Névjegy- Magyar játékok II. rész

2014. szeptember 26.

Folytatódik a magyar játékok felsorolása, avagy példák a nyolcvanas-kilencvenes évek magyar fejlesztéseiből.

 

Novotrade (Novotrade Software Kft., Novotrade International, Appaloosa Interactive Corporation)

A Novotrade céget még 1983-ban alapították, a korszak egyik leghíresebb cége volt, hiszen még a múlt rendszerben alakult. Több, mint 90 gazdálkodó szervezet és intézmény, valamint bankok segítségével 125 millió forint kezdőösszeget szedett össze az alapító Rényi Gábor a külön kormányzati engedéllyel együtt, hogy egyedüliként az országban részvénytársaságot alapíthasson.

A Novotrade kezdetben külföldről behozott számítógépek és szoftverek eladásával, szervízelésével foglalkoztak, később európai kiadású játékok licenceit vették meg, Ezek után több tucatnyi játékprogramot is készítettek, néhány későbbi televíziós reklám mellett.  A Novotrade később más területeken is képviseltette magát, de ez nem ide tartozik, minket csak azok a bizonyos szoftverek érdekelnek most. (link)

Az alábbi felsorolásban előfordulhatnak nem kizárólag Novotrade illetőségű (fejlesztés, forgalmazás) programok is, sőt ebben a részben nincs minden felsorolva, maradnak a többi részre is, a többi fejlesztővel/kiadóval egyetemben. Ugyanakkor mivel a Novotrade (is) nem kizárólag magyar programozókkal dolgozott (volt ugye az USÁban is iroda), a cég által fejlesztett/kiadott játékok közül nem volt mind teljesen magyar vonatkozású.

C64 / Spectrum

jimmybus.png circusgames.jpg
Jimmy business / ... the self made man, 1987, C64 Circus games, 1988, C64
Szűcs Ernő, Révbíró Tamás,
Horváth Tibor, Pezce Csaba
Chrudinák Ádám, Horváth László, Asztai Csaba
chinjugg.gif stareggs.png
Chinese Juggler, 1984, C64 Stareggs, 1984, C64
Balázs Iván, Rovny Emese, Balázs Oszkár Pohl András
crossroads.png spacetunnel.gif
Crossroads, 1985, C64 Space Tunnel, 1984, C64
Abos Imre, Nagy Alexandra, Horváth Zalán Pecze C.S., Rápai T., Szűcs E.
tfran.jpg expressraider.gif
Tour de France, 1985, C64 Express raider, 1987, C64/Spectrum*
Balázs Iván, Mericske Zoltán, Balog Pál Kanizsai Zoltán, Czigler Zoltán, Rátkai István
Frank Ferenc, Légrádi Melinda, Tóth Gy. István
Kenczler Mihály

 

* A Spectrum változatot Zsadányi Pál (és fia), Kertész Attila, Farkas Zoltán portolta. A játék az 1986-os játéktermi gép programjának átirata.

 

Impossible Mission I és II
(bónusz írás, avagy minek ismételjünk, ha már megírták II.)

Impossible_Mission_II_1.png

Az IDDQD blog írása
az Impossible Mission két részéről, vagyis a magyar
fejlesztésű másodikról is (link)

 

brup.gif phot.png
Buffalo Roundup, 1983, C64 Photon reflection / Photony, 1984, C64
Mérő László, Joó András, Joó Zoltán, Andor Csaba Radványi G. András
whitevip.gif woodp.gif
White viper. 1984, C64 Woodpecker, 1984, C64
Kőhalmi J., Tilesch F., Demjén I., Balog Pál Horváth Z., Abos Imre, Demjén I., Radványi András
spatialb.png catast.jpg
Spatial billiard, 1983, C64 Catastrophes, 1984, C64/Spectrum/CPC
Mérész Gábor Bálint Lajos, Konecsni G., Pongrácz A.

 

Amiga

Blades of Steel

Az 1987-es játéktermi gépre készült jégkorong sportjáték Famicom Diskre, Amigára, C64-re, NES és Gameboy konzolra, DOS alá került átírásra.

Ebből a felsorolásból a Novotrade nevével fémjelezve az Amigás, C64-es és a DOS változat készült magyarok által. Amiga, DOS- Szentesi József, Buczolich Judit, Agócs Péter, Tóth Zoltán (Sultan), míg a C64- Zolnai Antal.

 

Demon's winter

Az 1988-ban megjelent szerepjáték Apple II változatát Atarira, Amigára, DOSra és C64-re írták át. Ebből az Amigás változatot Buczolich Juditnak és Fazekas Lászlónak köszönhetjük (link).

bos.jpg demonw.png

 

Rick Davis's World Trophy Soccer / World Trophy Soccer / World Cup Soccer: Italia '90

Ez a soknevű futballjáték érdekes madár, hiszen az eredeti neve World Trophy Soccer, 1989-ből; Venyercsán Emil, Bagi János és Tóth Zoltán (Sultan) programozók által készült az Amigás változata (a PC EGA alapján). A játékból létrejött C64 és Atari ST változat is ezeken kívül.

wts.jpg worldcupadv.jpg
Első változat Az 1990-es változat hirdetése

 

A játék borítóján Rick Davis's World Trophy Soccer cím szerepel (innen a másik elnevezés), sőt egy évvel később a játékból egy licencelt játék is vált; az 1990-es olasz világbajnokság hivatalos számítógépes programjává vált.

World Cup Soccer: Italia '90 néven nagyon sok platformon megjelent (a számítógépeken - MSX, CPC, Atari, Spectrum -  kívül az újonc Megadrive és Master System konzolokra is).
Az már csak hab a tortán, hogy ez a változat a C64-es keresztségben World Cup Soccer '90 nevet kapta...

 

Sega

Az egyik legismertebb (hivatalosan magyarokhoz is köthető) ide tartozó játék konzolra nem más, mint a hős kalandozó delfin, Ecco története, több részben elmesélve :)

ecco.jpgEcco the Dolphin

A számos platformra megjelent 1992-es akció-kaland fő tervezője Ed Annunziata volt, de a programozást (és egyebeket) többek között Szenttornyai László, Molnár József, Balogh Zsolt, Magyari András végezték másokkal egyetemben.

Más Sega gépekre is végeztek az eredetiből konvertálást a továbbiak: Bús Attila, Pápai Balázs, Foltán Gábor, Gigor Csaba, Páris Eszter, Magyari András, Szabó Lajos.

Külön köszönet (special thanks) illette Szenttornyai Lászlót, Molnár Józsefet és Eszterházi Andreát. A játék borítóját pedig nem más, mint az ismert Boris Vallejo festette.

A játékot szánt szándékkal tervezték olyan nehézre, amilyen, ugyanis a megálmodója attól félt, hogy a játékosok egy hétvége alatt kikölcsönözve végigjátsszák- így nehezítettek a dolgon...

A bestsellerré vált játék Sega Megadrive konzolra majd új kiadással Mega CD, Master System, Game Gear platformokra jelent meg. A Sega CD változatból Windows port is készült, sőt később Gameboy Advance kézikonzolra is kiadásra került.

Az újabb rendszereken is megtalálta később a helyét: a Steamen, a Virtual Console rendszeren és az Xbox Live Arcade keretein belül (a többi résszel egyetemben).

Az eredeti változathoz képest a CD változat új, áttervezett pályákat, új zenéket (Red book audio formátum (link- ebből és a második részből készült az Ecco soundtrack album is) tartalmazott. A Game Gear és a Master System áttervezett pályákat, új intrót és zenét foglalt magában (Foltán Gábor, Gigor Csaba).



eccotot_1.jpgEcco: The Tides of Time (Ecco the Dolphin II)

Az 1994-ben megjelent második rész magyar készítői közé tartozott Megyeri László, Dobos Attila, Fazekas László, Foltán Gábor, Gigor Csaba, Balogh Zsolt, Mérő László, Páris Eszter, Pápai Balázs, Páris Bori.

A borító ismét Boris Vallejo munkája.

A második rész (az első történetét folytatva) Megadrive, Mega CD, Game Gear gépekre jelent meg (ez utóbbin átdolgozott grafikával, kihagyott szintekkel), a CD-s változat új zenéket (és videókat) tartalmazott.

 

 

Tervben volt a harmadik rész is a trilógia befejezésére, de végül is nem került megjelenésre, helyette egy másik Ecco játék, illetve egy másik történetvonalat képviselő új rész jelent meg később.

 
Ecco Jr.

Az 1995-ben megjelent Ecco játék a nevéből adódóan előzményjáték, méghozzá fiatalabb játékosoknak szánva, vagyis egyszerűbb játékmenet, könnyített nehézség (nem lehet benne "meghalni") és néhány oktatóelem voltak a játék ismertetőjegyei (link).

Ezt azt oktató jelleget tovább erősítették a program Sega Pico változatában (a Sega oktatókonzolja) is (Ecco Jr. and the Great Ocean Treasure Hunt!),

eccojr.jpg eccodotf.jpg



Ecco the Dolphin: Defender of the Future

Az Ecco sorozat jelenleg megjelent utolsó része, amely a korábbi időszakhoz számítva több száz évvel a jövőben játszódik.

A 2000-ben megjelent játékot már nem a Novotrade név alatt, hanem az új Appaloosa I. C. fejlesztői névvel került megjelenésre Sega Dreamcast konzolra. A Dreamcast konzol korszakának "lejártával" a játék átírásra került Sony Playstation 2 konzolra is, 2002-ben.

Magyar készítői között vannak: Soltész Csaba, Szentesi József, Tassonyi Kadocsa, Venyercsán Emil, Héger Attila és még sokan mások (link).

A sorozat majdnem egy másik résszel is gazdagodott, de még a híresztelések szerint a Dreamcast konzol támogatásának vége miatt az újabb Ecco játék fejlesztése abbamaradt (Ecco the Dolphin 2: Sentinels of the Universe).

Később (2013) a játék atyja össze akart hozni egy szellemi utódnak tekintendő játékot is (The Big Blue), amelyre a Kickstarteren kezdtek gyűjtésbe (link)- ez a gyűjtés azonban nem volt sikeres (link).

Folytatása következik...

A bejegyzés trackback címe:

https://retemu.blog.hu/api/trackback/id/tr146646403

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2014.09.27. 07:48:35

a 3d-sekhez nem volt szerencsém, de martin hátát nézve én is izgultam a végigjátszáson. szegasztok.

A_G_A 2014.10.14. 01:00:55

Itt sem jártam még. :)

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2014.10.17. 12:05:44

@A_G_A: Akkor viszont üdv nálunk! Remélem, jövő héten lesz időm a harmadik részre, kissé elkallódott az idő:D

DaemonG 2015.02.19. 22:03:37

Hamár magyar fejlesztések, akkor a C-64-es kaland platformon érdemes körülnézni. Ott volt pl. a Kastély, egy egész kellemes játék, de ne menjünk el a Newcomer című nagyívű RPG mellett. Tán az egyik legnagyobb léptékű C-64-es játék volt, és magyar:

www.youtube.com/watch?v=7oXQNukQIi8

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2015.02.20. 08:59:59

@DaemonG: Köszi a hozzászólást, íme a magyarázat:

A C-64 szöveges kalandjáték platformon a sorozat III. részében már tettünk említést magyaroknak adott fejlesztési feladatként az Eureka! van említve.
retemu.blog.hu/2014/10/23/nevjegy-_magyar_jatekok_iii_resz

Amint itt is láthattad, magyar fejlesztésű játékokról készült írások is linkelve vannak szép kiemeléssel az IDDQD blogról (itt pl. az Impossible Mission két része).
Hogy miért? Mert azoknál jobban nem tudnám megcsinálni az írást, és felesleges is lenne duplán dolgozni.

Az általad említett Newcomer játék is van ott cikkben, majd ugyanígy ide fog kerülni szép kiemeléssel - amúgy a játék eredetiben volt meg, kétszer is végigvittem annak idején... sőt a Kastély is megvolt ugyanebben az időben, azzal jobban a tesóm játszott. Egyéb magyar játékokkal (Long Life, Bburago Rally) is rendelkeztem, nem lesznek elfelejtve.

Ugyanígy fog járni Rátkai István kalandjátékairól szóló írás is példának okáért (IDDQD), de pl. az Olessák Róbert féle Gálya játékról őt magát szándékozom megkérdezni.

Szóval röviden: nem lesz kihagyva, remélhetőleg elfelejtve sem ezek közül semmi, de csak majd valamikor, amikor jön a folytatása :)

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2015.02.20. 13:35:09

Csak a történelmi hűség kedvéért:

'A számos platformra megjelent 1992-es akció-kaland fő tervezője Ed Annunziata volt, de a programozást (és egyebeket) többek között Bús Attila, Pápai Balázs, Foltán Gábor, Gigor Csaba, Páris Eszter, Magyari András, Szabó Lajos végezte.'

Az eredeti megadrive-os játékot nem ők csinálták, (hanem Szenttornyai Lászlóék - ezért volt a különleges köszönet!) csak az akkor már létező játék GameGear-es átiratát, (Illetve volt még egy kis asztali, 8 bites gép, hasonló architektúrával, mint a GameGear, arra is)

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2015.02.20. 13:57:23

@Sparhelt: Az asztali 8 bites alatt a Sega Master System konzolt érted?
Amúgy kösz a kiegészítést, belejavítottam az általad is írtakat.

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2015.02.20. 14:05:22

Igen, azt. Amikor a Game Gear-es játék elkészült, akkor a Megadrive-os már készen volt. A GameGear után lett portolva Master Systemre..

Egy kis érdekesség (ha érdekel) sparhelt.blogspot.hu/2012/07/egy-regen-volt-programot-talaltam-meg.html

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2015.02.20. 18:05:43

@Sparhelt: Szuper, köszi! Remek bennfentes infó!
süti beállítások módosítása