (a korábbi lemezessel ellentétben); ezen nemcsak javított hanghatások, de az eredeti szereplőgárda is hallható, sőt az utolsó küldetés is hosszabb játékidőt, komplexebb megvalósítást kapott (lásd a videót).
A sikerre való tekintettel, 2015 elején újra kiadásra került; DOS emulátor (archive.org, GOG.com) segítségével Windows, Linux, OSX operációs rendszerekre. A sikert itt nem az Amiga korabeli változatára kell érteni, az kevésbé pozitív kritikákat kapott a szaksajtótól.
Star Trek: 25th anniversary (1992, NES)
A korábbi kiadású játék hasonló felosztásban, de rövidebb és kevésbé komplex módon működik: a hajóhídon némi navigáció és harc, a küldetéseken pedig akcióelemekkel dúsított kaland-logikai feladatok várnak a játékosra. A játék végcélja visszajutni különféle küldetéseken át az ismert területekre, ahonnan egy űrbeli anomália feltérképezetlen, ismeretlen szektorba sodorta az űrhajót és a legénységet.
Star Trek: 25th anniversary (1992, Nintendo Gameboy)
A harmadik, évfordulóra időzített játék, kizárólag Gameboyra - a másik két változattól ez is különbözik, azoknak nem átirata.
A történet az eredeti sorozat egyik részén (S02E06, 1967), a Doomsday machine címűn alapul; a felülnézetes/oldalnézetes akciójáték (attól függően hogy a bolygókon kutatunk fontos alkatrészek, vagy az űrben harcolunk) a másik kettőhöz képest viszont jóval gyengébb lett (link).
Star Trek: Judment rites (1993)
Az Interplay előző ST-játékának (ST:25th anniversary) folytatása; nem csak a játékmenet és a technológiai megvalósítás (játékmotor), de a történet is, hiszen pl. a 8 küldetés egyike az előző játék utolsó feladat közvetlen folytatása. Az MS-DOS platformra megjelent játék az elődjéhez hasonlóan szintén kapott új, egyedi kiadást, jelen esetben gyűjtői változatot, különféle extrákkal (link)(link), köztük az egyik eredeti, Hugo-díjas epizódot is (The City on the Edge of Forever, S01E28, amelyet sokan a 3 évadot megélt sorozat legjobbjának tartanak- link)
Folytatása következik...?