Gépismertető- Korai generációk II.

2015. május 28.

Coleco

colecotablegalaxian.jpgA korábbi részben megismert Coleco a nyolcvanas évek elején (miután megtapasztalta a PONG-gépek iránti érdeklődés jelentős visszaesését, ami majdnem a csődbe vitte) új irányba fordult: asztali elektronikus játékokat kezdett készíteni, vagyis mai összefoglaló kifejezéssel kvarcjátékokat (persze ez a technikai elnevezés nem minden esetben állja meg a helyét).

Ezen a téren háromféle kategóriával rukkoltak elő (1978-1985): a játéktermi játékok (pl. Donkey Kong, Galaxian...) miniatürizált változatával (link), a különféle sportjátékok kétszemélyes változataival (Head to Head-sorozat), illetve bizonyos oktató jellegű kézikütyükkel.

A Head to Head sorozat később kapott egy egyesített játékkonzolt, Head to Head Video game system néven (12 beépített játékkal). Míg az eredeti változatokban baseball, kosárlabda, box, jégkorong, labdarúgás, amerikai foci szerepelt, ebben a változatban már autóversenyzés, rakettball, és asteroid-szerű tengeri lövöldözős játék, fallabda is helyet kapott.

 

colecoh2hbask.jpg colecoh2hfoot.jpg colecoh2hhock.jpg
Head to Head Basketball Head to Head Football Head to Head Hockey

 

 

colecovision.jpg1982-ben képesek voltak visszatérni a konzolpiacra a ColecoVision hardverükkel, amelyhez több érdekesség kötődik. Az Atari 5200 (vagyis az Atari 2600 utódja) volt az ellenfele a piacon- az 1982 augusztusában megjelent hardver karácsonyra már több, mint fél millió eladott darabbal büszkélkedhetett.

Ez a végzetes 1983-as éven (vö. videójáték-válság) elérte az 1 milliót, de onnantól kezdve az 1985 őszi teljes leállásig már nem sokkal több, mint 2 millió eladott példányt ért el a konzol. Az induláskor elérhető hivatalos Donkey Kong játékon kívül majdnem 150 program készült el a rendszerhez. Észak-Amerikán kívül a CBS Electronics által CBS Colecovision néven árusították, de készültek belőle klónok is.

A legismertebb talán a tajvani klón, a Bitcorp Dina 2 in 1 gépe (Chuang Zao Zhe 50), amelyet később az USÁban a Telegames forgalmazott Telegames Super Arcade néven.
És hogy miért 2 in 1 (kettő az egyben)? Nos azért, mert képes volt futtatni a Sega SG-1000 japán-exkluzív konzol kártyáit is... Az olcsón megkapható klónnak olcsó megoldásai is voltak: az, hogy nem volt 100%-ban kompatibilis minden játékkal (főként a Coleco játékokkal) az egy dolog. De ezek mellett a gyári Colecovision kontrollerek nem voltak használhatóak (pedig több játék eléggé igényelte ezeket, főleg ha az utólag kiadott vezérlőket igényelték), ráadásul a beépített bővítőaljzat se volt képes semmi hivatalos bővítés fogadására. Helyette egy SG-1000 kontrollerre hasonlító kemény kábellel fixen bekötött vezérlőt mellékeltek a hardverhez.


dina2in1.jpgA konzol silány műanyagból készült, a videóchipről lespórolták a hűtőbordát, így aztán hajlamos volt gyorsan túlmelegedni. A videójel/RF-kimenet hajlamos volt összeszedni mindenféle zavaró jelet, sőt még az amerikai tévék szokásos frekvenciáitól eltérő tartományban is adta le a jelét (hangold be, ha tudod).
Ezek mellett a ritka előfordulását még az is ritkábbá teszi, hogy 1994-ben a Telegames raktárát (ahol a készletek voltak) elvitte egy tornádó...

Hasonló kombónak tekinthető még a Bitcorp (hírhedt tajvani szoftver/hardver-kalóz cég) Bit 60 és Bit 90 gépe is, amelyek (kiegészítővel, vagy alapból) képesek voltak Atari 2600 és Colecovision kártyák fogadására. Kevésbé ismert klónok még a brazil változatok, ezek Onyx video game console és Splicevision néven jelentek meg.

colecoflash.jpgÉrdekesség még a gyakran low-end gépeket gyártó hong-kongi Soundic gépe, az ausztráliai színekben megjelent Hanimex Pencil II- ennek egy Coleco adapter nevű kiegészítője tette lehetővé a Colecovision programok futtatását.
Az elmúlt évtizedben sem tűnt el igazán a Colecovision, hiszen a Colecovision Flashback (az ATGames által készített hardver, ők készítették az Atari Flashback, valamint az Intellivision Flashback kütyüt is) 2014-ben jelent meg, 60 beépített játékkal.


A Colecovision technikai képességei és fejleszthetősége is korához képest nem volt lebecsülendő; egy Z80A processzor volt az alap (NEC változat, 3,58MHz), 8 kByte ROM, 1 kByte RAM, és 16 kByte VRAM biztosította a memóriahelyet, míg egy-egy Texas Instruments chip biztosította a hanghatásokat és a megjelenítést. A gépen 256x192 pixeles grafikai felbontás volt elérhető (16 szín, max. 32 sprite a képernyőn), míg a hanghatásokat egy PSG (programozható hanggenerátor) biztosította 3+1 csatornán.

A konzolt az egyedi kiegészítői (legalábbis néhány) tették részben azzá, ami miatt ismertebbé vált, ezek közül az első (Expansion Module I) volt a leghíresebb. Ezzel a modullal lehetővé vált a konkurens Atari korábbi nagysikerű gépét "emulálni", vagyis lehetett használni az Atari 2600 programokat. Az Atari természetesen nem nyugodott bele, és bíróságra vitte a dolgot. Végül azonban a bíróság kimondta, hogy a kiegészítőhöz nem az Atari 2600-ban található hardverelemeket, hanem szabadon megvehető alkatrészeket használták fel - így nem történt szabadalmi jogsértés (link).

colecoadam.jpgA másik ilyen különös kiegészítő a harmadik számú volt, amelyet a konzolhoz csatlakoztatva egy Coleco Adam számítógéppel egyenértékű rendszert kaptunk. Ugyanis a kiegészítő nem csak egy darabból állt - egy nyomtató, egy billentyűzet valamint a memóriaegység hármasa képezett egységet. Az itteni képen maga az Adam látható, a kazettás egység hátuljába dugva lehetett csatlakoztatni a Colecovisiont (vagyis fordítva).

A Coleco Adam számítógép az egyik ismertebb üzleti bukásuk volt, 1983 végén jelent meg, de 1985 elejére már meg is szüntették a gyártását (pedig 1984-ben még új, olcsóbb változat is megjelent).
És hogy miért bukott meg? A kezdeti gyártási problémák, a hamar felmerülő hardverhibák (a kezdetben eladott darabok jóval több, mint háromnegyede hibás volt!) valamint az új programok kisebb hiánya mind-mind az okai voltak a bukásnak.

A működésbeli sajátosságok sem tettek jót, pl. az, hogy bekapcsoláskor maga a gép akkora elektromágneses (zavar)jelet adott ki, hogy a környezetében elhelyezett mágnesszalagok rongálására/törlésére is képesek voltak...

A rendszert egy Z80 (3,58 Mhz) processzor vezérelte, 3 segédprocesszor társaságában (1 Mhz sebességű 6801-esek a memória- és fájlműveletek, a billentyűzet és a szalagos háttértár működéséhez). Memória terén 32 kByte ROM (beépített írógép/szövegszerkesztő, kernel, operációs rendszer), 80 kByte RAM és 16 kByte VRAM állt a rendelkezésére. A rendszer tápegysége a nyomtatóban került elhelyezésre, mindegyik elem onnan kapta az energiát.
Audiovizuális képességei hasonlóak voltak a Colecovisionhoz: 256x192 pixel felbontás, 3+1 csatorna. Kiegészítőkkel lemezes meghajtók, memóriabővítések váltak elérhetővé. Az azóta eltelt években ráadásul párhuzamos és soros port-bővítők, IDE merevlemez-bővítők is jelentek meg a géphez.

 

colecogemini.jpgA korábban említett Atari-per "eredményeként" a Coleco immáron elkészíthetett egy Atari 2600-klónt Coleco Gemini néven, anélkül, hogy aggódnia kellett volna. Elsősorban a külső megjelenésében és a kontrollerben különbözött, belsőleg nem igazán (MOS 6507@1,19Mhz, 128byte RAM, 160x102 felbontás).

Észak-Amerikában a Columbia House videójáték-klub kezdeményezésének keretein belül a gépet Columbia Home Arcade néven árusították (egyfajta egyedi házon belüli márkanévként).



colecosonic.jpgMindezek mellett kevéssé ismert tény, hogy a Coleco márkanevet 2005-ben egy "márkaneveket újraélesztő" cég hozta vissza, majd 2006-ban megjelentettek egy Coleco Sonic márkanevű hordozható kézikonzolt, amely 20 beépített Sega Master System/Game Gear játékkal rendelkezett.
A játékokat nem csak az 5-6 cm átmérőjű kijelzőn, hanem tévére kötve is lehetett vele nyüstölni


Érdekes próbálkozás a Coleco név életben tartására Sega játékokat futtatni - valószínűleg az akkortájt máshol is megjelenő ilyen hardverek közé akart simán beállni.

Folytatása következik...

A bejegyzés trackback címe:

https://retemu.blog.hu/api/trackback/id/tr547467882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2015.05.28. 21:22:27

@manson karcsi: Olyan kódrendszerbe kommentelsz néha, hogy kell rá pár pillanat, mire rájövök mikor mire gondoltál :)
süti beállítások módosítása